نگاهی به برنامه قصه‌گو

قرار جمعه رادیو با مردم

متولد هر سالی که باشید و به هر دهه‌ای تعلق داشته باشید، روز‌های جمعه با برنامه «قصه ظهر جمعه» خاطره دارید. البته نسل ما یعنی بچه‌های دهه ۵۰ و ۶۰ این برنامه را با صدای محمدرضا سرشار می‌شناسد. گوینده‌ای که مدت زیادی داستان‌های جذابی را برای نسل ما روایت می‌کرد.
کد خبر: ۱۳۸۵۷۴۶
نویسنده زینب علیپور طهرانی - گروه رسانه
این برنامه از سال ۱۳۱۹ یعنی درست یک ماه بعد از تاسیس رادیو‌ایران تا به امروز پخش می‌شود و عنوان قدیمی‌ترین برنامه رادیوایران را از آن خود کرده است. قصه ظهر جمعه را می‌توان از معدود برنامه‌های موفق رادیویی دانست که با چند نسل ارتباط برقرار کرده و بین اغلب شنونده‌های رادیو محبوبیت دارد. البته در طول این سال‌ها تغییرات و به دلایلی توقف‌هایی داشته، بااین‌حال هنوز هم شنونده‌های خودش را دارد. آن‌هم در عرصه‌ای که تکنولوژی پیشرفت کرده و رسانه‌های سرگرم‌کننده بسیاری وجود دارد. بااین‌حال هنوز هم قرار جمعه رادیو با مردم پابرجاست. چون قصه‌ها و حکایت‌هایی که در این برنامه روایت می‌شد آن‌هم با صدای منحصربه‌فرد گوینده‌های پیشکسوت رادیو به قدری جذاب و شنیدنی بود که می‌شد با شنیدنش تمام وقایع و اتفاقات را در ذهن بازسازی و تجسم کرد. به‌خصوص با صدای محمدرضا سرشار که این اواخر راوی سریال «مستوران» نیز بود و صدایش در این سریال، مخاطب را به سال‌های دور رادیو می‌برد.

اما قصه ظهر جمعه چطور شکل گرفت؟ این برنامه ۸۲ سال پیش روی آنتن رفت و در این سال‌ها مجریان مختلفی ازجمله مصطفی موسوی گرمارودی و ... داشت که هریک از چند ماه تا حداکثر پنج سال، گویندگی این برنامه پرشنونده رادیویی را بر عهده گرفتند.

البته یکی از قصه‌گو‌های پرسابقه این برنامه محمدرضا سرشار از ۲۲بهمن ۱۳۶۰ تا ۱۵مهرماه ۱۳۸۴ راوی داستان‌ها بود و می‌شود گفت در این زمینه رکورددار است. قصه ظهر جمعه در دهه ۶۰ از برنامه‌های بسیار پرطرفدار رادیو بود. براساس یک نظرسنجی سازمان صداوسیمای ایران، این برنامه در سال ۱۳۶۳ دومین برنامه پرشنونده رادیو بعد از صبح جمعه با شما شناخته شد. تا آنجا که بسیاری از دولتمردان و مسئولان وقت نظام از شنوندگان آن بودند. ضمن این‌که این برنامه در بین رزمندگان جبهه‌ها هم محبوبیت داشت. به‌همین‌دلیل این برنامه توانست اعتبار و مخاطبان بسیاری داشته باشد.

پس از پاییز سال ۸۴ و تعطیلی برنامه قصه ظهر جمعه در چند مرحله این برنامه رادیویی توسط گویندگانی همچون مریم نشیبا، علی عابدی و امیرحسین مدرس برای شنوندگان رادیو پخش شد، اما از آنجا که این برنامه در ذهن مخاطبان با صدای گرم و ساده محمدرضا سرشار نقش بسته بود گویندگی این گویندگان توانمند هم دیری نپایید. سرانجام از سال ۱۳۹۵ مقرر شد که بازپخش برنامه‌های قدیم قصه ظهر جمعه با صدای محمدرضا سرشار از رادیو پخش شود. احیای دوباره این برنامه در این سال‌ها اتفاق خوشایندی برای شنونده‌ها و همراهانش است. آن‌هم در شرایطی که مردم به رسانه‌های مختلفی دسترسی دارند. با این‌حال قصه ظهر جمعه هنوز هم برنامه موفق و پرشنونده‌ای برای نسل امروز است.

روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها