با توجه به بحران‌های اقلیم و انرژی، دانشمندان در سراسر جهان در حال مطالعه راه‌هایی برای محدودکردن استفاده از سوخت‌های فسیلی و در نتیجه کاهش آلودگی هستند. درحال‌حاضر استفاده از پنل‌های خورشیدی روی پشت‌بام‌ها برای تولید برق از نور خورشید بسیار رایج است.
کد خبر: ۱۳۹۱۴۸۲
نویسنده امیر فکری - گروه دانش و سلامت

اما نگاه تازه‌ای که در پژوهش‌ها مورد توجه قرار گرفته، استفاده از هیدروژن به عنوان سوخت است. در واقع استفاده از هیدروژن نسبت به گاز طبیعی یا برق هزینه بسیار کمتری دارد. تولید هیدروژن اغلب با کمک الکترولیز آب انجام می‌شود که البته با صرف انرژی و تولید آلودگی همراه است.

مدل ابتکاری پنل هیدروژنی ــ که به تازگی در شرکت بلژیکی سولهید با همکاری دانشگاه لوون ساخته شده ــ در واقع شبیه یک پنل خورشیدی است، با این تفاوت که سامانه مذکور بخار آب را از هوا می‌گیرد و با انرژی خورشیدی هیدروژن تولید می‌کند. سپس برخلاف پنل خورشیدی که الکتریسیته به کابل برق منتقل می‌شود، در اینجا هیدروژن به‌جای گاز طبیعی به لوله گاز متصل می‌‌گردد. از آنجا که فلز کمیابی در ساخت سامانه به کار نرفته، استفاده از آن نسبتا ارزان است. این فرآیند به‌هیچ‌وجه باعث آلودگی نمی‌شود. از سوی دیگر هر پنل می‌تواند به‌ صورت مستقل کار کند. بنابراین به‌راحتی می‌توان آن را روی پشت‌بام کار گذاشت و از گاز استفاده کرد. هر نمونه این مدل روزانه ۲۵۰ لیتر هیدروژن تولید می‌کند که می‌توان آن را در مخزنی ذخیره کرد.
با این همه هنوز مشکلاتی وجود دارد که باید برطرف شود: هیدروژن، سبک‌ترین و انفجاری‌ترین گاز است، بنابراین قبل از استفاده برای گرم‌کردن یا پخت‌وپز در خانه‌ها باید به قابلیت اطمینان خطوط لوله و دستگاه‌ها توجه ویژه‌ای داشت.

برای ذخیره‌سازی هیدروژن به مخزنی مقاوم در برابر فشار و یک کمپرسور نیاز است. از این رو، تیم تحقیقاتی سولهید مشغول ساخت نوع جدیدی از باتری یخی است که برای به‌هم‌رسیدن و پیوند مولکول‌های هیدروژن ایده‌آل به نظر می‌رسد. این باتری از نظر فضا می‌تواند ۱۰برابر بیشتر از باتری‌های خانگی ــ که درحال‌حاضر برای ذخیره انرژی تولیدشده در پنل‌های خورشیدی به کار می‌روند ــ انرژی داشته باشد. با توجه به هزینه‌های پایین مربوط به ذخیره‌سازی و استفاده از این سامانه، شرکت سولهید در وهله اول به فکر کارگذاشتن آن در مجتمع‌های آپارتمانی است. به این ترتیب امکان تقسیم هزینه‌های اضافی هم وجود دارد. در هر صورت، تحقیق در مورد هیدروژن یک گام جدید قابل‌توجه در چارچوب تلاش‌های متعدد برای کاهش سوخت‌های فسیلی و حذف نفت و گاز به‌عنوان سلاح‌های استراتژیک است.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها