مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان گفت: خط ۳ مترو اصفهان با ۸ کیلومتر و ۸۰۰ متر طول از لحاظ نقشه‌ها و مسیر آماده است و با ۸ ایستگاه از آزادی شروع و تا ایستگاه دستگرد ادامه می‌یابد که با حل مشکل اعتبارات مالی می‌توان آن را آغاز کرد.
مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان گفت: خط ۳ مترو اصفهان با ۸ کیلومتر و ۸۰۰ متر طول از لحاظ نقشه‌ها و مسیر آماده است و با ۸ ایستگاه از آزادی شروع و تا ایستگاه دستگرد ادامه می‌یابد که با حل مشکل اعتبارات مالی می‌توان آن را آغاز کرد.
کد خبر: ۱۳۸۳۸۸۵

جام جم آنلاین اصفهان ؛ سید محسن واعظی‌فر مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان و حومه صبح امروز در مراسم ورود دستگاه حفار مکانیزه TBM به ایستگاه شاهد اظهار داشت: خط متروی قطار شهری اصفهان ۳ خط دارد، خط یک آن به طول ۲۱ کیلومتر و ۲۰۰ هزار متر از شهرک قدس و امام خمینی(ره) آغاز و به ایستگاه صفه ختم شد، مترو خط یک با ۲۰ ایستگاه در حال بهره‌برداری‌ است و در حال حاضر نزدیک به ۱۰۰ هزار نفر را جابه‌جا می‌کند.

وی با بیان اینکه خط ۲ از شمال زینبیه شروع و به طول ۲۴ کیلومتر و ۷۵۰ متر به میدان شهدای خمینی‌شهر ختم می‌شود، افزود: این خط ۲۳ ایستگاه دارد، اولویت اجرای ما ۱۴ کیلومتر و ۷۰۰ متر آن با ۱۶ ایستگاه است که از دارک تا کهندژ را در بر می‌گیرد.

واعظی‌فر با بیان اینکه ۱۵ ایستگاه در حال حاضر پیمانکار دارد و در حال ساخت است، گفت: بنا بود ایستگاه‌ها تا قبل از ورود دستگاه TBM کامل شود که تا الان، موفقیت‌آمیز بوده‌ است.

مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان با اشاره به اینکه از طرف شمال ۲ تونل به قطر ۷ متر حفر می‌شود و امروز دستگاه TBM وارد پنجمین ایستگاه شد، بیان کرد: از طرف غرب یک دستگاه TBM در حال حفاری یک تونل به قطر  ۹.۵ متر است، این دستگاه حفار، از غرب خیابان صاحب روضات وارد ایستگاه کاشانی شد و در حال حاضر زیر خیابان طالقانی در حال حفاری است.

وی با بیان اینکه دستگاه‌های TBM از دو سمت در ایستگاه «ابن سینا» به هم می‌رسند و در این ایستگاه مونتاژ  و خارج می‌شوند، عنوان کرد: هزینه‌های مترو بسیار بالا است و مشکلات مالی در این حوزه بسیار سنگین است.

واعظی‌فر با بیان اینکه از همه افرادی که در مجموعه مدیریت شهری تلاش می‌کنند تا با مشکل تأمین اعتبار مواجه نشویم، تشکر می‌کنم، گفت: خط ۲ در بخش سیویل، ۱۴ هزار میلیارد تومان اعتبار لازم دارد.

مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان و حومه با اشاره به دلایل ایجاد مترو بیان کرد: در جهان شهرهای بالای یک و نیم میلیون نفر جمعیت، حمل‌ونقل عمومی خود را به سمت استفاده از مترو می‌برند، زیرا اتوبوس و دیگر روش‌های حمل‌ونقل عمومی کفاف جمعیت شهر را نمی‌دهد، ساخت مترو ممکن است هزینه‌بر باشد اما با این کار از هزینه‌های اجتماعی، بهداشتی کاسته می‌شود.

وی با بیان اینکه در تراز شهرهای مدرن مترو وجود دارد و برای بهبود تراز شهر باید به توسعه مترو فکر کنیم، خاطرنشان کرد: سالیان قبل اعتقاد داشتند باید بزرگراه، روگذر، زیرگذر درست شود تا ترافیک شهر را روان‌تر شود و به دنبال آن پارکینگ نیز باید تأسیس شود، اما اکنون به این نتیجه رسیده‌ایم که این روش منسوخ شده‌ و در درازمدت برای جامعه ضرر و آلودگی به دنبال دارد، از این جهت شهرها به دنبال حمل‌ونقل عمومی می‌روند.

واعظی‌فر با تأکید بر قدردانی از کارگران، مهندسان و کلیه افرادی که در زیر زمین برای مترو زحمت کشیده‌‌اند و شهر را به این تکنولوژی مجهز کردند، گفت: وقتی در شهر طرحی مثل پارک و پروژه‌های عمرانی احداث می‌شود، همه از آن مطلع می‌شوند اما وقتی در زیرزمین این پروژه‌ها با هزینه‌های عظیم انجام می‌شود، افراد کمتری از آن مطلع می‌شوند، از این رو برگزاری این مراسم برای آگاه‌سازی جامعه از این پروژه‌ها است.

مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان و حومه خاطرنشان کرد: خط ۳ مترو اصفهان با ۸ کیلومتر و ۸۰۰ متر طول از لحاظ نقشه‌ها و مسیر آماده است و با ۸ ایستگاه از آزادی شروع و تا ایستگاه دستگرد ادامه می‌یابد که با حل مشکل اعتبارات مالی می‌توان آن را آغاز کرد.

وی گفت: خط یک مترو، پروژه‌ای برای توسعه به طول ۵ کیلومتر دارد که ۵ ایستگاه به این خط اضافه می‌کند، با انجام این پروژه، خط یک از شمال غرب به درب دانشگاه صنعتی اصفهان و خط شاهین‌شهر متصل می‌شود.

پیشرفت ۷۰ درصدی عملیات اجرایی ایستگاه مترو شاهد

 امیرعباس رحمتی، مدیرعامل سازمان عمران شهری شهرداری اصفهان در ادامه این مراسم اظهار داشت: سازمان عمران شهری شهرداری اصفهان، پیمانکار احداث ایستگاه شاهد بوده‌ است، این ایستگاه ششمین ایستگاه در مسیر خط دوم قطار شهری اصفهان است که در محدوده خیابان لاله جنوبی واقع شده‌است، این ایستگاه قرار بوده تا در محل‌هایی مثل ترمینال باقوشخانه که عبور و مرور بسیار سنگینی دارد و در مجاورت پمپ بنزین که خطرات خود را دارد، ساخته‌ شود که تا به امروز عملیات ساخت آن، موفقیت‌آمیز بوده‌ است.

وی با بیان اینکه ایستگاه شاهد در فاصله منفی ۲۲ متر از سطح خیابان ساخته شده‌است، افزود: این ایستگاه به عرض ۲۱.۵ متر و با عمق ۲۲.۵ متر از سطح زمین بنا شده‌ است و دو تونل دسترسی قطار را در خود جای داده‌ است و تمام پروژه‌های این ایستگاه توسط کارکنان سازمان عمران شهرداری اصفهان انجام شده‌است.

رحمتی با اشاره به اینکه تا امروز در این ایستگاه، هیچ حادثه‌ای اتفاق نیفتاده‌است، عنوان کرد: پروژه به پیشرفت تقریبا ۷۰ درصدی رسیده‌است و در این ایستگاه ۲ ورودی شرقی و غربی وجود دارد.

مدیرعامل سازمان عمران شهری شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: سازمان عمران شهرداری را معمولاً به عنوان پیمانکار پروژه‌های سطح شهر، مثل آسفالت‌ها، پل‌های شهری و خیابان‌ها می‌شناسند اما ما توانستیم تنها پیمانکار شهرداری اصفهان باشیم که از طرف خود شهرداری این ایستگاه مترو را احداث کنیم.

هاجر مقضی خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها