نگاهی به یکی از ویژه‌برنامه‌های سیما در آستانه روز دانش‌آموز

تصویر واقعی دانش‌آموز ایرانی در مدرسه‌همت

به‌تازگی زنگ آغاز به کار «مدرسه‌همت» نواخته شد و این برنامه تلویزیونی به بهانه روز دانش‌آموز و در ایام منتهی به این مناسبت روی آنتن شبکه افق رفت. این برنامه زنده در شش قسمت نیم‌ساعته پخش می‌شود. قسمت هفتم آن هم به‌صورت ویژه و در دو تا سه ساعت روی آنتن می‌رود و به پوشش جشن روز دانش‌آموز می‌پردازد.
کد خبر: ۱۳۸۵۴۵۶
نویسنده نوشین مجلسی - گروه رسانه
هر قسمت از مدرسه‌همت به سوژه‌ای با محوریت دانش‌آموزان اختصاص دارد و نیمکت‌ها و حضور بچه‌هایی از سراسر ایران در دکور برنامه، فضای مدرسه را تداعی می‌کند. بر دیوار هم تصاویری از شهدای دانش‌آموز در زمان دفاع‌مقدس به چشم می‌خورد و در بخش دیگری از دیوار استودیو هم تصاویری از شهیدان دانش‌آموز قاب شده که در حادثه تروریستی حمله به شاهچراغ (ع) به شهادت رسیدند. به گفته سردبیر برنامه، همه این قاب‌ها از شهدایی است که دانش‌آموز و زیر ۱۹سال بودند. ویژه‌برنامه مدرسه‌همت با تهیه‌کنندگی محمد کرد، طراحی و سردبیری محمود جاهد، نویسندگی محمدرضا نوروزبیگی و اجرای مرتضی کمساری هر روز ساعت ۱۸ پخش می‌شود. در ادامه گفت‎وگویی با تهیه‌کننده و سردبیر برنامه داشتیم و از آن‌ها درباره نگاه‌شان به مقوله دانش‌آموزی و احتمال ساخت ادامه برنامه پرسیدیم.

این روز‌ها اگر ساعت ۶ عصر به تماشای شبکه افق سیما بنشینید، شاهد ویژه‌برنامه مدرسه‌همت خواهید بود که در هر قسمت سوژه‌ای را با همین حال‌وهوا راهی آنتن می‌کند. محمود جاهد، سردبیر این برنامه در گفتگو با خبرنگار جام‌جم، درباره شکل‎‌گیری ایده ساخت مدرسه‌همت عنوان می‌کند: ایام نزدیک به روز دانش‌‎آموز است و با توجه به اتفاقاتی که در شیراز افتاد و چند دانش‌آموز را ازدست‌دادیم به ذهن‌مان رسید تا ویژه‌برنامه‌ای را روی آنتن ببریم و خانواده شهدایی را پیدا کنیم که شهدای‌شان دانش‌آموز و با سن کم باشند. در قسمت اول برنامه مادر یک شهید را آوردیم تا بگوییم این مسیر ادامه‌دار است. می‌خواهیم نشان دهیم برخلاف آنچه عنوان می‌کنند، دانش‌آموزان ما ضدنظام نیستند.

این مسیر ادامه دارد

این برنامه را می‌توان در ادامه پویشی دانست که با همت دانش‌آموزان پیش می‌رود. جاهد دراین‌باره می‌گوید: حدود دو هفته قبل در شبکه افق پویشی با عنوان «جانم فدای ایران» آغاز شد که پیرو آن دانش‌آموزان عکس و فیلم‌های‌شان از ادای احترام به شعائر ملی را برای‌مان می‌فرستند. در ادامه این مسیر برنامه مدرسه‌همت با محوریت دانش‌آموزان شکل گرفت. می‌شود گفت اساس شکل‌گیری این برنامه، اقدامی واکنشی نسبت به اقدامات ۴۰روزه اخیر و نشان‌دادن واقعیت‌هایی از دانش‌‎آموزان کشورمان بود که شاید به چشم نیاید.

وی می‌افزاید: در هر قسمت به یک موضوع می‌پردازیم. قسمت اول را به مادران شهدا به‌عنوان بهترین آموزگارانی که می‌‎شناسیم اختصاص دادیم. در قسمتی دیگر به موضوع دانش‌آموزان امروز، نام‌آوران فردا پرداختیم. بسیاری از نام‌آورانی که امروز می‌شناسیم از همین مدارس و از میان دانش‌آموزانی بودند که اطراف‌مان هستند. این افراد معلمان خوبی داشتند که پرورش‌شان دادند و برای‌شان اتفاقات خوب افتاده است. در این یک هفته بنا داریم به وجوه مختلف موضوع دانش‌آموز و مدرسه بپردازیم.

جاهد درباره مبنای انتخاب سوژه هر قسمت از برنامه بیان می‌کند: ما براساس صحبت‌های رهبری و شاخص‌هایی که درباره مدرسه تعیین کردند و ویژگی‌هایی که برای دانش‌آموز انقلابی برشمردند موضوعات را انتخاب کردیم. رهبری می‌فرمایند مدرسه باید کانون فرهنگی محله شود. یک قسمت از برنامه به این مهم اختصاص داشت و مدرسه‌ای را معرفی کردیم که علاوه‌براین‌که یک مرکز آموزشی است به خیلی از امورات محلی رسیدگی می‌کند.

این مدرسه به محل رفت‌وآمد مردم و بچه‌ها بدل شده است. یعنی از فضای صرف آموزشی خارج شده و بسیار در محل اثرگذار است. موضوع دیگرمان بحث نخبه‌پروری در مدارس است که رهبری در صحبت‌های‌شان به آن اشاره داشتند و گفتند مدرسه باید نخبه‌پرور یا عالم‌پرور باشد. در یک قسمت به کانونی نخبه می‌پردازیم که به پایین‌شهر رفته و بچه‌های نخبه را پرورش داده است. حدود ۱۳۰ مدال المپیاد آوردند و همه مدال‌های‌شان را به رهبری و ... تقدیم کردند. می‌شود گفت شش شاخصه براساس فرمایشات آقا مشخص شده است که در هر قسمت به یکی از آن‌ها می‌پردازیم.

طبق گفته دست‌اندرکاران ویژه‌برنامه‌ای در ۱۳ آبان روی آنتن می‌رود. جاهد بیان می‌کند: یک ویژه‌برنامه روبه‌روی لانه جاسوسی داریم و همچنین در استودیوی برنامه حاضر هستیم. بنای‌مان بر این است که با جا‌های مختلف در سراسر کشور ارتباط زنده برقرار کنیم و راهپیمایی دانش‌آموزان را نشان دهیم. حتی با یک روستا هماهنگ شویم و راهپیمایی بچه‌های روستا را به تصویر بکشیم. البته تلاش کردیم میان مهمان‌هایی هم که در این یک هفته دعوت می‌کنیم تنوع جغرافیایی داشته باشیم. یعنی فقط به تهران محدود نیستیم و مهمان‌هایی از سراسر ایران داریم.

دانش‌آموزان امروز و دیروز

سردبیر مدرسه همت درباره مخاطبان هدف برنامه هم عنوان می‌کند:، چون این برنامه از شبکه افق روی آنتن می‌رود، نیت‌مان این است که خانواده‌ها مخاطبان برنامه باشند، ولی مخاطبان خاص‌مان دانش‌آموزان هستند.
از جاهد می‌پرسیم با توجه به این‌که مخاطبان برنامه بیشتر از میان نوجوانان هستند برای برقراری ارتباط موثر با این گروه سنی که امروزه به رسانه‌های متعدد دسترسی دارند، چه تدابیری اندیشیده‌اند؟ وی پاسخ می‌دهد: به زعم من، نظری که در مورد دانش‌آموزان امروزی و تفاوت نگاه‌شان مطرح می‌شود تا حد زیادی برساخته رسانه‌های دیگر است. در همین دو سه هفته و به واسطه پویشی که در شبکه امید راه افتاده است آن‌قدر پیام از طرف دانش‌آموزان دریافت کردیم که نشان می‌دهد بچه‌ها با این رسانه ارتباط برقرار و حتی شبکه افق را که شبکه تخصصی نوجوانان نیست دنبال می‌کنند.

جاهد می‌افزاید: قصد داریم پس از این هم هر هفته یک برنامه در شبکه افق به دانش‌آموزان اختصاص دهیم. گمان می‌کنم اگر می‌خواهیم انقلاب را برای آینده حفظ کنیم باید همین الان به فکر این نسل باشیم.
از جاهد درباره علت گزینش این نام می‌پرسیم. او پاسخ می‌دهد: اتفاقا نام برنامه را از سریالی به کارگردانی آقای میرکریمی به نام «بچه‌های مدرسه همت» گرفتیم تا حس نوستالژی ایجاد کند. همچنین واژه همت ایهام دارد و با توجه به معنی‌اش تلاش دانش‌آموزان و امید به آیند را هم یادآور می‌شود.

جاهد درباره حضور دختران دانش‌آموز در مدرسه هم بیان می‌کند: به این قشر هم نگاه داشتیم. برای نمونه گروه سرود دختران را داریم که به‌عنوان مهمان در استودیو حاضر می‌شوند. همچنین دو تا از سوژه‌های برنامه هم مربوط به مجموعه‌های دخترانه است.

مثلا مهمانانی از شهر بجنورد داریم که به‌صورت خودجوش یک رادیو با نام رادیوصدرا در شهرشان راه‌اندازی کردند. به مجموعه دخترانه دیگری در گچساران می‌پردازیم که کار‌های جهادی در شهرشان انجام می‌دهند و....

تبیین شاخصه‌های دانش‌آموز خوب

محمد کرد، تهیه‌کننده برنامه مدرسه‌همت در گفتگو با خبرنگار جام‌جم درباره زاویه نگاه این برنامه به موضوع دانش‌آموز بیان می‌کند: طبق تحقیقات ما تابه‌حال برنامه‌ای که صرفا به تبیین ملاک‌های دانش‌آموز خوب و آموزشگاه خوب بپردازد نداشتیم. ۹۹درصد برنامه‌ها در این حوزه بحث‌های آموزشی داشتند یا سرگرمی. برنامه ما با نگاه تبیینی سراغ این موضوع رفته است. قرار است ملاک‌ها دانش‌آموز و آموزشگاه خوب را تبیین کند.
این تهیه‌کننده می‌افزاید: در قسمت اول با توجه به حادثه‌ای که در شیراز رخ داد طراحی‌مان را تغییر دادیم. پیش از این طراحی ما از ابتدا برای این شش قسمت شاد بود، اما همان‌طور که اشاره کردم با تغییر قسمت اول را به مادران شهدا به‌عنوان بهترین آموزگاران و به شهید کشاورز و خانواده‌شان در شیراز اختصاص دادیم. از قسمت دوم به طراحی خودمان برگشتیم. این قسمت در مورد ورزش در مدارس بود. با نگاهی متفاوت به این سوژه، مجموعه‌ای را در یاسوج پیدا کردیم که تیم هندبالی را تشکیل داده و با یک تیم دانش‌آموزی به قهرمانی بین‌المللی رسیده بودند. قسمت سوم درباره مدرسه به‌عنوان کانون فرهنگی یک محله است که سراغ یک آموزشگاه دیگر رفتیم. همچنین در آینده در مورد دانش‌آموزان نخبه و... صحبت خواهیم کرد.

وی درباه آیتم‌های ضبط‌شده برنامه هم می‌گوید: در هر برنامه یک آیتم معرفی موضوع داریم که موضوع با تصاویر فیلم‌های مرتبط تبیین می‌شود. یک آیتم موشن‌گرافی هم داریم که آن مجموعه و سوژه‌ای که سراغش رفتیم را معرفی می‌کند. یک آیتم ۳ - ۲ دقیقه‌ای هم داریم که در آن با گروه‌های سرودی که قرار است در برنامه اجرا کنند گپ‌وگفت بانمکی داشتیم و قبل از اجرای گروه پخش می‌شود. در هر قسمت یک گروه سرود در برنامه حضور دارند که به‌عنوان دانش‌آموز در جایگاه می‌نشینند و در آخر هم سرودی اجرا می‌کنند. این تهیه‌کننده با توضیح پویش شبکه افق ادامه می‌دهد: آیتم پویش جانم فدای ایران هم در برنامه پخش می‌شود.
 
در این پویش بچه‌‎ها در کلاس‌های‌شان در مدارس با پرچم ایران و عبارات «جانم فدای ایران» و «پای تو می‌مانیم» عکس می‌فرستند. ما عکس‌های آن‌ها را به‌صورت نماآهنگ درمی‌آوریم و پخش می‌کنیم. البته این پویش تقریبا ۱۰ روز قبل از شروع این ویژه‌برنامه آغاز شد. در این ویژه‌برنامه هم به آن می‌پردازیم.

کرد در مورد ادامه‌یافتن برنامه بعد از روز دانش‌آموز هم عنوان می‌کند: صحبت‌هایی شده و قرار است اگر برنامه خوب پیش برود، در آینده هفته‌ای یک قسمت روی آنتن ببریم. در ادامه به‌صورت تخصصی‌تر و گسترده‌تر به ابعاد مختلف موضوع دانش‌آموزان و فعالیت‌های آنان خواهیم پرداخت.

روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها