برای گذر از آشفتگی روانی چه راهکارهایی کارساز هستند؟

روان خود را رنگ کنید

نزدیک به سه سال درگیری با کرونا، قرنطینه خانگی، هراس از مرگ، زندگی در خانه‌های کوچک و بدون فضای باز، مشکلات اقتصادی و... همگی باعث شده تا بیشتر افراد دچار سطحی از افسردگی و آشفتگی روانی شوند. برای عبور از این بحران‌، هرشخص راهکارهای مخصوص به خود را دارد اما روان‌شناسان تغییر در ساختار و چیدمان اتاق شخصی یا منزل را یکی از راهکارهای بهبود شرایط روانی افراد می‌دانند.
کد خبر: ۱۳۹۳۵۴۶
نویسنده مهتاب خسروشاهی - گروه دانش و سلامت

از نشانه‌های افسردگی و بی‌حوصلگی، بی‌نظمی و آشفتگی است. از سوی دیگر به گفته روان‌شناسان، فضای آشفته و به‌هم‌ریخته از نظر فیزیکی و روانی خسته‌کننده است.

مطالعه به چاپ رسیده در مجله علمی کارنت سایکولوژی (Current Psychology) در سال ۲۰۱۷ میلادی نشان می‌دهد زندگی در میان بی‌نظمی و آشفتگی با کاهش بهره‌وری و اهمال‌کاری مزمن-همان پشت‌گوش انداختن- همراه است. بنابراین نخستن راهکار، نظم بخشیدن به منزل یا اتاق شخصی است. این کار را با پاکسازی آغاز کنید. سپس با اضافه کردن قفسه، خرید کمد، استفاده از فضاهای خالی مانند فضای زیر تختخواب برای جمع‌آوری و طبقه‌بندی کمک بگیرید. کندال تاکت، نویسنده کتاب خانه منظم می‌گوید: «خلاص شدن از شر به‌هم‌ریختگی به طرز حیرت‌آوری رهایی‌بخش است. به این دلیل که ناگهان می‌توانید کارآمدتر زندگی کنید.»

مرز و فضا ایجاد کنید

حتی اگر در یک اتاق دانشجویی با یک نفر دیگر زندگی می‌کنید، مشخص کردن حریم‌ها بسیار مهم است. مرزبندی، فضاسازی و داشتن فضای شخصی، آرام‌بخش است. بنابراین فضای خانه را تقسیم‌بندی کنید. برای مثال با یک مبل یا یک پاراوان، می‌توانید فضای بین نشیمن و پذیرایی را تفکیک کنید.

رنگ به رنگ شوید

رنگ‌ها، همیشه نجات‌بخش هستند اما اصول استفاده آنها چیست؟ سالی آگوستین، روان‌شناس و طراح در شهر شیکاگو می‌گوید: «از رنگ‌های سرد مانند آبی روشن، سبز کاهویی و... که فضای را بزرگ‌تر نشان می‌دهند برای رنگ‌آمیزی دیوارها استفاده کنید. این رنگ‌ها باعث احساس آرامش می‌شوند. روشن بودن رنگ سقف، فاصله بیشتری بین کف و سقف ایجاد کرده و این حالت به‌ویژه برای اتاق‌های کوچک با سقف‌های نه‌چندان بلند مناسب است.» او ادامه می‌دهد: «استفاده از یک کوسن جدید با رنگی متفاوت از رنگ‌آمیزی منزل اما هماهنگ با آن، تاثیر زیادی در تازه شدن فضا دارد. یک دیوار تک‌رنگ و متفاوت از نظر رنگ‌آمیزی نیز هیجان‌انگیز است.»

آیینه‌ها را ببینید

آیینه علاوه‌بر این‌که وسیله‌ای تزئینی است، می‌تواند به بزرگ شدن فضا کمک کند. نصب آیینه در فضاهای کوچک مانند راهروها، ورودی، اتاق نشیمن و هر مکان کوچک دیگری به تغییر اندازه و ساختار فضا کمک می‌کند. آیینه‌های ساده بدون قاب بهتر هستند.

زاویه‌ها را بشکنید

چه احساسی به تصویر دایره یا مثلث دارید؟ حس نمی‌کنید مثلث خشن است و دایره آرام‌بخش و همراه؟ این حس، حقیقی است. در طراحی منزل یا خرید وسایل منزل هرچقدر از شکل‌های دایره‌ و کروی استفاده کنید، فضا آرام‌بخش‌تر خواهد شد. علاوه‌بر این هرچه اشیایی که انتخاب می‌کنید، سطح نرمی داشته باشند، آرام‌بخش‌تر هستند. دلیل آن ترشح هورمون «اکسی توکسین» به دلیل لمس سطوح نرم و صیقلی مانند کوسن‌ها یا رویه‌های مبل پارچه‌ای یا مخملی است.

رایحه‌ها درمان می‌کنند

بوی خوش، همیشه آرام‌بخش است. برای مثال عطر دارچین دارای خاصیت ضدافسردگی و ضداضطراب است. بنابراین پس از نظم بخشیدن به منزل و تمیز کردن آن، شمع یا عود روشن کنید. بهتر است رایحه‌هایی را انتخاب کنید که شما را به طبیعت نزدیک کرده که یادآور فضای باز هستند؛ مانند عطر درخت کاج، بوی خاک مرطوب و بوی چوب.

آرامش برگ‌های سبز

براساس مطالعه پژوهشگران دانشگاه کنکوک کره در سال ۲۰۲۱ میلادی، افراد هنگام مشاهده گیاهان، احساس آرامش و راحتی بیشتری داشته و خلق و خوی آنها به سمت مثبت گرایش پیدا می‌کند. بنابراین اگر امکان کاشت گیاه پشت پنجره را دارید، حتما از این فضا استفاده کنید. درغیر این صورت حتما چند گیاه آپارتمانی به فضای منزل اضافه کنید. در فضای نشیمن و اتاق‌خواب، حتما این نکته را فراموش نکنید. به گفته سالی آگوستین، روان‌شناس و طراح، حتی اگر امکان نگهداری گل و گیاه آپارتمانی را هم ندارید از پوسترها یا نقاشی کردن دیوار با منظره گل‌ها و گیاهان کمک بگیرید.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها