خشم آمریکا از تحولات سیاسی اخیر عراق

بن‌بست بایدن در بغداد

کد خبر: ۱۳۸۳۶۱۲
نویسنده سعید سبحانی - گروه بین‌الملل
مقابله با فساد یکی از خواسته‌های اصلی مردم عراق از دولت‌هایی است که در این سال‌ها در کشورشان روی کار آمده و در مورد دولت جدید نیز همین درخواست وجود دارد. بر همین اساس نیز محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر جدید عراق در همان اولین سخنرانی خود بر عزمش برای مقابله با فساد تاکید کرد.

اخباری که به‌تازگی درباره اختلاس میلیاردی در عراق منتشر شده، اولویت مبارزه با فساد را دوچندان کرده است. روز گذشته کمیسیون پاکدستی پارلمان عراق، گزارش وزارت دارایی این کشور درباره دزدی ۳.۷تریلیون دیناری از سازمان مالیات را تأیید کرد. به نوشته وبگاه بغداد الیوم، وزارت دارایی عراق در گزارشی کتبی، به شکل تفصیلی، مبالغ دزدیده شده و طرف‌های مسئولی که این مبالغ را هزینه کرده‌اند، توضیح داده است. روز شنبه رسانه‌های عراقی متن استعفای احسان عبدالجبار اسماعیل از مقام سرپرستی وزارت دارایی عراق را منتشر کردند که در آن تأکید شده گزارش اولیه اختلاس ۸۰۰میلیون دلاری را نشان می‌داد، اما بررسی گزارش‌های مالی نشان‌دهنده اختلاس ۵/۲ میلیارد دلاری است. به گفته فالح الساری، رئیس فراکسیون پارلمانی ائتلاف نیرو‌های حکومت، مبلغ کلانی ناپدید شده و این بزرگ‌ترین عملیات اختلاس در وزارت دارایی به شمار می‌رود.
به گزارش برخی رسانه‌ها در پی این خبر، شکایتی علیه مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر پیشبرد امور دولت بغداد و تعدادی از وزرا و مشاوران وی به دلیل سرقت از حساب سازمان مالیاتی به راه افتاده و فعالان سیاسی-رسانه‌ای عراقی خواستار ممنوع‌الخروج شدن آنان شده‌اند.
سودانی، نخست‌وزیر جدید نیز به این ماجرا واکنش نشان داده و با انتشار مطلبی در توییتر نوشته است: ما این پرونده را در اولویت برنامه خود قرار داده‌ایم و اجازه نمی‌دهیم مانند بودجه اداره کل مالیات در بانک رافدین، پول عراقی‌ها به سرقت برود.»
وی افزود: «ما هرگز در اتخاذ تدابیر واقعی برای مهار فسادی که گستاخانه در مفاصل دولت و نهاد‌های آن گسترش یافته است کوتاه نخواهیم آمد.»


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها