سهم پرستاران از قصه‌های تلویزیونی

سیمای سپیدجامگان در جعبه‌ جادو

نگاهی به پویانمایی‌های موفق ایرانی

قهرمان‌های کاغذی

تقریبا نمی‌توانید کسی را پیدا کنید که به پویانمایی بی‌علاقه باشد یا از کارتون‌های دوران کودکی‌اش خاطره‌ای نداشته‌باشد. ما کودکی‌مان را با خیالپردازی‌هایی که با تماشای آن پویانمایی‌ها داشتیم، گذرانده‌ایم. اما پویانمایی در جهان از بدو تولد تا به امروز فراز و فرود‌های بسیاری را پشت سر گذاشته‌است؛ به خصوص در ایران. با این حال سال‌هاست در کشور ما به یک صنعت تبدیل شده است.
کد خبر: ۱۳۸۹۱۶۴
نویسنده زینب علیپور طهرانی - گروه رسانه

مهم‌ترین مرکزی که در زمینه پویانمایی فعالیت می‌کند، مرکز صباست که سالانه بیش از ۱۰۰۰دقیقه پویانمایی تولید می‌کند. پویانمایی‌هایی که با هدف آموزش سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی و آشنایی با قهرمان‌ها و اساطیر ایرانی ساخته شده‌اند و حتی توانسته‌اند در رقابت‌های بین‌المللی خوش بدرخشند و مورد توجه قرار بگیرند. در این میان مجموعه‌هایی که در چند فصل ساخته و پخش شده‌اند و برخی آن‌ها همچنان در حال تولید هستند. مثل: پهلوانان، شکرستان، ببعی، ماهی بادکنکی، آقا معلم و بچه‌ها و چیا و... سازندگان این نوع آثار تلاش کرده‌اند بخشی را هم به قهرمان‌های ملی و ایرانی اختصاص بدهند و از این طریق کودکان و نوجوانان را با قهرمانان تاریخی کشورمان آشنا کنند. به طور کلی پویانمایی‌هایی که در هفته دفاع‌مقدس پخش می‌شد یا درباره اساطیر ایرانی ساخته شده‌اند، همگی نشان دهنده عزم ملی هنرمندان برای کودکان این سرزمین است.

یکی از این مجموعه‌های دلنشین و جذاب تلویزیون «شکرستان» است که حتی مخاطبان بزرگسال را نیز به خود جلب کرده‌است. سری اول این مجموعه بانمک و دوست‌داشتنی با روایت زنده‌یاد مرتضی احمدی از شبکه دو پخش می‌شد و به دلیل محتوا، مضمون و نوع نگاه کارگردانش توانست از همان ابتدا به یکی از پویانمایی‌های معروف تبدیل شود. گرچه نسخه عروسکی آن از شبکه نسیم پخش شد، نتوانست موفقیت پویانمایی اش را کسب کند، اما شکرستان یکی از آثار جذاب تلویزیونی است که مخاطب آن خانواده‌ها هستند.
این مجموعه با روش کات اوت یا بریده مقوا ساخته شده و استقبال زیادی از آن شده‌است. قسمت‌هایی از این مجموعه در جشنواره‌های خارجی از جمله چانگوی چین، جیفونی ایتالیا و جشنواره فیلم کودک هند به حضور داشته‌است. بعد از فوت زنده‌یاد مرتضی احمدی که صدایش با شکرستان عجین شده‌بود، مدتی در ساخت این مجموعه توقفی ایجاد شد و بعد که روند تولید آن از سر گرفته شد، شهاب حسینی آن را روایت کرد که آن هم مورد توجه مخاطبانش قرار گرفت. این مجموعه از سال ۹۸ با صدای علی همت مومیوند یکی از دوبلوران پیشکسوت روایت می‌شود و همچنان طرفداران و همراهان خودش را دارد. یکی از دلایل موفقیت این مجموعه در کنار راوی، شخصیت‌های جالبی است که در یک شهر خیالی زندگی می‌کنند و هر بار با ماجرا‌هایی بسیار روبه‌رو می‌شوند. هر کدام از این شخصیت‌ها نیز طرفدارانی دارند. مثل: اسکندر، ننه قمر، خواجه فرزان، صمد و خواجه الماس. در نهایت این‌که پویانمایی‌های ایرانی بسیاری را می‌توان نام برد که موفق بوده‌اند و همچنان فصل‌های جدید آن تولید می‌شود.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها