آمریکایی‌ها گرچه تلاش دارند با کمک‌های مالی و نظامی و همچنین موضعگیری‌های رسمی خود به اوکراینی‌ها روحیه بدهند اما انتشار اخبار غیررسمی و محرمانه از مواضع مقامات آمریکایی نشان می‌دهد که حتی آنها نیز اعتقادی به پیروزی کی‌یف در نبرد با مسکو ندارند.
کد خبر: ۱۳۹۲۱۰۷
نویسنده سعید سبحانی‌ - گروه بین‌الملل

آمریکا و کشورهای اروپایی به‌ویژه انگلیس در ماه‌های گذشته، مانع اصلی بر سر راه مذاکره اوکراین و روسیه برای پایان جنگ بوده و سیل تسلیحات را راهی کی‌یف کرده‌اند و سعی دارند این تصویر را برای زلنسکی ایجاد کنند که می‌تواند در جنگ برابر روسیه پیروز شود. اما اکنون روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست در گزارشی نوشته که مقامات آمریکایی اعتقادی به پیروزی اوکراین بر روسیه ندارند. در این گزارش که پس از سفر ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین به واشنگتن منتشر شده به نقل از منابع آگاه آمده است: «زلنسکی از ملاقات‌های کوتاه خود با بایدن و اعضای کنگره در روز چهارشنبه استفاده کرد تا آنها را متقاعد کند که اوکراین می‌تواند به‌طور کامل در جنگ پیروز شود اما مقامات آمریکایی در محافل خصوصی می‌گویند، چنین چیزی بسیار بعید است.»

به نوشته این نشریه آمریکایی، ورود زلنسکی به واشنگتن همچنین تلاشی برای تقویت حمایت قانونگذاران کنگره و دیگر مقامات آمریکایی‌ از‌ اوکراین بود.

این نشریه گزارش می‌دهد که خدمه هواپیمای نظامی آمریکایی که زلنسکی با آن وارد ایالات متحده شده بود تا آخرین لحظه از حضور رئیس‌جمهور اوکراین در هواپیما اطلاعی نداشتند. این روزنامه می‌گوید: «این سفر در عرض چند روز برگزار شد و تنها گروهی محدود از کاخ سفید و دیگر مقامات ارشد دولت از این برنامه‌ها قبل از سفر آگاه بودند.»

به نوشته این روزنامه، «زلنسکی از چند ماه قبل به بایدن تاکید کرده بود که می‌خواهد اولین سفر خود را به خارج از اوکراین با سفر به آمریکا انجام دهد.»

از سوی دیگر آمریکایی‌ها که هرگز حاضر به‌ دنبال کردن مسیر دیپلماسی برای پایان دادن جنگ اوکراین نبوده‌اند با اختصاص کمک ۴۵میلیارد دلاری جدید به کی‌یف و تصویب آن در مجلس نمایندگان، نشان دادند که خواهان ادامه جنگ در شرق اروپا هستند.

خبرگزاری رویترز با اشاره به تصویب نهایی بسته کمک۴۵ میلیارد دلاری اوکراین در مجلس نمایندگان آمریکا، نوشته است: این بسته کمکی به اوکراین بخشی از بودجه یک تریلیون و ۶۶میلیارد دلاری دولت است که یک روز پیش از آن از‌سوی مجلس سنا تصویب و اکنون برای قانون شدن برای رئیس‌جمهور آمریکا جهت امضا فرستاده می‌شود.

بنابراین گزارش، کمک مالی جدید اقتصادی و نظامی آمریکا علاوه بر کمک ۵۰میلیارد دلاری در سال جاری به اوکراین است. زلنسکی بعد از بازگشت از آمریکا با انتشار پیامی در حساب توییتر خود از اقدام کنگره و مجلس نمایندگان آمریکا برای تصویب بسته کمک‌ها مالی جدید به اوکراین تشکر کرد.

ولودیمیر زلنسکی روز چهارشنبه گذشته برای نخستین‌بار پس از جنگ اوکراین و با امید تقویت توان دفاعی اوکراین با ادامه حمایت آمریکایی‌ها از جنگ به این کشور سفر کرد و در نشستی با اعضای کنگره متشکل از نمایندگان و سناتورها برای آنها سخنرانی کرد.

وی با بیان این‌که اوکراین برای استقلال و آزادی می‌جنگند، از آمریکا خواست تا حمایت خود از این کشور در جنگ را ادامه دهد. زلنسکی در ادامه تلاش برای راضی کردن اعضای کنگره به ادامه حمایت‌های مالی و نظامی از اوکراین، گفت: شما با این پول به یک نیازمند کمک نمی‌کنید بلکه این یک سرمایه‌گذاری برای تامین امنیت جهانی و دموکراسی است که ما آن را مسئولانه به‌کار می‌گیریم.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها