نگاهی به اتفاقات و حواشی فینال لیگ برتر کشتی‌آزاد

«جام» به تاکستان رسید

فرمول ساده و یک خطی فرنگی‌کاران برای قهرمانی در جهان

بازگشت نفسگیر

تیمی که بتواند از زیر انبوهی از شکست‌ها و ناداوری‌ها بلند شود، بایستد، سینه سپر کند و بگوید من قهرمانم یعنی از همان اول هم راه و روش درستی را انتخاب کرده است. وقتی که محمد بنا از کشتی فرنگی رفت و حسن رنگرز آمد بسیاری گفتند خیلی خوب است که بالاخره مجموعه‌ای از تفکرات قدیمی از کشتی فرنگی رخت بر بست و به جایش نیروی جوان‌تر و تازه نفس‌تری آمد و چقدر این تحلیل ساده درست بود.
کد خبر: ۱۳۸۶۰۹۰
نویسنده هیلدا حسینی‌خواه - گروه ورزش
تیم‌ملی کشتی فرنگی ایران قهرمان جام‌جهانی ۲۰۲۲ آذربایجان شد و چقدر این ماموریت سخت و سنگین بود.

ساده و مقتدر

حسن رنگرز دو ماهی می‌شود که سرمربی تیم‌ملی کشتی فرنگی شده است. او نشان داد برای انجام دادن کار‌های بزرگ نیاز به زمان طولانی و مصاحبه‌های بلندبالا نیست. خیلی ساده، اما مقتدر پیش رفت و جای حرف و حدیث باقی نگذاشت. البته رنگرز پله پله پیش رفت. ابتدا به افرادی مثل برادران گرایی، ساروی یا میرزازاده استراحت داد و حتی تیم جوان‌تری شکل داد. رنگرز بهتر از بنا می‌داند نیروی جوانی چیست و چقدر کارساز است. پس خیلی زود جوان‌ها را ردیف کرد. وقتش هم خیلی کم بود.

هیچکس حریف ایران نشد

جام‌جهانی ۲۰۲۲ کشتی فرنگی آذربایجان در کل پنج تیم دارد، اما کلی مسابقه کشتی بین تیم‌ها برگزار می‌شود و کشتی‌گیران مدام باید روی تشک بروند و مقابل حریف خود قرار بگیرند. البته غیر از این پنج تیم، تیم دیگری در رقابت‌ها حضور داشت تحت عنوان تیم منتخب جهان. شاگردان حسن رنگرز ابتدا مقابل ترکیه قرار گرفتند، اما پیروزی به همین راحتی نبود. ترک‌ها همه از قهرمانان نامدار کشتی اروپا هستند و اصلا آمده بودند که قهرمان باشند. اما نشد که شاگردان رنگرز را شکست بدهند. بعد هم نوبت به قرقیزستان رسید که این یکی تیم هم مغلوب شد.

گردنه صعب‌العبور آذربایجان

و، اما آذربایجان، آذربایجان قدرتمند و بسیار پرانگیزه. کشتی‌گیران تیم‌ملی میزبان هر چه داشتند در تشک کشتی رو کردند تا بتوانند این قهرمانی را به دست بیاورند. اتفاقا در برخی از لحظات هم موفق بودند و در آستانه این موفقیت قرار گرفتند. رقابت کاملا پایاپای و نزدیک به هم بود. اما در اوزان میانی ایران تقریبا قافیه را به حریف باخت تا لبخند رضایت روی لب‌های مربیان آذربایجان بنشیند. در این لحظات ایران ۵ بر ۲ عقب افتاده بود. شکست دادمرز در ۵۵ کیلوگرم تقریبا داشت کار را خراب می‌کرد که محسن‌نژاد و محمدی با برتری مقابل آذربایجانی‌ها ورق را برگرداندند. اما سهرابی هم شکست خورد و دوباره همه چیز پایاپای شد. اوضاع وقتی بدتر شد که سه شکست متوالی نصیب کشتی‌گیران ایران شد، رستمی، حبیب‌اللهی و محمودی در اوزان ۷۲، ۷۷ و ۸۲ کیلوگرم. تقریبا همه آماده بودند که تیم‌ملی کشتی فرنگی آذربایجان به عنوان قهرمان جام‌جهانی کشتی فرنگی ۲۰۲۲ معرفی شود، اما ابوالفضل چوپانی از راه رسید.

شروع دوباره با چوپانی

بی‌انصافی است اگر بگوییم چوپانی یک تنه ایران را قهرمان جام‌جهانی کرد، اما کشتی بی‌نقصی که او گرفت دوباره ورق را برگرداند. چنین کشتی ماراتن گونه‌ای را چه زمانی سراغ داشتید؟ به هر حال چوپانی برای دادن این فرصت ارزشمند به تیم ایران با تمام قوا مبارزه کرد و در نهایت حریف آذربایجانی را ۲ بر یک شکست داد. در ادامه هم نوبت مهدی بالی بود تا رقیب آذربایجانی را شکست بدهد. به این ترتیب تا اینجا شد نتیجه ۵ بر ۴.

سنگین وزن‌ها به صف شدند

اینبار نوبت نبرد دیدنی سنگین وزن‌ها بود، اصلا اوج حساسیت همین جا رقم خورد. علی‌اکبر یوسفی مقابل حریف خود قرار گرفت و پیروز شد. همین پیروزی دو تیم را ۵ بر ۵ مساوی کرد. کشتی فرنگی ایران با وجود تساوی از آنجا که در دیدار‌های رودررو به دلیل امتیاز فنی بیشتر مقابل میزبان به برتری رسیده بودند عنوان قهرمانی جهان را در باکو جشن گرفتند. آذربایجانی‌ها لحظاتی سخت‌تر از این را واقعا نمی‌توانستند تجربه کنند. اما آنچه ما دیدیم یکی از همان کامبک‌های ویژه بود. رویایی و دست‌نیافتنی. نکته ویژه هم اینجا بود که جو نسبتا یک طرفه‌ای نسبت به قضاوت کشتی‌ها وجود داشت. انگار همه چیز به سود آذربایجان بود، اما داور‌ها هم حریف کشتی‌گیران ایرانی نشدند. در نهایت تیم‌ملی ایران قهرمان جام‌جهانی ۲۰۲۲ شد و تیم آذربایجان به عنوان نایب قهرمانی رسید. تیم منتخب جهان در جایگاه سوم قرار گرفت و ترکیه هم چهارم شد. تیم قرقیزستان نیز در انتهای جدول قرار گرفت. جام‌جهانی کشتی آزاد نیز روز‌های ۱۹ و ۲۰ آذر‌ماه در کشور آمریکا برگزار خواهد شد.

آمار کشتی‌گیران ایران در جام‌جهانی کشتی‌فرنگی

تعداد بردها: ۷برد مقابل ترکیه، ۸ برد مقابل قرقیزستان، ۵ برد مقابل آذربایجان
تعداد باخت‌ها: ۴ باخت مقابل ترکیه، ۳ باخت مقابل قرقیزستان، ۵باخت مقابل آذربایجان

روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها