نگاهی به اتفاقات و حواشی فینال لیگ برتر کشتی‌آزاد

«جام» به تاکستان رسید

فینال رقابت‌های لیگ برتر کشتی آزاد امسال، به لحاظ فنی و کیفیت، یکی از بهترین‌های این دوره مسابقات بود. مهم‌ترین نکته‌ای که در بیست و دومین دوره لیگ برتر کشتی آزاد باشگاه‌های ایران خیلی به چشم آمد، حضور چهره‌های شاخص کشتی روسیه در این پیکار‌ها بود. جایی که رقابت آن‌ها با کشتی‌گیران عنوان‌دار ایرانی، هیجان خاصی را به دیدار‌های مرحله نیمه نهایی و پایانی داد.
کد خبر: ۱۳۸۷۳۸۵

اتفاق مهم دیگری که در لیگ کشتی آزاد این دوره خبر‌ساز شد برگزاری کشتی‌های فینال در سالن شهدای هفتم تیر تهران بود. سالنی قدیمی و خاطره‌انگیز که بعد از مدت‌ها چنین مسابقاتی را به خود می‌دید. در کنار همه اینها، غیبت ناگهانی رحمان عموزاد در ترکیب تیم بانک سرمایه نیز به ماجرایی جنجالی تبدیل شد تا مثل همیشه انتقاد‌ها متوجه فدراسیون کشتی شود.

قهرمانی بلیش تاکستان در فینالی سخت

دیدار فینال بین تیم‌های بلیش تاکستان و بانک شهر برگزار شد. بانک شهر که سال گذشته به اسم صنایع قهرمان لیگ برتر شده بود، برای دفاع از عنوان قهرمانی خود، سه ملی‌پوش (رحمان عموزاد، حسن یزدانی و محمدحسین محمدیان) و دو کشتی‌گیر خارجی (اوگویف و عباس ماگمادوف) را به خدمت گرفت، اما عموزاد در اقدامی سوال‌برانگیز برای مرحله پایانی وزن‌کشی نکرد تا این تیم بدون او در حساس‌ترین مرحله روی تشک برود. این در حالی بود که رحمان در دور مقدماتی کنار تیم بانک شهر بود. غیبت قهرمان کشتی جهان برای تیم رضا یزدانی گران تمام شد و این تیم در وزن ۶۵ کیلوگرم، رمضان‌پور را مقابل مرتضی قیاسی روی تشک فرستاد که شکست را پذیرا شد. در نهایت مبارزه دو تیم با نتیجه ۵ بر ۵ تمام شد و تاکستان با امتیازات فنی بیشتر به قهرمانی رسید. اگر عموزاد در ترکیب تیم بانک شهر حاضر بود و در ۶۵ کیلوگرم به پیروزی می‌رسید، سرنوشت قهرمان لیگ عوض می‌شد!

طعنه به فدراسیون کشتی

اعضای کادر فنی تیم بانک شهر نسبت به اتفاقاتی که قبل از مرحله نهایی لیگ برتر رخ داده، به شدت ناراحت هستند و معتقدند برخی افراد و عوامل از خارج میدان کشتی باعث شدند بانک شهر قهرمان نشود. مسعود نصیری، مربی تیم کشتی آزاد بانک شهر صراحتا از نقش افراد وابسته به فدراسیون که نگذاشتند تیمش قهرمان شود، می‌گوید: «متأسفانه آن چیزی که نگرانش بودیم اتفاق افتاد و سرانجام برخی افراد وابسته به فدراسیون کشتی توانستند قهرمانی را از تیم ما بگیرند. این اتفاقات سال گذشته هم گریبانگیر تیم رضا یزدانی شد و برخی ملی‌پوشان درست در حساس‌ترین لحظات و قبل از نیمه‌نهایی، اردوی تیم ما را ترک کردند. امسال هم نوبت به رحمان عموزاد رسید که با وجود داشتن قرارداد با تیم بانک شهر در مراسم وزن‌کشی غیبت کرد و امتیازی را که پیش‌بینی می‌کردیم از ما گرفت.» هادی حبیبی، مربی دیگر این تیم گفت: «این قهرمانی، مبارک فدراسیون کشتی.»

حسن یزدانی غافلگیر شد

از دیگر اتفاقات مهم دیدار‌های فینال لیگ، دیدار حسن یزدانی از تیم بانک‌شهر مقابل علیرضا کریمی از تیم بلیش تاکستان در وزن ۸۶‌کیلوگرم بود. تماشاگران زیادی به سالن هفتم تیر رفته بودند تا مسابقه ستاره کشتی آزاد ایران را از نزدیک ببینند. درحالی‌که همه فکر می‌کردند یزدانی به‌راحتی برنده این کشتی است، اما کریمی با یک کشتی هجومی و حساب‌شده حریف نامدار خودش را غافلگیر کرد. کریمی روی بارانداز یزدانی واکنش داشت و حریف نامدار خودش را روی پل برد. یزدانی در نهایت با نتیجه ۷ بر ۴ پیروز شد.

درخشش ستاره‌های محروم روسیه

کشتی‌گیران روسیه که این روز‌ها به دلیل حمله این کشور به اوکراین، از سوی اتحادیه جهانی کشتی از شرکت در میادین بین‌المللی محروم هستند حضور در رقابت‌های لیگ ایران، هم برای خودشان غنیمت بود و هم برای ایرانی‌ها. زائور اوگویف قهرمان جهان و المپیک، عباس گاژدی ماگمدوف قهرمان جهان و اروپا، عبدالمجید کودیف قهرمان امید‌های اروپا، رسول گازی ماگمدوف دارنده دو طلای قهرمانی جهان و زائور سیداکوف دارنده طلای جهان و المپیک کشتی‌گیرانی بودند که در نیمه‌نهایی و فینال لیگ برتر کشتی آزاد روی تشک رفتند. از بین قهرمانان ایرانی کشتی دنیا حسن یزدانی، کامران قاسمپور، امیرمحمدیزدانی، محمدحسین محمدیان، عزت‌ا... اکبری، محمد‌نخودی، مجتبی گلیج و یونس امامی از جمله چهره‌هایی بودند که در این مسابقات به میدان رفتند.

سالن قدیمی جوان شد

علاقه‌مندان به ورزش به خوبی می‌دانند که قدیمی‌ترین سالن ورزشی پایتخت سالن شهدای هفتم تیر است. سالنی که روزگاری مهم‌ترین رویداد‌های مختلف ورزشی در آن برگزار می‌شد. این سالن در ابتدا برای رقابت‌های وزنه‌برداری قهرمانی جهانی ۱۹۵۶ افتتاح شد. پس از آن قهرمانان نام‌آوری، چون امامعلی حبیبی، غلامرضا تختی و عبدا... موحد در آن کشتی گرفتند. طی سال‌های اخیر این سالن به فدراسیون کشتی واگذار شد، اما به دلیل فرسودگی، دیگر شرایط برگزاری مسابقات مهم را نداشت. فدراسیون کشتی فعلی حالا مطابق با استاندارد‌های بین‌المللی این سالن را به‌روز کرده تا به طور اختصاصی در اختیار مسابقات کشتی باشد.

سومی به انبوه‌سازان رسید

دو تیم انبوه‌سازان هوتن قائمشهر و ستارگان ساری نیز برگزارکننده مسابقه رده‌بندی لیگ برتر کشتی آزاد بودند که تیم هوتن موفق به شکست ۷ بر ۳ تیم ستارگان شد تا در اولین سال حضورش در لیگ برتر، عنوان سومی را کسب کند. در مسابقه رده‌بندی، چهار کشتی‌گیر خارجی و چهار ملی‌پوش برای دو تیم روی تشک رفتند.

تکواندوی قهرمانی جهان در مکزیک
ایران در حسرت طلاست

تیم‌ملی تکواندوی ایران در رقابت‌های قهرمانی جهان در مکزیک هنوز نتوانسته به مدالی خوشرنگ‌تر از برنز دست یابد. تاکنون سجاد مردانی، رضا کلهر و مهران‌برخورداری سه عنوان سومی در این آوردگاه حساس کسب کرده‌اند و مابقی نفرات هم از دور مسابقات حذف شده‌اند. این امیدواری وجود داشت که ناهید کیانی، چهره مطرح تیم‌ملی بانوان نیز به نتیجه درخور توجهی برسد، اما او هم دست خالی ماند. قهرمان تکواندوی آسیا دیروز مبارزه‌های خود را در وزن ۵۳- کیلوگرم شروع کرد که در دور نخست استراحت داشت. در دور دوم مکوی از بریتانیا را در دو راند شکست داد، اما در دومین مبارزه مقابل جو زو از چین ۲ بر صفر شکست خورد و از دور رقابت‌ها کنار رفت. تکواندوکاران کشورمان در شرایطی تا الان نتوانستند صاحب مدال طلای مسابقات جهانی شوند که مهدی خدابخشی، عضو سابق تیم‌ملی مردان ایران در این مسابقات برای تیم‌ملی صربستان مدال طلا گرفت. مهدی خدابخشــی جزو نفرات برتر تیم‌ملی ایران در مسابقات قهرمانی جهان روسیه سال۲۰۱۵ بود که مدال طلای وزن منهای ۸۰کیلوگرم را به دست آورد. او، اما چند سال قبل و بعد ازازدواج بــا یکی از تکوانــدوکاران تیم‌ملی زنان صربستان، به این کشور مهاجرت کرد و نهایتا بــا تغییر تابعیت، توانســت برای صرب‌هــا در رقابت‌هــای بین‌المللــی به میدان برود. خدابخشی در مکزیک و در دومین روز از مسابقات جهانی به مدال طلای وزن منهای ۸۷کیلوگرم رســید. تکواندوکار ایرانی در شرایطی با پرچم صربســتان در این رقابت‌ها دور افتخار زد که چندی قبلی نیز علی ارسلان، فرنگی‌کار سابق کشورمان موفق شد در مسابقات کشتی فرنگی قهرمانی جهان امسال برای صربستان در وزن ۷۲کیلوگرم مدال طلا بگیرد. ارسلان نیز به تازگی تابعیت صربستان را پذیرفته است. هدایت تیم ملی تکواندو بانوان برعهده مینو مداح و سرمربیگری تیم مردان بر عهده بیژن مقانلو است.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها