کرونا مبارزه با HIV را به حاشیه برد ‌|  ترس از برچسب زنی ادامه دارد
‌جام جم آنلاین در آستانه روز جهانی ایدز گزارش می‌دهد

کرونا مبارزه با HIV را به حاشیه برد ‌|  ترس از برچسب زنی ادامه دارد

ایدز از جمله بیماری‌هایی است که‌ حاشیه‌های ایجاد شده در جامعه درباره ‌نحوه ابتلا به آن‌ شرایط را برای کنترل و درمان آن دشوار‌ کرده است. این مساله سبب شده بسیاری از افراد مبتلا برخلاف اینکه سال‌ها از شناخته شدن این بیماری در جهان می‌گذرد از صحبت کردن درباره آن وحشت داشته باشند.
کد خبر: ۱۳۸۸۹۰۷
نویسنده بابک عشرتی، اپیدمیولوژیست

‌‌بنابراین با توجه به اینکه فردا که در تقویم روز جهانی ایدز نامیده‌ شده، فرصت مناسبی است برای پرداختن به چنین مسائلی.

به نظر می‌رسد ‌مساله‌ای که در شناسایی مبتلایان به ایدز باید مورد توجه قرار گیرد، موضوع انگاره‌های فرهنگی شایع درباره این بیماری و تابو بودن آن در سطح جامعه است، چراکه این رویکرد سبب شده کارشناسان نتوانند بموقع و به درستی مبتلایان را شناسایی و زمینه را برای کنترل بیماری آنها فراهم کنند.

به این ترتیب علل سخت بودن شناسایی افراد مبتلا به این بیماری عفونی را می‌توان به این شکل دسته‌بندی کرد؛ ماهیت ویروس HIV که تا مدت‌ها در بدن شخص پنهان است، مسائل فرهنگی مانند ‌ برچسب‌زنی به بیماران و ‌ ضعف در ارائه خدمات آموزشی. البته این مسائل در تمام کشورهای دنیا مشکل ساز شده‌ و محدود به جامعه ما نیست. اما آنچه سبب نگرانی کارشناسان شده پررنگ بودن چنین مشکلاتی در جامعه ماست.

در خصوص این که کدام یک از این عوامل در روند بیماریابی اهمیت بیشتری‌ دارد نیز ‌می‌توان به بحث فرهنگی و لزوم توجه و سیاست‌گذاری صحیح ‌ اشاره کرد، چراکه یکی از ابعاد سواد سلامت، توجه به تاثیر نگاه فرهنگی و اجتماعی به مبتلایان به این بیماری است که انگیزه افراد را برای درمان و کنترل بیماری ‌کاهش می‌دهد.

دراین بین لازم به یادآوری است که راهکارهای موجود برای تسریع در روند شناسایی افراد مبتلا را باید در بحث‌های فرهنگی و اجتماعی و کیفیت خدمات آموزشی و درمانی جست و جو کرد. فراموش نکنید که در جامعه ما صحبت از بیماری ایدز به علت راه‌های انتقال آن سخت است. به همین دلیل‌ باید بستری فراهم شود تا افراد بتوانند‌ همانند دیگر بیماری‌ها درباره ایدز ‌حرف بزنند‌‌. علاوه بر این با توجه به اینکه بیشتر مبتلایان به این بیماری در گروه سنی 20 تا 45 سال قرار دارند، بهتر است برای آگاه سازی نوجوانان و جوانان نیز برنامه‌های مناسبی را در نظر گرفت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها