گفت‌وگوی جام‌جم با چهره طلایی قایقرانی زنان ایران

درخشش ادامه‌دار ملایی

ارزیابی کوروش باقری، مدیر تیم‌های‌ملی وزنه‌برداری از مسابقات جهانی کلمبیا

وزنه‌برداری‌ایران؛ به دنبال سهمیه‌پاریس

رقابت‌های وزنه‌برداری قهرمانی ۲۰۲۳جهان از بامداد دیروز به میزبانی کلمبیا در بوگوتا آغاز شد؛ رقابت‌هایی که اولین مرحله از انتخابی بازی‌های المپیک۲۰۲۴ پاریس به شمار می‌رود و از حساسیت بسیار بالایی نزد کشور‌ها برخوردار است.
کد خبر: ۱۳۸۹۷۸۴

تیم‌ملی وزنه‌برداری مردان ایران نیز بنابر ادوار گذشته، حضوری پر رنگ در این آوردگاه خواهد داشت و با ۷ وزنه‌بردار مرد راهی کلمبیا شده است. طبق ارزیابی کادر فنی تیم‌ملی، اولویت پولادمردان کشورمان در این پیکارها، کسب جواز المپیک است، هر چند از رفتن روی سکو غافل نیستند و به مدال‌آوری هم فکر می‌کنند.

نکته درخور توجه دیگر، اما اعزام ۴ بانوی وزنه‌بردار ایرانی به مسابقات جهانی امسال است که خیلی امید‌بخش است. امید به این که بتوانند برای نخستین‌بار در تاریخ این رشته جواز شرکت در بزرگترین فستیوال ورزشی دنیا را بگیرند. گفت وگوی جام‌جم با کوروش باقری، مدیر تیم‌های ملی وزنه‌برداری را از نظر می‌گذرانید تا بیشتر در جریان اوضاع و احوال نمایندگان اعزامی به کلمبیا قرار بگیریم.

بهتر است از تیم‌ملی بانوان شروع کنیم. هر چه باشد از زمان نظارت شما بر این تیم، بانوان نتایجی گرفتند که خیره‌کننده بوده است.
من تا الان در دو رویداد مسئولیت تیم‌ملی وزنه‌برداری بانوان را به عهده داشتم. اول در بازی‌های کشور‌های اسلامی شرکت کردیم. نتیجه این بازی‌ها کسب شش مدال بود. روی هم رفته مسابقه بدی نبود. بچه‌ها تجربه کسب کردند. بنابر اظهارات خودشان رکوردهای‌شان هم نسبت به گذشته با ارتقا رو‌به‌رو بود. مسابقه بعدی قهرمانی آسیا بود. الهام حسینی آنجا توانست برای اولین‌بار در آسیا صاحب سه مدال طلا شود که خیلی ارزشمند بود. مابقی ملی‌پوشان هم افزایش رکورد داشتند. واقعیت این که وزنه‌برداری زنان ایران با توجه به قدمت اندکش، فاصله‌ای ۲۰ کیلویی با وزنه‌برداری روز دنیا دارد. ما سعی کردیم به صورت مستمر این فاصله را کم کنیم.

آمادگی این دختر‌ها برای مسابقات جهانی چطور است؟
برای جهانی ما استراتژی‌مان را تا حدودی تغییر دادیم. طی یک فراخوان نفرات جدید را به تمرینات تیم‌ملی دعوت کردیم. در شرایط مساوی، برای همه مسابقات رکوردگیری گذاشتیم. از مجموع ۱۰ نفری که در اردو‌ها حضور داشتند، چهار نفر انتخاب شدند که به رقابت‌های جهانی اعزام شوند. در این بین الهام حسینی باسابقه‌ترین وزنه‌برداری است که برای سومین بار در مسابقات جهانی شرکت می‌کند. الهه رزاقی، زینب شیخ‌ارباب و پریسا نورعلی هم در آستانه اولین حضورشان در این میدان هستند.

با این اوصاف انتظار کسب مدال جهانی از آن‌ها وجود ندارد؟
بله همین طور است. سطح مسابقات واقعا بالاست و توقعی نمی‌رود. الهام حسینی سال گذشته با مجموع ۲۱۵ کیلوگرم در گروه A بود. امسال، اما با مجموع ۲۳۵ کیلوگرم، یعنی ۲۰ کیلو بیشتر در گروه B خواهد بود. سه نفر دیگر هم در گروه B و C قرار گرفتند. این نشان می‌دهد که چقدر سطح رقابت‌ها بالاست. با این حال، اما ما نیم نگاهی هم به بازی‌های المپیک داریم و تمام تلاش‌مان را می‌کنیم که حداکثر امتیاز را برای ورودی المپیک بگیریم.

فکر می‌کنید وزنه‌برداری زنان ایران کی مدال جهانی بگیرد؟
اگر دو سال با برنامه حمایت شوند، گرفتن مدال جهانی دور از دسترس نیست. همان طور که کسی فکرش را نمی‌کرد طلای آسیا را بگیرند، مدال جهانی هم به زودی به دست می‌آید.

در بخش مردان شرایط به چه صورت است؟
خوشبختانه ما الان یک کمیته فنی مستقل داریم. سه قهرمان المپیک در آن حضور دارد. رئیس فدراسیون خودش را کنار کشیده و دخالتی در تصمیمات این کمیته نمی‌کند. بر این اساس هفت نفر برای تیم‌ملی مردان انتخاب شدند. اوزان المپیکی ما ۸۹، ۱۰۲و ۱۰۹+ هستند. اولویت این است که در این اوزان امتیاز لازم را برای کسب سهمیه المپیک بگیریم. مسابقات جهانی بالاترین امتیاز را بین انتخابی المپیک دارد. از این جهت بسیار پراهمیت است. هر چند از گرفتن مدال غافل نیستیم. نفرات این اوزان مطمئنا شانس رفتن رویسکو هم هستند.

مصدومیت رسول معتمدی در آستانه این مسابقات هم بزرگترین شوک برای تیم بود.
به هر حال آسیب‌دیدگی جزئی از ورزش حرفه‌ای است. این اتفاق ممکن بود برای هر ورزشکاری قبل از مسابقه بیفتد. عوامل زیادی در اتفاقی که برای رسول افتاد نقش دارد، اما نمی‌خواهم به آن بپردازم. متاسفانه این اتفاق افتاد و ما یکی از شانس‌های مسلم مدال و کسب سهمیه را از دست دادیم. خدا بخواهد با یک جراحی موفقیت‌آمیز او را خیلی زود به میادین برگردانیم.

برنامه
حافظ قشقایی (گروه B دسته ۶۷)
پنجشنبه ۱۷ آذر، ساعت ۲۲ و ۳۰ دقیقه
میرمصطفی جوادی (گروه A دسته ۸۱)
دوشنبه ۲۱ آذر، ساعت یک بامداد
کیانوش رستمی (گروه A دسته ۸۹)
دوشنبه ۲۱ آذر، ساعت ۰۳‌و ۳۰ دقیقه بامداد
الهه رزاقی (گروه C دسته ۷۱)
دوشنبه ۲۱ آذر، ساعت ۶ صبح
پریسا نورعلی (گروه B دسته ۷۶)
سه‌شنبه ۲۲ آذر، ساعت ۲۲ و ۳۰ دقیقه
رضا دهدار (گروه A دسته ۱۰۲)
چهارشنبه ۲۳ آذر، ساعت ۰۳‌و ۳۰ دقیقه بامداد
زینب شیخ‌ارباب (گروه B دسته ۸۷)
چهارشنبه ۲۳ آذر، ساعت ۲۰
سیده‌الهام حسینی (گروه B دسته ۸۱)
چهارشنبه ۲۳ آذر، ساعت ۲۲ و ۳۰ دقیقه
مهدی کرمی (گروه A دسته ۱۰۹)
جمعه ۲۵ آذر، ساعت ۰۳‌و ۳۰ دقیقه بامداد
علی داوودی و آیت شریفی (گروه A دسته ۱۰۹+)
شنبه ۲۶ آذر، ساعت یک بامداد

 

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها