مسئولان برگزاری جام‌جهانی۲۰۲۲ قطر وعده داده بودند که این اتفاق به رویدادی برجسته و بی‌نظیر تبدیل خواهد شد. این کشور به‌غیر از استادیوم‌هایی که باید در سطح جهانی مطرح باشد، فناوری‌های متعدد عالی هم برای برگزاری این تورنمنت مهم در نظر گرفته است.
کد خبر: ۱۳۸۷۵۶۹
نویسنده نادیا زکالوند - گروه دانش و سلامت

حالا با آغاز رسمی این رویداد مهم جهانی و شروع روز‌های داغ فوتبالی به بررسی برخی از این فناوری‌ها خواهیم پرداخت.

فناوری خنک‌سازی

فناوری خنک‌کننده‌ها در استادیوم‌های قطر به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که دمای زمین بازی و همین‌طور جایگاه تماشاچیان فوتبال به دمای مطلوب تقریبا ۲۶درجه سانتی‌گراد برسد. این فناوری هوشمند از نظر انرژی پایدارتر و مقرون‌به‌صرفه‌تر از روش‌های رایج خنک‌کننده‌هاست. از بهترین ویژگی‌های این فناوری هوشمند این است که می‌تواند صرف‌نظر از دمای بیرون از استادیوم، دمای محیط را براساس تعداد افراد حاضر در استادیوم تنظیم کند. در کنار خنک‌سازی هوای استادیوم، تهویه هوا هم صورت می‌گیرد.

استفاده از انرژی‌های تجدید‌پذیر

قطر برای برگزاری جام‌جهانی۲۰۲۲ بدون کربن، تا حد امکان از انرژی‌های تجدید‌پذیر استفاده کرده است. از این موارد می‌توان به نصب پنل‌های خورشیدی برای تامین روشنایی اشاره کرد. برخی دیگر از فناوری‌های سازگار با انرژی‌های تجدید‌پذیر شامل موارد زیر است:

نورپردازی‌های LED: تمام استادیوم‌های قطر، روشنایی‌های خود را از لامپ‌های LED گرفته‌اند. این لامپ‌ها از نظر انرژی مقرون‌به‌صرفه، غیرسمی و دارای طول عمر بالایی هستند. لامپ‌های با قابلیت تغییر رنگ LED را هم می‌توان به‌راحتی برای مراسم افتتاحیه و اختتامیه استفاده کرد و با کمک آن‌ها انواع افکت‌ها را به نمایش گذاشت.

عایق ساختمان: استادیوم‌های ویژه میزبانی جام‌جهانی ۲۰۲۲ در قطر، ۴۰درصد کمتر از تمام استادیوم‌های جهان انرژی مصرف می‌کنند. این ویژگی به‌دلیل طراحی «عایق‌بندی ساختمان» است. در این طراحی دیوار‌های استادیوم‌ها پوشیده از عایق حرارتی شده تا به این‌ترتیب تقاضای سیستم‌های ساختمان برای انرژی به حداقل برسد و بازدهی انرژی‌های استفاده‌شده افزایش یابد.

سقف‌های جمع‌شونده: استادیوم‌های قطر به سقف‌های جمع‌شونده مجهز شده و بنا به شرایط آب‌وهوایی، بسته و باز می‌شوند. در ضمن وجود این سقف‌ها کمک می‌کند تا بدون مصرف بیش از حد انرژی و آب، تمام افراد حاضر در استادیوم خنک بمانند.

ایستگاه‌های شارژ و وای‌فای هوشمند: توربین‌های بادی سایه‌بان ELPalm با استفاده از پنل‌های خورشیدی و فتوولتائیک دوطرفه، الکتریسیته تولید می‌کند و افراد می‌توانند زیر سایه آن‌ها بنشینند و تلفن‌همراه خود را با استفاده از پورت یواس‌بی یا به‌صورت بی‌سیم، شارژ و در همان حال که منتظر شارژ دستگاه‌های خود هستند از اینترنت وای‌فای هم استفاده کنند.

فناوری‌های مخصوص افراد ناتوان

مسئولان برگزارکننده جام‌جهانی ۲۰۲۲ در قطر در نظر دارند که این تورنمنت را برای تمام افراد خاطره‌انگیز کنند و به همین دلیل تدابیری هم برای افراد ناتوان اندیشیده‌اند، ازجمله:

وبسایت «قطر ۲۰۲۲»: این وبسایت، پلتفرمی همه‌جانبه برای تمام اطلاعات مربوط به جام‌جهانی ۲۰۲۲ فیفا در قطر است که در اختیار همه مردم قرار می‌گیرد. این وبسایت به‌منظور استفاده راحت افراد از این سایت، از تمام کتابخوان‌ها، درشت‌نمایی‌های صفحات نمایش، تصاویر رنگی با کنتراست بالا، متن درشت، نرم‌افزار‌های تبدیل متن به کلام و دیگر فناوری‌های دستیار پشتیبانی می‌کند.

محتوای دیجیتال برای افراد مبتلا به مشکلات بینایی: Bonocle، اولین پلتفرم سرگرمی بریل است که با استفاده از فناوری دستیار، به افراد مبتلا به مشکلات بینایی کمک می‌کند. این پلتفرم محتوای دیجیتال را به بریل تبدیل می‌کند تا این افراد هم مانند هرکس دیگر از مسابقات جام‌جهانی ۲۰۲۲ لذت ببرند. Feelix Palm، نوعی وسیله ارتباطی لمسی کف دست است که با استفاده از پالس‌های الکتریکی پیام‌های بریل‌مانند را به افراد کم‌بینا یا نابینا منتقل می‌کند و آن‌ها می‌توانند پیام‌های مختلف را به‌راحتی درک کنند.

اتاق تماشای حسی:

تمام استادیوم‌های قطر به اتاق‌هایی با نام اتاق تماشای حسی مجهز شده‌اند که مکانی امن و آرام در اختیار جوانانی که به اوتیسم یا مشکلات پردازش حسی مبتلا هستند قرار می‌دهد. همچنین در این اتاق‌ها برای این افراد ابزار‌هایی مانند هدفن‌های صداگیر و کارت‌های بصری و از این دست وسایل تهیه شده است تا توانایی تمرکز آن‌ها بر بازی‌ها افزایش یابد.

فناوری‌های راهیابی و مسیریابی

پیداکردن مسیر برای خارجی‌هایی که قطر را خوب نمی‌شناسند گاهی مشکل می‌شود، به‌ویژه وقتی که بخواهند از میان شلوغی‌ها عبور کنند. برای این افراد هم راه‌حل‌هایی در نظر گرفته شده است:

ناوبادی (NavBuddy) قطر: نرم‌افزار «ناوبادی» به افراد کمک می‌کند تا مسیر رفتن به فضا‌های بسته، مانند فروشگاه‌ها، بیمارستان‌ها، مراکز تفریحی و دیگر مکان‌های دیگر را بیابند و گرفتار بخش‌های شلوغ استادیوم‌ها نشوند. با وجود این نرم‌افزار، افراد می‌توانند صندلی‌های استادیوم، سرویس‌های بهداشتی، کیوسک‌های غذا و کافه یا رستوران‌ها را به‌راحتی پیدا کنند.

حسگر‌های متصل به هم: تمام اطراف دوحه قطر، ازجمله پارکینگ‌ها، هتل‌ها، مترو، ایستگاه‌های تاکسی و نقاط ورود و خروج استادیوم‌ها، با استفاده از حسگر‌های متعدد به یکدیگر متصل شده‌اند و افراد می‌توانند با استفاده از این حسگر‌ها به‌راحتی مسیر راه‌شان را پیدا کنند.

فناوری هوش مصنوعی: وبسایت Viavii با استفاده از فناوری هوش‌مصنوعی به هواداران مسابقات جام‌جهانی ۲۰۲۲ براساس علاقه‌مندی آنها، برنامه سفر شخصی ارائه می‌دهد. این وبسایت به نوعی اپلیکیشن هوشمند هم مجهز است که در کنار وبسایت به مسافران قطر کمک می‌کند.

ابزار‌های الکترونیکی پوشیدنی

ابزار‌های الکترونیکی پوشیدنی از دیگر فناوری‌های مبتکرانه است که هنوز در مسیر توسعه قرار دارد. یکی از محققان دانشگاه حمد بن خلیفه در قطر، حسگر‌هایی تولید و آن‌ها را درون الیاف پارچه‌های پیراهنی جاسازی کرده است. این حسگر‌ها با استفاده از قابلیت بلوتوث به ایستگاه اصلی متصل می‌شوند و می‌توانند علائم حیاتی همچون ضربان قلب، تنفس و مقدار رطوبت بدن ورزشکاران و افرادی که این لباس را به تن دارند، نظارت کنند. این لباس برای افراد مسن هم که از نظر سلامت حساس هستند، به کار می‌آید. به این‌ترتیب می‌توان به‌سرعت جلوی اتفاق‌های ناخوشایند را گرفت.

فناوری غذا

فرض کنید تیم مورد علاقه‌تان بازی را باخته یا یک پنالتی باارزش را از دست داده است. ممکن است آن‌قدر ناراحت شوید که بخواهید چند دقیقه‌ای صندلی‌تان را ترک کنید و بیرون از جایگاه بروید و کمی نوشیدنی یا خوراکی مصرف کنید، اما تازه متوجه صف طولانی کیوسک‌های غذا می‌شوید. با استفاده از اپلیکیشن Asapp در قطر دیگر نگران این مشکل نخواهید شد. این اپلیکیشن تلفن‌همراه مخصوص تحویل نوشیدنی و خوراکی به افرادی است که در جایگاه استادیوم‌ها قرار دارند. بدون هیچ زحمتی با استفاده از این اپلیکیشن می‌توان نوشیدنی یا خوراکی مورد علاقه خود
را سفارش داد.

فناوری سرویس بهداشتی

به نظر می‌رسد قطر از تمام پیشرفت‌های فناوری امروزه استفاده کرده است. حتی سیستم‌های بهداشتی قطر شکل مبتکرانه‌ای به خود گرفته‌اند. با استفاده از بهترین تجهیزات، فاضلاب به‌راحتی از لوله‌ها عبور کرده و فضای داخل سرویس بهداشتی تمیز می‌ماند. با وجود حسگر‌های باز و بسته کردن درها، هواکش‌ها و شیرآلات، نه‌تن‌ها بهداشت محیط حفظ شده، بلکه مصرف آب هم بهینه می‌شود.

اتوبوس‌های برقی

در روز‌های برگزاری مسابقات جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر، اتوبوس‌های برقی وظیفه جابه‌جایی هواداران به استادیوم و نقاط دیگر دوحه را به عهده دارند. درواقع قطر اولین کشوری است که در یک تورنمنت از اتوبوس‌های برقی استفاده می‌کند. این اتوبوس‌ها به بالاترین و برترین ابزار‌های فناوری‌اطلاعات مجهز شده‌اند تا درعین‌حال که مسافران را به‌راحتی جابه‌جا کنند، دوستدار محیط زیست و کربن‌صفر هم باشند. در ضمن این اتوبوس‌ها به باکیفیت‌ترین مواد عایق مجهز هستند تا فضای داخل اتوبوس از گرمای بیرون در امان بماند.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها