سرمربی سابق آبی‌ها خیال بازگشت به ایران را ندارد

زندگی آرام فرهاد

حمله مجیدی به نیمکت‌های بزرگ امارات

ماموریت‌ممکن فرهاد

بعد از قهرمانی در استقلال، فرهاد مجیدی آینده مربیگری خود را نه در مرز‌های ایران که در خاک امارات ترسیم کرد. انتقال به اتحاد الکلباء، تیمی که همیشه در معرض سقوط به دسته پایین‌تر بود، مربی قهرمان را با چالش بزرگی روبه‌رو کرد. خیلی‌ها باور نداشتند او به موفقیت می‌رسد و از بازگشت زودهنگامش به فوتبال ایران می‌گفتند و می‌نوشتند.
کد خبر: ۱۳۸۵۱۵۲
نویسنده سعید اکبری - گروه ورزش
حالا، اما تنها بعد از گذشت هشت هفته از رقابت‌های لیگ امارات، رسانه‌های این کشور از تولد یک مربی جوان و قدرتمند حرف می‌زنند؛ کسی که توانسته تیم ضعیف اتحاد الکباء را در جمع مدعیان بیاورد. فرهاد مجیدی و شاگردانش در هشت مسابقه اول فصل، ۱۴امتیاز به دست آورده‌اند و در رده پنجم جدول هستند. اختلاف امتیازی آن‌ها با تیم‌های بالاتر بسیار کم است و شانس زیادی برای رسیدن به جمع سه تیم بالا دارند.

بعد از قهرمانی در استقلال، فرهاد مجیدی آینده مربیگری خود را نه در مرز‌های ایران که در خاک امارات ترسیم کرد. انتقال به اتحاد الکلباء، تیمی که همیشه در معرض سقوط به دسته پایین‌تر بود، مربی قهرمان را با چالش بزرگی روبه‌رو کرد. خیلی‌ها باور نداشتند او به موفقیت می‌رسد و از بازگشت زودهنگامش به فوتبال ایران می‌گفتند و می‌نوشتند. حالا، اما تنها بعد از گذشت هشت هفته از رقابت‌های لیگ امارات، رسانه‌های این کشور از تولد یک مربی جوان و قدرتمند حرف می‌زنند؛ کسی که توانسته تیم ضعیف اتحاد الکباء را در جمع مدعیان بیاورد. فرهاد مجیدی و شاگردانش در هشت مسابقه اول فصل، ۱۴ امتیاز به دست آورده‌اند و در رده پنجم جدول هستند. اختلاف امتیازی آن‌ها با تیم‌های بالاتر بسیار کم است و شانس زیادی برای رسیدن به جمع سه تیم بالا دارند.

الجزیره، الوحده، العین و الاهلی همیشه با خرج‌های نجومی، جزو مدعیان قهرمانی بوده‌اند. همین حالا الوحده و العین در جدول پایین‌تر از الاتحاد قرار دارند و تیم‌هایی، چون الشارجه و الوصل هم خود را به رده‌های بالای جدول رسانده‌اند. این یعنی لیگی غیرقابل پیش‌بینی در انتظار طرفداران فوتبال در امارات است. فرهاد مجیدی هم از این فرصت نهایت استفاده را برده و توانسته تیمی بسازد که روحیه فوق‌العاده‌ای دارد و حتی بازی ۳ بر یک باخته به النصر را ۵ بر ۳ می‌برند.

کلباء فصل گذشته از ۲۶ بازی ۲۸ امتیاز به دست آورد و دهم شد. دو فصل قبل از همین تعداد بازی ۳۹ امتیاز گرفت و هشتم شد. سه و چهار فصل قبل هم به ترتیب ۱۵ و ۲۵ امتیاز کسب کرد و لیگ را با عنوان یازدهمی به پایان رساند، ولی حالا چه اتفاقی افتاده که آن‌ها تبدیل به یک مدعی شده‌اند؟

تیم ندار

فرهاد مجیدی فصل را با این هدف آغاز کرد؛ ماندن در نیمه بالایی جدول. حالا، اما مجیدی هدف بزرگ‌تری را دنبال می‌کند؛ گرفتن سهمیه رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا. این یعنی آن‌ها باید بین چهار تیم بالای جدول باشند. ولی آیا این ماموریت غیرممکن، ممکن خواهد شد؟ ابراهیم قاسمپور، مربی سابق تیم‌هایی، چون بن‌یاس و حتی الامارات با نگاهی به عملکرد فرهاد می‌گوید: «من اتحاد الکلباء را به خوبی می‌شناسم. آن‌ها همیشه برای بقا می‌جنگند و بار‌ها اتفاق افتاده به دسته پایین‌تر سقوط کرده‌اند. شما نمی‌توانید به لحاظ هزینه کلباء را با تیم‌هایی، چون الوحده، العین، النصر، شارجه، العین، الاهلی و... مقایسه کنید. شیخ‌های بزرگ و نامی امارات پشت این تیم‌ها هستند. هزینه‌های سنگینی می‌کنند، ولی تیمی، چون کلباء با مشکلات مالی روبه‌روست. آن‌ها مثل صنعت نفت و نفت مسجدسلیمان خودمان هستند که پول ندارند؛ بنابراین اگر نتایج متوسط بگیرند و در لیگ بمانند عالی بوده‌اند.» رضا پرکاس، سرمربی سابق صنعت نفت که در گذشته در تیم‌هایی، چون الامارات و الفجیره کار کرده، در تکمیل حرف‌های قاسمپور می‌گوید: «فرهاد توانست با کلباء در هفته اول تیم الوحده را یک بر صفر شکست دهد. او حتی توانست مربی هفته لیگ امارات شود. این‌ها اتفاقی نیست و نشان می‌دهد مجیدی با فکر و تلاش می‌خواهد در این چالش بزرگ برنده باشد.»

حمله به نیمکت‌های بزرگ

فرهاد مجیدی یک ماموریت مهم دیگر هم در امارات دارد. پرکاس آن را این طور توضیح می‌دهد: «وقتی شما نماینده یک کشور در لیگی خارجی هستید، ماموریت دارید راه را برای دیگران باز کنید.» او مورد مهدی طارمی را در لیگ پرتغال مثال می‌زند: «ببینید چقدر نگاه آن‌ها را نسبت به ایرانی‌ها عوض کرده است. بعد از درخشش طارمی چند بازیکن دیگر به لیگ پرتغال رفتند و این یعنی ماموریتش را به درستی انجام داد. فرهاد مجیدی هم قرار است همین ماموریت را انجام دهد. موفقیت او تا اینجا اتفاق بزرگی بوده. امیدوارم در پایان فصل عملکردش اینقدر خوب باشد که راه را برای مربیان دیگر هم باز کند تا به لیگ امارات‌بروند.»

ابراهیم قاسمپور هم وارد این بحث می‌شود و نظرش را بیان می‌کند: «در همه جای دنیا مربیان را بر مبنای نتایج‌شان انتخاب می‌کنند، برعکس چیزی که معمولا در فوتبال ایران اتفاق می‌افتد. ما چرا کی‌روش را برگرداندیم؟ چون فاکتور‌هایی داشت که می‌توانست تیم ما را نجات دهد. فرهاد مجیدی چرا به کلباء رفت؟ چون جوان، باانگیزه و شجاع است. من تصور می‌کنم او تازه یک ماموریت مهم را آغاز کرده. فرهاد حتی می‌تواند مربی تیم‌های بزرگی مثل الجزیره، العین و الوحده شود. شک نکنید با ادامه این روند می‌تواند و آن وقت است که مربیان ایرانی بیشتری وارد فوتبال امارات می‌شوند.»

ویژگی‌های فرهاد

چه ویژگی‌هایی باعث موفقیت فرهاد در امارات شده است؟ ابراهیم‌قاسمپور جواب می‌دهد: «بگذارید ابتدا یک نکته را بگویم. شما اگر در کشور‌های عربی دو سه باخت بیاورید عذرت را می‌خواهند و این همیشه مربیان را تحت فشار می‌گذارد؛ بنابراین آن‌ها با احتیاط کار می‌کنند تا مبادا اخراج شوند. فرهاد، اما انگار سر نترسی دارد و فقط دنبال موفقیت است.»

او حرف‌های خود را این طور ادامه می‌دهد: «مجیدی در دوران بازیگری باهوش بود. همیشه در مهم‌ترین لحظه، در بهترین نقطه زمین ظاهر می‌شد. او در مربیگری هم می‌خواهد همین طور عمل کند. او هوش زیادی دارد و به نظرم شجاعتش عامل موفقیت کلباء بوده است. بازیکنان این تیم به اندازه العین، الوحده و الجزیره نامی و قدرتمند نیستند. به لحاظ دوندگی یا تکنیک فردی عقب‌تر هستند. فرهاد، اما توانسته با تلاش و ساختن تیمی منظم، ضعف‌های تیمش را مقابل بزرگان پنهان کند.»

روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها