گزارش «جام‌​جم» از ریشه‌های پشت کردن بازاریان به معاندان

«نه» محکم بازار به اغتشاشگران

بازار میان مردم به عنوان نهادی قدیمی با ساز و کار‌های مشخص اقتصادی و اجتماعی شناخته می‌شود. افرادی که در ساخت یک بازار محلی مشارکت می‌کنند انتظار دارند عوامل وابسته به بازار مانند خانواده، جمعیت، نیروی کار، تامین‌کنندگان، سیاست، سیاست‌گذار و ده‌ها عامل دیگر با آرامش کنار یکدیگر مشارکت کنند تا هم شبکه توزیع کالا پشتیبانی شود و هم این‌که چرخ اقتصاد بگردد. در نتیجه بازار پلی میان تمام بخش‌های جامعه محسوب می‌شود.
کد خبر: ۱۳۹۰۲۴۸

در ناآرامی‌هایی که در هفته‌های اخیر بروز کرد، عوامل مختلف درگیر، تلاش کردند با نشانه گرفتن نظم وابسته به بازار و خود بازار، کارکرد‌های اجتماعی متصل به اقتصاد را مختل کنند. با این حال، بخش‌های اصلی بازار همچنان در حال انجام کارکرد‌های خود و پشتیبانی از اقتصاد است؛ به‌طوری که دسترسی به کالا‌هایی که باید از طریق مراجعه مستقیم به بازار آن‌ها را تامین کرد، مختل نشده است.

از آنجا که بازار به عنوان یک ارگان اقتصادی پویا، دستورپذیر نیست، نمی‌توان با ایجاد فضا‌های هیجانی در سطح جامعه آن را آن‌گونه که برخی می‌پسندند، متوقف و از آن در جهت‌های سیاسی و تبلیغاتی بهره‌برداری کرد. به این ترتیب بازار به صورت طبیعی و بر مبنای ساز و کار‌های اقتصادی، مسیر خود را پیدا می‌کند. البته این فرآیند‌ها نافی وجود مشکلات در اقتصاد نیستند.

در این مورد یک نماینده مجلس به تحلیل دلایل پشت کردن بازاریان و اصناف به فراخوان اعتصاب اجباری جریانات معاند پرداخت. روح‌ا... ایزدخواه، نماینده تهران درباره روی خوش نشان ندادن بازار به فراخوان‌های تکراری ضدانقلاب برای اعتصاب، به خبرنگار جام‌جم آنلاین گفت: «اغتشاشگران روی موضوعاتی مانور می‌دهند که اساسا جزو خواسته‌های اصلی و واقعی مردم نیست و حتی اگر جامعه نسبت به برخی موارد انتقاد داشته باشد، اما متوجه این قضیه است که موضوعات و مطالبات اصلی خود را با این مسائل، مصنوعی و دستکاری شده و تبلیغاتی نکنند.»

وی با اشاره به تاثیرپذیری بخشی از جریان‌های سیاسی و به طور خاص سلبریتی‌ها از فضای تبلیغاتی سنگین خارج از مرز‌ها و شبکه‌های ضدانقلاب گفت: «تجربه نشان داده برخی سلبریتی‌ها همیشه مسائل اصلی و فرعی را مخلوط می‌کنند و بعضا مواضعی اتخاذ می‌کنند که یا از روی جهالت است یا از باب غرض‌ورزی».
گفته این نماینده مجلس شورای اسلامی نشان می‌دهد، ادبیاتی که در فضای مجازی در نقد عدم همراهی بازار با ناآرامی‌ها به کار گرفته می‌شود، تابع تحولات مدنظر جامعه و خواسته‌های اجتماعی عموم جامعه نیست.

بازار به عنوان رکنی اجتماعی که تحولات مدنظر جامعه و مسیر حرکت آن‌ها را بازتاب می‌دهد، به جای تبدیل شدن به محل برهم ریختن روابط و ایجاد تشویش و منازعه، به پایگاه طرح خواسته‌های مسالمت‌آمیز تبدیل شده است؛ جایی که می‌توان بهترین پیشنهاد‌ها را برای اصلاح مسیر حرکت اقتصاد شنید.

گفتگو از طریق بازار

در چنین فضایی واکنش به اعتراض‌های مسالمت‌آمیز، از طریق ساز و کار‌های گفت‌وگویی بازار (اصناف، اتحادیه‌ها و...) قابل انجام است. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس به همین واقعیت اشاره می‌کند: «اعتراض حق طبیعی بازار است، اما بازار و اهل کسب و کار کاملا متوجه هستند که برخی قصد سوءاستفاده از فضای اعتراضی و طرح مسائل مصنوع، بی‌منطق و بی‌بوته را دارند. از این رو گرچه بازاریان انتقاد را حق طبیعی خود می‌دانند، اما حاضر نیستند با اقدامات غیرقانونی، فضا را برای موج‌سواری اغتشاشگران و ضدانقلاب فراهم کنند.»

ایزدخواه در عین حال تصریح کرد: «در کنار فرصت ندادن به عناصر ضدانقلاب و آشوبگران، مسئولان هم حق ندارند وقتی ترفند‌های اغتشاشگران راه به جایی نبرد و سرشان به سنگ خورد، به خود غره شوند و فراموش کنند که مردم حرف‌هایی دارند. به هر صورت مردم نقد دارند و نقدشان بحق است.»

امنیت، مخدوش نشود

غلامحسین رضوانی، نماینده تهران و عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم این دیدگاه را تایید می‌کند. وی درباره دلایل نه گفتن بازار و مردم به فراخوان اعتصاب به رغم فشار‌هایی که از سوی اغتشاشگران وارد می‌شد، به خبرنگار جام​جم آنلاین گفت: «مردم ایران و به‌ویژه بازاریان و اهل کسب و کار نسبت به سرنوشت کشورشان حساس هستند و به‌خوبی مراقبت می‌کنند تا امنیت ایران مخدوش نشود. برخلاف کسانی که از طرف بیگانه فرمان می‌گیرند و قصد ایجاد ناامنی و نابسامانی در فضای جامعه دارند، بازار تمامی تلاش خود را به‌کار می‌برد تا روال عادی بر کشور حاکم شود؛ حتی اگر هم انتقادی داشته باشند تلاش‌ها در این مسیر قرار می‌گیرد تا بیان مطالبه و خواسته و اعتراض مبتنی بر روال منطقی و قانونی باشد تا خللی در نظم و آرامش جامعه ایجاد نشود.»

رضوانی خاطرنشان کرد: «جریان‌های معاند و همچنین عوامل آن‌ها در داخل ایران همواره در پی آن هستند تا با پروژه‌ای جدید به منافع جمهوری اسلامی و همچنین ملت ایران ضربه بزنند و این بار از راه فراخوان اعتصاب و اعلام تعطیلی محل کسب و کار وارد شدند و حتی نسبت به کسانی که نسبت به این فراخوان‌ها بی‌اعتنا بودند با خشونت رفتار کنند، اما این بار هم تیرشان به سنگ خورد و متوجه شدند از این بازی هم نفعی نصیب آن‌ها نشد.»

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها