بررسی عملکرد وزنه‌برداری ایران در مسابقات جهانی کلمبیا

مردان هفتم شدند، زنان سی‌ام

تیم‌ملی وزنه‌برداری مردان ایران با عملکردی دور از انتظار به کار خود در رقابت‌های قهرمانی جهان ۲۰۲۲ کلمبیا پایان داد. این تیم در شرایطی به صورت کیفی و با هفت وزنه‌بردار به مسابقات اعزام شده بود که حاصل کار نمایندگان آن تنها یک مدال طلا و ۳ نقره بود. از بین این نفرات تنها رضا دهدار موفق به کسب طلای یکضرب و نقره مجموع شد و کیانوش رستمی و مهدی کرمی هم مدال نقره یکضرب را گرفتند.
کد خبر: ۱۳۹۱۱۷۶

علی داوودی، حافظ قشقایی و آیت شریفی از رفتن روی سکو بازماندند و مصطفی جوادی نیز اوت شد. در نهایت، هفتمی جهان، بهترین عنوانی بود که به نماینده کشورمان رسید. پولادمران همچنین در رده‌بندی مدالی رتبه نهم را به دست آوردند. تیم‌ملی وزنه‌برداری ایران سال گذشته به عنوان نایب قهرمانی جهان رسیده بود.

وزنه‌هایی که فقط در تمرینات زده شد

سعید علی‌حسینی، سرمربی تیم‌ملی وزنه‌برداری پیش از اعزام تیم، پیش‌بینی کرده بود اگر ملی‌پوشان، رکوردهایی که در تمرینات زده‌اند را در کلمبیا تکرار کنند، مدال‌آوری‌شان قطعی است. این اظهارنظر او اما فاصله زیادی تا واقعیت موجود داشت و تیم تنها در یک مورد توانست به مدال مجموع دست پیدا کند. در ادامه مروری بر عملکرد هفت وزنه‌بردار حاضر در کلمبیا خواهیم داشت.

شانزدهمی جهان برای قشقایی

حافظ قشقایی در حالی دومین حضورش در مسابقات جهانی را تجربه می‌کرد که با رکورد ۲۹۱ کیلوگرم به رتبه‌ای بهتر از شانزدهمی نرسید. او تنها دو حرکت صحیح در دسته ۶۷ کیلوگرم داشت. قشقایی در رکوردگیری تیم‌ملی رکورد ۳۰۸ کیلوگرم را به ثبت رسانده بود.

نمایش ضعیف نایب قهرمان جهان

نماینده ایران در دسته ۸۱کیلوگرم، مصطفی جوادی بود. او که سال گذشته با مجموع ۳۶۷کیلوگرم عنوان نایب قهرمانی جهان را از آن خود کرده بود، در کلمبیا با نمایشی ضعیف اوت کرد. جوادی در رکوردگیری اخیر تیم‌ملی، مجموع ۳۵۵کیلوگرم را زده بود. این در حالی بود که او تابستان گذشته نیز در تمرینات رکورد جهان را جا‌به‌جا کرده بود.

بازگشت کیانوش رستمی با نقره جهان

کیانوش رستمی، قهرمان المپیک ۲۰۱۶ ریو پس از چهار سال غیبت و ناکامی در رقابت‌های جهانی‌، بازگشت خوبی به تخته داشت. او در حرکت یکضرب دسته ۸۹ کیلوگرم، عملکرد قابل قبولی داشت و با ۱۷۴ کیلوگرم به مدال نقره رسید. رستمی اما در حرکت دوضرب ناموفق عمل کرد و دو بار وزنه ۲۱۲ کیلوگرم را انداخت تا شانس کسب مدال مجموع را از دست بدهد. کیانوش با رکورد مجموع ۳۸۰ کیلوگرم چهارم جهان شد.

از غیبت معتمدی تا درخشش دهدار

تنها طلایی ایران در مسابقات جهانی ۲۰۲۲ رضا دهدار بود. جایی که او مدال یکضرب دسته ۱۰۲ کیلوگرم را از آن خود کرد. دهدار در یکضرب ۱۷۷ کیلو را مهار کرد و در مجموع هم با رکورد ۳۹۰ کیلوگرم نایب قهرمان شد. دهدار مشابه رکورد ورودی خود یعنی ۳۹۰ کیلوگرم وزنه زد و در رکورد‌گیری تیم‌ملی نیز رکورد ۳۹۱ کیلوگرم را ثبت کرده بود. دیگر نماینده ایران برای حضور در رقابت‌های دسته ۱۰۲ کیلوگرم، رسول معتمدی بود. وزنه‌برداری که شانس مسلم عنوان قهرمانی در کلمبیا بود اما ناباورانه و در آستانه این مسابقات دچار مصدومیت شد. اگر معتمدی به کلمبیا می‌رفت به جای یک مدال طلا، هر سه مدال طلای این وزن به ایران می‌رسید. رسول سال گذشته با ۳۹۷کیلوگرم قهرمان دنیا شده بود.

عملکرد رضایت‌بخش کرمی

در دسته ۱۰۹ کیلوگرم نتیجه به دست آمده نسبتا رضایت‌بخش بود. جایی که مهدی کرمی نخستین حضورش را در مسابقات جهانی تجربه می‌کرد. او که تنها عنوان بین‌المللی‌اش مدال برنز بازی‌های کشورهای اسلامی بود، با ۱۷۶ کیلوگرم در یکضرب مدال نقره گرفت. شاید اگر کادر فنی به جای وزنه ۲۱۶ کیلوگرم، وزنه سبک‌تری مثل ۲۱۴ کیلوگرم را برای او انتخاب می‌کرد، این وزنه‌بردار می‌توانست به مدال برنز مجموع نیز برسد. کرمی در نهایت با رکورد ۳۸۶ کیلوگرم نفر چهارم جهان شد.

رقابت سخت فوق سنگین‌ها

رقابت‌های دسته فوق سنگین وزنه‌برداری قهرمانی جهان ۲۰۲۲ کلمبیا کاملا متفاوت نسبت به سال‌های اخیر بود. در چند سال گذشته لاشا تالاخادزه، غول گرجستانی با اقتدار به سه مدال طلای یک ضرب، دوضرب و مجموع می‌رسید، اما امسال حریفان پر تعداد و آماده او باعث شدند اتفاقات دیگری رقم بخورد. دو نماینده ایران در حرکت یک ضرب موفق به کسب مدال نشدند. آیت شریفی با ۱۹۶کیلوگرم به مقام ششمی حرکت یکضرب رسید و علی داوودی با۲۰۲کیلوگرم به مقام چهارم دست یافت؛ در حالی که تالاخادزه در یک رقابت میلیمتری و فقط به دلیل زودتر مهار کردن وزنه ۲۱۵ کیلوگرمی نسبت به لالایان از ارمنستان توانست به مدال طلای یکضرب برسد. میناسیان از بحرین هم با ۲۱۲ کیلوگرم به مدال برنز یک ضرب رسیده بود. داوودی گرچه در دوضرب شانس این را داشت تا با مهار وزنه ۲۵۲ کیلوگرم به مدال برسد اما در مهار این وزنه ناموفق عمل کرد تا با مجموع ۴۴۹ کیلوگرم چهارم شود. شریفی نیز در دوضرب نتوانست خوب کار کند و با رکورد مجموع ۴۳۲ کیلوگرم هفتم جهان شد. مسابقات وزنه برداری قهرمانی جهان جزو مراحل گزینشی بازی‌های المپیک پاریس به حساب می‌آید طوری که ده نفر اول دسته‌های المپیکی وارد جدول رنکینگ این بازی‌ها می‌شوند.

دهمی، بهترین عنوان زنان

وزنه‌برداری زنان ایران در بخش زنان نیز در مسابقات قهرمانی جهان ۲۰۲۲ کلمبیا حاضر بود که نتوانست به نتیجه درخور توجهی برسد. زینب شیخ‌ارباب، الهام حسینی، پریسا نورعلی و الهه رزاقی نمایندگان این تیم بودند که به ترتیب دهم، پانزدهم، هفدهم و اوت شدند. تیم زنان در مجموع به رده سی‌ام رسید.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها