اتفاقی تاریخی در جام جهانی زنان

عکس | فوتبالیست مراکشی با حجاب بازی کرد

صعود به نیمه‌ نهایی آسیا با برد پرگل برابر استرالیا

هندبال زنان ایران باز هم جهانی شد

درخشش هندبالیست‌ های زن ایرانی در رقابت‌های قهرمانی ۲۰۲۲ آسیا همچنان ادامه دارد. ملی‌پوشان کشورمان دیروز سومین دیدار خود در این رویداد معتبر را هم برگزار کردند و موفق به کسب یک پیروزی دیگر شدند.
درخشش هندبالیست‌ های زن ایرانی در رقابت‌های قهرمانی ۲۰۲۲ آسیا همچنان ادامه دارد. ملی‌پوشان کشورمان دیروز سومین دیدار خود در این رویداد معتبر را هم برگزار کردند و موفق به کسب یک پیروزی دیگر شدند.
کد خبر: ۱۳۸۸۴۹۳
نویسنده گروه ورزش

برتری پرگل ۴۳ بر ۱۵ برابر استرالیا، نتیجه قابل‌قبولی بود که شاگردان غلامعلی اکبرآبادی به‌دست آوردند. این اما همه اتفاقات دیدار با استرالیا نبود.

زنان هندبالیست ایران در شرایطی با این برد به مرحله نیمه‌نهایی صعود کردند که همزمان سهمیه حضور در پیکارهای هندبال قهرمانی ۲۰۲۳ جهان را نیز تصاحب کردند.

طبق قوانین اعلام شده، پنج تیم اول رقابت‌های قهرمانی آسیا جواز شرکت در مسابقات جهانی را کسب خواهند کرد.

تیم ملی هندبال ایران که در گروه A این رقابت‌ها قرار دارد پیش از این در دیدار با تیم‌های هند و ازبکستان هم به برتری رسیده بود. نماینده کشورمان در حال حاضر با ۶ امتیاز از مجموع ۳ بازی در صدر این گروه قرار دارد. تنها دیدار باقیمانده برای ایران، تقابل با تیم میزبان یعنی کره‌جنوبی است.

هندبالیست‌های ایرانی در آخرین دیدار خود از مرحله گروهی این رقابت‌ها ساعت ۱۲و ۳۰ دقیقه روز چهارشنبه باید مقابل رقیب دیرینه خود به میدان بروند. بازی‌های مرحله نیمه‌نهایی به‌ این صورت خواهد بود که تیم اول گروه A به مصاف تیم دوم گروه B و تیم دوم A به مصاف تیم اول گروه B خواهد رفت. همچنین تیم سوم گروه A با تیم چهارم گروه B مسابقه می‌دهد و تیم چهارم گروه A با تیم سوم گروه B رودررو می‌شود تا در ادامه جایگاه‌های پنجم تا هشتم مشخص شود. طبق اخبار قبلی قرار است بیست‌و‌ششمین دوره رقابت‌های هندبال قهرمانی جهان زنان آذر ماه سال آینده با میزبانی مشترک نروژ، سوئد و دانمارک برگزار شود.
 
رویای جهانی‌شدن با هیچ!

این برای دومین‌بار در تاریخ هندبال زنان ایران است که تیم ملی بزرگسالان سهمیه حضور در رقابت‌های قهرمانی جهان این رشته را کسب می‌کند. بانوان هندبالیست کشورمان سال گذشته بود که برای نخستین‌بار به این مهم دست یافتند. آنها سهمیه مسابقات جهانی را با کسب عنوان چهارمی رقابت‌های۲۰۲۱ آسیایی اردن به دست آورند. 

تیم ملی هندبال بانوان ایران از سال۲۰۰۸ تا به الان تجربه هشت دوره حضور در مسابقات آسیا را دارد. بهترین نتیجه‌ای که این تیم تا پیش از پیکارهای اردن به آن رسیده بود، دو عنوان ششمی بود. رقابت‌های۲۰۲۱ اما جایی بود که این زنان با یک تیر دو نشان را زدند؛ اول این‌که توانستند خود را در جمع چهار تیم برتر آسیا قرار دهند و دوم جواز صعود به مسابقات قهرمانی جهان را بگیرند. زنان هندبالیست ایرانی سال گذشته در شرایطی اولین حضور خود را در رقابت‌های جهانی تجربه کردند که با حداقل‌ترین امکانات و سخت‌افزار دست به این کار بزرگ زدند. آنها که دو سال تمام را درگیر کرونا و محدودیت‌هایش بودند، بدون هیچ بازی تدارکاتی‌ و آنالیز نشدن رقبا، به جنگ در آسیا رفتند و جهانی شدند.زنان هندبال برای این دوره از رقابت‌های قهرمانی آسیا نیز همان مصائب قبلی را پشت سر گذاشتند. این بار اوضاع به‌قدری بحرانی‌تر بود که حتی تا فاصله چند روز مانده به شروع مسابقات اصلا معلوم نبود که ایران نماینده‌ای در پیکارهای کره‌جنوبی دارد یا خیر. دلیل ابهامی که در این مسیر وجود داشت تامین نشدن منابع مالی از سوی فدراسیون هندبال بود. در نهایت اما با اقدام پسندیده باشگاه‌ فرهنگی ورزشی سنگ آهن بافق، این تیم حمایت مالی شد تا عازم رقابت‌های قهرمانی آسیا شود. 

حضور تاریخی

صعود تیم ملی هندبال بانوان به رقابت‌های جهانی بدون شک یکی از اتفاقات تاریخی ورزش زنان ایران است. اتفاقی که به‌دلیل تبعیض‌ها و محدودیت‌ها تاکنون نصیب هیچ‌یک از رشته‌های تیمی نشده است. فوتبال، فوتسال، والیبال و بسکتبال با وجود این‌که به‌مراتب از سابقه تشکیلاتی بیشتری نسبت به هندبال برخوردارند و در مسابقات بین‌المللی بیشتری حضور داشته‌اند اما تا به الان نتوانسته‌اند جواز شرکت در مسابقات قهرمانی جهان که بالاترین سطح رقابتی را دارد، کسب کنند. فدراسیون جهانی هندبال سال گذشته با هدف توسعه ورزش هندبال زنان سهمیه حضور در مسابقات جهانی را از ۲۴تیم به ۳۲ تیم افزایش داد. بر این اساس با افزایش سهمیه قاره آسیا (پنج سهمیه) این فرصت راحت‌تر از گذشته نصیب بانوان هندبالیست ایرانی شد که مسافر جهانی شوند. مسابقات هندبال قهرمانی زنان جهان در دوره قبل با میزبانی اسپانیا برگزار شد. تیم ملی زنان ایران در مرحله گروهی این پیکارها با نروژ، رومانی و قزاقستان همگروه بود که مقابل هر سه تیم شکست خورد و در رده چهارم گروه C قرار گرفت و به پرزیدنت کاپ راه یافت. در مرحله پرزیدنت کاپ نیز مقابل سه حریف خود یعنی ازبکستان، آنگولا و کامرون شکست خورد و آخرین تیم این گروه شد. براساس جدول مسابقات تیم ملی ایران باید مقابل چین به میدان می‌رفت تا برای مقام سی‌ویکمی مسابقه بدهد اما چین به‌دلیل مثبت شدن تست یکی از بازیکنانش از دور مسابقات کنار رفت و تیم ملی ایران به‌عنوان سی‌ویکم دنیا رسید.

هندبال زنان ایران زیر ذره‌بین رسانه‌های مطرح اروپا 

اولین حضور هندبال زنان ایران در مسابقات جهانی، بازتاب زیادی را در رسانه‌های خارجی به همراه داشت دلیلی که باعث شد تا بانوان کشورمان چهره خبرساز این رویداد بزرگ باشند، نوع پوشش آنها بود. پوششی کاملا محجبه که تا به الان مانند آن در تاریخ رقابت‌های هندبال قهرمانی جهان بانوان دیده نشده بود. روزنامه ورزشی معتبر «آس» در توصیف نوع حجاب بانوان هندبالیست ایرانی، نوشت: «ملی‌پوشان هندبال ایران در اولین مسابقه با لباس‌های معمولی و جوراب‌شلواری سفید در زیر شلوارک که تمام ساق پای‌شان را پوشیده بود، حاضر شدند. بازیکنان همه روسری داشتند و بازی خود را با حجاب انجام دادند که این حجاب، آنها را از دیگران متمایز می‌کند. در طول بازی هیچ اعتراض یا اتفاقی رخ نداد و همه‌چیز به روال عادی انجام شد. برای ایرانی‌ها حضور در اسپانیا یک پیروزی است!»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها