جریان سریع فناوری هر روز با شگفتی‌های جدیدی همراه است. بررسی آخرین پیشرفت‌ها و دستاوردهای فناورانه روز دنیا فرصت خوبی برای یادآوری این موضوع است که خلاقیت هیچ انتهایی ندارد. خلاقیت‌هایی که می‌توانند تأثیر معناداری در بهبود سطح زندگی بشر داشته باشند و گاهی دل‌مان می‌خواهد زودتر روانه بازار شوند. در ادامه به بررسی برخی از این دستاوردهای فناورانه روز دنیا می‌پردازیم.
کد خبر: ۱۳۸۳۱۷۰
نویسنده نادیا زکالوند - گروه دانش و سلامت
مشاهده اطلاعات پرواز

اگر شما از آن دسته افراد هستید که در فرودگاه مدام جلوی نمایشگر اطلاعات پرواز می‌ایستید و اطلاعات پروازتان را بررسی می‌کنید، دیگر نگران نباشید؛ به‌تازگی نوعی فناوری ابداع شده که در فرودگاه دیترویت آمریکا به‌طور آزمایشی نصب شده است. این فناوری، نوعی تشخیص چهره است که اطلاعات سفر تک‌تک افراد را (تا ۱۰۰ نفر) همزمان نشان می‌دهد. این نمایشگر تشخیص چهره به‌نوعی پیکسل جدید وابسته است که می‌تواند رنگ‌های نوری مختلف را در جهت‌های مختلف ارسال کرده و تصاویر مجزایی از افرادی که در زاویه‌های مختلف مقابل نمایشگر قرار گرفته‌اند فراهم کند. سپس با استفاده از فناوری تشخیص چهره، اطلاعات پرواز این افراد را همزمان نمایش می‌دهد.

چشیدن نوشیدنی با هوش مصنوعی

محققان به‌تازگی نوعی هوش مصنوعی تولید کرده‌اند که کار چشیدن نوشیدنی‌های مختلف را انجام می‌دهد. این زبان الکترونیکی که با هوش مصنوعی کار می‌کند، می‌تواند ترکیبات شیمیایی را حس کند. محققان می‌توانند از این فناوری برای درک طعم مواد شیمیایی اعماق اقیانوس‌ها استفاده کنند.

نواری برای تسکین درد‌ها

محققان به‌تازگی پروتزی را معرفی کرده‌اند که می‌تواند جایگزین مسکن‌های اعتیادآور شود. این پروتز که مانند نواری منعطف است، به دور اعصاب فرد بیمار پیچانده می‌شود و از ارسال علائم درد به مغز جلوگیری می‌کند. نکته جذاب ماجرا اینجاست که وقتی عملکرد این پروتز تمام شود، به‌طور طبیعی تجزیه شده و از بین می‌رود. البته این ابزار هنوز کاملا آزمایش نشده است. کارآزمایی آن از چند سال آینده در حیوانات شروع و درصورت موفقیت وارد مرحله بالینی خواهد شد.

درمان سکته قلبی

به‌تازگی محققان با استفاده از سم مرگبار عنکبوت قیف که در جزیره فریزر استرالیا یافت می‌شود، دارویی برای درمان حملات قلبی گرفته‌اند. این دارو که قرار است تا چند سال آینده وارد مرحله آزمایش‌های بالینی خود شود با استفاده از مولکولی که در سم عنکبوت قیف وجود دارد، جلوی فعالیت آن دسته از علائم که موجب مرگ سلول‌های قلبی می‌شوند را می‌گیرد. با این روش می‌توان جلوی صدمه دائمی به سلول‌های قلبی ناشی از حمله قلبی را گرفت.

باکتری‌ها و شکر

باکتری‌هایی که از شکر تغذیه می‌کنند، ترکیبی پیچیده تولید کنند که می‌توان از آن برای سوخت جت استفاده کرد. این احتمالی است که دانشمندان به‌تازگی از آن سخن گفته‌اند. درواقع آن‌ها قصد دارند پیش از پایان این دهه، با تولید حجم بالای این ترکیب که جاوسامایسین (Jawsamycin) نام دارد، جایگزینی مناسب برای بنزین معرفی کنند.

باتری شنی

محققان برای اولین‌بار در فنلاند، با استفاده از حرارت موجود در ذرات شن، «باتری بزرگ شنی» تولید کرده‌اند. الکتریسیته اضافی گرفته شده از نیروگاه‌های بادی یا خورشیدی شن‌ها را تا ۵۰۰درجه سانتی‌گراد گرم می‌کند و می‌توان این انرژی را به مدت چند ماه ذخیره و سپس از حرارت این باتری‌های بزرگ شنی برای گرم‌کردن آب خانه‌ها، اداره‌ها و استخر‌ها که در نزدیکی باتری‌های شنی قرار دارند استفاده کرد.

نیروگاهی برای معکوس‌کردن آلودگی هوا

کارخانه جدیدی در ایسلند که با استفاده از فناوری‌های موجود قرار است مولکول‌های دی‌اکسیدکربن را گرفته و به درون زمین تزریق کند، احداث شد. انتظار می‌رود این کارخانه ۱۲ تا ۱۸ ماه آینده آماده فعالیت شود و سالانه حداقل ۳۶هزار تن دی‌اکسید کربن را از هوا گرفته و به زمین منتقل کند. این مقدار دی‌اکسید‌کربن معادل دی‌اکسیدکربن منتشرشده سالانه ناشی از گرم شدن ۱۳هزار و ۳۰۰ خانه است.

روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها