مدیر آب وخاک سازمان جهاد کشاورزی استان یزد:

22 درصد از آب کشاورزی استان به وسیله قنوات تامین می شود

یزد - مدیر آب وخاک سازمان جهاد کشاورزی استان یزد گفت : در استان یزد۳۱۰۰رشته قنات و چشمه قنات دایر وجود دارد که برای استفاده در بخش کشاورزی زنده و فعال است و بالغ بر ۲۲ درصد از اب کشاورزی استان که شامل سطحی حدود ۳۰هزارهکتار است به وسیله قنوات تحت پوشش قرار می گیرد.
کد خبر: ۱۳۹۷۸۴۷

به گزارش خبر نگار جام جم آنلاین یزد ، عباس بشارتی با اشاره به اینکه یکی از منابع تامین کننده آب برای مصارف کشاورزی و بخش کمی هم آب شرب مربوط به قنات است اظهارداشت: یزد از استان های قنات خیز کشور است که طولانی ترین و قدیمی ترین قنات های کشور دراین استان است و حدود ۱۳/۵درصد از قنات های کشوردر این استان واقع است.

وی با بیان این نکته که ۵۵ درصد از قنوات استان در شهرستان تفت قرار دارد افزود:عمده ترین قنوات استان که بالغ بر ۱۷۰ رشته است در شهرستان تفت قرار گرفته و بیشترین اعتبارات بخش قنات استان به حیث تعداد قنات های فعال ان به این شهرستان داده می شود.

حجم اعتبارات کم و تعداد درخواست ها زیاد 

بشارتی در رابطه با اعتبارات تخصیص داده شده به قنات گفت : حجم اعتبارات کم و تعداد  درخواست ها زیاد است و اعتبارات بر اساس طول قنات،تعداد بهره برداری ،سطح زیر کشت،دبی قنات و نیز توجه به اینکه کشت انجام شده مورد نیاز جامعه است یا نه؟ بین قنات ها تقسیم می شود.

مدیرآب وخاک سازمان جهاد کشاورزی استان افزود: قنات های خصوصی هم در خواست اعتبار دارند ولی اولویت اول ما نیست و بدین معنی نیست که به آن ها کمکی نمی شود ، ولی چون حجم اعتبارات محدود است ما شاخص های توزیع رابراساس شاخص هایی که سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان توزیع می کند انجام می دهیم.

وی تصریح کرد: اولویت برای هزینه در حوزه قنات در درجه اول ایجاد کار های حفاظتی و کول گذاری و نیز اقدامات لازم برای جلوگیری از آسیب های سیل به قنوات است.

بشارتی گفت: میزان آبی که از مجموع قنوات در سال ۱۴۰۰برداشت شد حدود ۱۳۰میلیون متر مکعب با متوسط دبی ۱/۵لیتر بود و میزان دبی قنوات در سال ۱۳۹۱حدود ۳/۳لیتر بود و به دلیل خشکسالی های پی در پی مقدار آن کاهش یافت.  

وی در مورد مشکلات قنات ها گفت: از مشکلات عمده قنات ها که به عنوان خطر میتوان از ان یاد کرد توسعه حریم و محدوده قانونی شهر ها و شهرک ها ،ساخت وساز ها و تغییر کاربری ها گاها حریم قنات رعایت نشده و عدم رعایت حریم قنوات باعث شده ضرباتی به قنات وارد شود و خشک سالی های پی در پی از مشکلات اساسی قنات ها است، که باعث کاهش دبی قنات ها شده و خیلی از قنات ها را از بهره برداری خارج کرده است،سیل های فصلی و عدم وجود مقنی های جوان از دیگر مشکلات قنات هاست و این به دلیل نبود صنف برای مقنی ها است که برنامه داریم با همکاری تعاونی روستایی این صنف تشکیل شود.

وجود چاه های عمیق از مشکلات قنوات است

مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی یزد تصریح کرد: وجود چاه های عمیق کشاورزی و غیر کشاورزی در استان از دیگر مشکلات قنوات است که باعث کاهش دبی  و شور شدن اب قنات به دلیل ته نشینی اب می شود و در سیل اواخر مرداد در استان یزد بخصوص در شهرستان تفت و مهریز حدود۶۴۰رشته قنات بین ۱۰تا۱۰۰درصد دچار خسارت شد و هزینه زیادی به کشاورزان تحمیل شد.

بشارتی در رابطه با راهکار های جلوگیری از کاهش آب قنات گفت: راهکار های ما برای جلوگیری از کاهش اب قنوات  و نیز نگهداری شرایط روز ،تخصیص اعتبار سالانه ،تغذیه ی مصنوعی قنات ها و حفظ حریم قنوات است و یکی از مسائلی که باید موردتوجه قرارگیرد برای اینده استان بازسازی و شناسایی و حفظ حریم قنات ها ی فوت شده است.

 

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها