اقدام غیرقانونی تروئیکا با هشدار ایران به طرف‌های اروپایی مواجه شده است

شلیک دوباره غرب به برجام

لاسجردی، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با «جام‌جم»:

طرح موضوعات غیربرجامی به دلیل ناکامی غرب از امتیازدهی ایران است

حسن لاسجردی، کارشناس حوزه سیاست خارجی در گفتگو با جام‌جم، درباره چرایی تلاش غرب برای طرح مباحث غیربرجامی در جریان مذاکرات هسته‌ای خاطرنشان کرد: باتوجه به سوابقی که در مذاکرات داریم، هرزمانی که بحث‌های غیربرجامی مطرح می‌شود به نظر می‌رسد مذاکرات به مراحل سخت یا توقف رسیده است. به عبارت دیگر هرگاه آدم‌های اطراف میز یا کشور‌های مذاکره‌کننده از روند گفتگو‌ها راضی نباشند به مباحث غیرمرتبط با موضوع مذاکره می‌پردازند.
کد خبر: ۱۳۹۲۲۸۳

وی ادامه داد: در دوره‌های پیشین، زمانی که بحث مطالعات ادعایی، درصد غنی‌سازی، ادعا درباره مواد مشکوک در سایت پارچین یا موارد دیگر مطرح می‌شد، نشان می‌داد که در برخی از برهه‌های تاریخ مذاکرات وقتی گفتگو‌ها به نتیجه نمی‌رسید، موضوعات هسته‌ای و غیرهسته‌ای مطرح می‌شود.

در عین حال به نظر می‌رسد که در شرایط کنونی باتوجه به این‌که بسیاری از سوالات مهم حوزه هسته‌ای پاسخ داده شده، طبعا طرف‌های دیگر مذاکرات تلاش می‌کنند تا روی بحث‌های منطقه‌ای و حوزه اقتدار موشکی ایران و مسائل حقوق بشری متمرکز شوند که این مساله ناشی از آن است که طرف مقابل به آنچه که فکر می‌کرد در جریان گفتگو‌ها به آن‌ها برسد، نائل نشده و از این رو به بهانه‌های مختلف، موضوغات غیرمرتبط با برجام را مطرح می‌کند. این کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به ناکامی کشور‌هایی غربی در رسیدن به اهداف‌شان در جریان مذاکرات هسته‌ای تاکید کرد: در چنین شرایطی طبعا اروپایی‌ها باید به افکار عمومی خود پاسخ دهند و بنابراین آن‌ها در تلاش هستند علاوه‌بر تمرکز روی مباحث هسته‌ای به بحث‌های غیربرجامی هم بپردازند تا بتوانند به‌واسطه ناکامی‌های خود، پاسخ مناسبی برای اذهان عمومی در حوزه بین‌الملل داشته باشند.

در عین حال رقابتی هم در بین کشور‌های غربی وجود دارد تا با اعمال فشار بیشتر روی ایران از جمهوری اسلامی امتیاز بگیرند. لاسجردی با اشاره به تقسیم کاری که بین اروپا و آمریکا در حوزه پیگیری مسائل غیربرجامی وجود دارد، خاطرنشان کرد: کشور‌های اروپایی به موضوعاتی مثل صلح و حقوق‌بشر توجه دارند و در مورد آمریکا، چون مباحث امنیت برای این کشور از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، پیگیر مسائلی مثل حوزه موشکی، نظامی و امنیتی است.

وی با اشاره به فرسایشی شدن روند مذاکرات موسوم به احیای برجام تصریح کرد: این روند هم باعث طولانی شدن مسیر گفتگو‌های هسته‌ای می‌شود و هم غرب در پی آن است تا با طرح موضوعات غیربرجامی از ایران امتیاز بگیرد. هدفی که البته تاکنون با توجه به ایستادگی ایران بر سر مواضع خود در حوزه تامین منافع ملی کشورمان به نتیجه نرسیده است.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
برچسب ها: برجام غرب ایران
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها