غذای سالم یکی از مهم‌ترین راه‌های دستیابی به سلامت جسم است، هر چند این موضوع در ارتقای سلامت روان نیز بی‌تاثیر نیست. بسیاری از متخصصان بر این باورند که عادات غذایی سالم می‌تواند انرژی لازم را برای مقاومت بدن در برابر عوامل بیماری زا تامین کند.
کد خبر: ۱۳۹۱۷۷۸
نویسنده ملیحه محمودخواه - گروه جامعه

اگر جسم‌ خود را با غذاهای مفید سالم نگه داریم، قطعا روحی آرام و سرحال نیز خواهیم داشت. تغذیه سالم سبب آرامش فکر می‌شود و نتیجه آرامش فکر نیز تزریق نشاط و سرحالی به اعضای بدن است اما بر اثر تغذیه نامناسب، این آرامش از دست می‌رود و فرد نمی‌تواند به تفکر بپردازد.

باید به این نکته توجه داشت که برای رسیدن به جسمی سالم نیاز به روانی سالم داریم و روان سالم بدون جسم سالم میسر نخواهد بود و این حلقه با تغذیه سالم کامل می‌شود، چراکه سلامت جسمی و روانی انسان به میزان قابل توجهی به نوع تغذیه، کیفیت مواد غذایی و ویتامین‌ها مربوط است .

تغذیه سالم نقش بسیار پررنگی روی تقویت و تضعیف سیستم ایمنی بدن دارد. بد نیست بدانید شایع‌ترین علت ضعف سیستم ایمنی سوءتغذیه است که شاید ناشی از کمبود پروتئین‌ها، ویتامین‌ها، املاح یا انرژی باشد و بر اثر افزایش دریافت انرژی و چاقی صورت گیرد. در واقع باید در نظر داشته باشیم که هر چه می‌خوریم بر سلامت جسم و روان ما تاثیر به‌سزایی می‌گذارد. امروزه ارتباط بین خوردن و چاقی با بیماری‌های قلبی ــ عروقی، دیابت، سرطان‌ها، بیماری‌های مفصلی مثل آرتروز، بیماری‌های کیسه صفرا، نقرس و ... کاملا اثبات شده و نگرانی دست‌اندرکاران سلامت جوامع امروز، نه بیماری‌های واگیر و عفونی بلکه بیماری‌های غیرواگیر است که اکثریت قریب به اتفاق آنها با عادات غذایی مرتبط هستند. این را نباید فراموش کرد که هر قدر بیماری‌های جسمی در افراد بیشتر شود، استرس و افسردگی در فرد افزایش یافته و این سلامت روان افراد را به خطر می‌اندازد. اعمال برخی تغییرات در رژیم غذایی طی ۵۰ سال گذشه نقش مهمی در افزایش بیماری‌های روانی داشته و اگر واقعا به فکر سلامت روان خود هستیم باید در اولین گام تغذیه خود را اصلاح کنیم.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها