هر یک از افراد جامعه شغلی دارند و بنا بر علایق، حرفه‌شان را انتخاب کرده‌اند؛ حرفه‌ای که به جامعه خدمت می‌کنند. به همین دلیل فیلمنامه‌نویسان در نگارش قصه‌های‌شان برای هر یک از شخصیت‌های قصه مشاغلی انتخاب می‌کنند و در قالب معرفی شخصیت و اتفاقاتی که در داستان برای آنها رخ می‌دهد، شغل آنها معرفی خواهدشد.
کد خبر: ۱۳۹۱۷۶۳
نویسنده مهدیه رضایی - گروه رسانه

این اتفاق در سریال‌های تلویزیونی به صورت ویژه رخ داده است، زیرا نویسندگان چنین آثاری گاهی محور قصه‌ را یک‌شغل انتخاب می‌کنند و به زبان طنز یا جدی سعی دارند از زوایای متفاوت به همان شغل نگاه کنند تا نه تنها مورد توجه مخاطبان قرار گیرد، بلکه آنها بیشتر با ابعاد شغلی که دستمایه یک داستان قرار دادند، آشنا شوند.
در واقع رسانه‌ملی سعی دارد به واسطه ساخت آثار نمایشی سرگرم‌کننده برای مخاطبان سیما با پخش آثار، آموزش هم ارائه کند، حتی ممکن است هر یک از ما کمتر با ویژگی‌های یک شغل آشنا باشیم و درباره شغلی که در قصه به آن پرداخته شده، شناختی نداشته باشیم اما با تماشای آثار نمایشی متوجه شویم افرادی که در همان شغل کار می‌کنند با چه سختی‌هایی روبه‌رو هستند.

شاید توجه به همین موضوع بود که نویسندگان مجموعه‌های تلویزیونی دست به قلم شدند و به مشاغل مختلف پرداختند که نمونه چنین آثاری کم نیست. در این‌باره شاید اگر به گذشته‌های دور سفر کنیم به سریالی همچون «آرایشگاه زیبا» خواهیم رسید که محوریت قصه یک آرایشگر بود و این‌که مشتریان آرایشگاه به دنبال پیدا کردن دختری مناسب برای صاحب آرایشگاه بودند که سن و سالش به سمت میانسالی می‌رفت.
البته اگر نگاهی به کارنامه تلویزیون داشته باشیم، تعداد چنین سریال‌هایی کم نیست، حتی سازندگان آثار نمایشی به شغل روزنامه‌نگاری هم توجه کرده‌اند که در این باره می‌توان به سریال‌هایی همچون «با من بمان» اشاره کرد که دهه ۷۰ به کارگردانی زنده‌یاد حمید لبخنده تولید شده بود. همچنین اتفاقات سریال تلویزیونی «بدون شرح» هم در روزنامه رخ می‌داد که با زبان طنز به شغل روزنامه‌نگاری پرداخته شده بود.

همچنین در سریال‌های تلویزیونی به مشاغلی که کمتر به آن توجه می‌شود هم پرداخته شده که می‌توان به دستفروشی اشاره کرد که محمود بصیری در سریال تلویزیونی آرایشگاه زیبا دستفروش بود یا شخصیت آقا ماشالا در مجموعه تلویزیونی «خانه به دوش» که با وانت هندوانه می‌فروخت و بعد در ادامه او را می‌بینیم که در کارگاه کفاشی مشغول کار می‌شود.

در مجموع تعداد مشاغلی که تا امروز در رسانه‌ملی به آن پرداخته شده کم نیست و نویسندگان تلاش کردند به مشاغل مختلف بپردازند. بنابراین می‌توان گفت رسانه‌ملی در قالب سریال‌های مختلف سعی کرده به مشاغل متفاوت بپردازد تا مخاطبان به شناخت کافی برسند. در واقع در مجموعه‌های تلویزیونی رنگین‌کمان مشاغل را شاهد بودیم و مخاطبان با فراز و نشیب‌های حرفه‌ها و مشاغل آشنا شدند.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها