گفت‌وگو با عوامل برنامه صبحگاهی رادیو سلامت

هر روز «به زندگی سلام کن»

برنامه صبحگاهی «به زندگی سلام کن» رادیو سلامت با هدف اطلاع‌رسانی و بررسی مطالبات مردمی در حوزه سلامت، تحلیل و بررسی آخرین یافته‌های سلامت هر روز از شنبه تا پنجشنبه ساعت 6:30 تا 8 صبح تقدیم شنوندگان می‌شود. « به زندگی سلام کن» با در نظرگرفتن بخش‌های مختلف به دنبال آن است که شادی و طراوت صبحگاهی را به مخاطبانش هدیه کند. رویکرد و نگاهی که این برنامه دارد بهانه‌ای شد تا با مدیر گروه سلامت اجتماعی رادیو سلامت، تهیه‌کننده، گوینده و نویسنده آن گفت‌و‌گویی داشته باشیم.
کد خبر: ۱۳۸۲۴۹۴
نویسنده زهره زمانی - خبرنگار

 انتقال آخرین اخبار حوزه سلامت
شهرام زین‌العابدین مدیر گروه سلامت اجتماعی رادیو سلامت می‌گوید: این برنامه با هدف اطلاع‌رسانی و بررسی مطالبات مردمی در حوزه سلامت در فضای مجازی، بررسی باورهای درست و نادرست را در حوزه بهداشت، تحلیل اخبار داخلی و بررسی آخرین یافته‌های سلامت هر روز از شنبه تا پنجشنبه ساعت 6:30 تا 8 صبح تقدیم شنوندگان می‌شود. وی ادامه داد : ما زنگ ورزش را هم به این مجله صبحگاهی اضافه کردیم تا مردم به این مسأله توجه کنند که فعالیت بدنی می‌تواند از بسیاری بیماری‌ها پیشگیری کند و تغییر سبک زندگی در پیشگیری از بیماری‌ها تاثیرگذار است، همچنین در برنامه صبحگاهی دستاوردهای سلامت را که مغفول مانده نیز معرفی می‌کنیم، چون خیلی از مردم نمی‌دانند که در حوزه سلامت چه دستاوردهایی داشته‌ایم!
او خاطرنشان کرد: بخش‌هایی همچون درجه جوش، مدیریت کنترل خشم، طرحی نو و ایجاد خلاقیت، حواشی فضای مجازی به برنامه اضافه شده و در ساختار این برنامه صبحگاهی از ساختارهای نویی چون مینی‌فیچر و psa استفاده شده است. 
 از یک فنجان خبر تا هشتگ‌های کرونایی 
مسعود حسنی، تهیه‌کننده و گوینده برنامه صبحگاهی «به زندگی سلام کن» می‌گوید: برنامه صبحگاهی بخش‌های مختلفی دارد؛ برای اطلاع‌رسانی دو وجه اطلاع‌رسانی و سرگرمی داریم، بخش‌هایی همچون خبر و بخش «آشپزباشی» داریم که در این بخش مخاطبان برای ما فایل صوتی از تهیه صبحانه‌های‌شان می‌فرستند و در ادامه کارشناس تغذیه در مورد صبحانه‌ای که خورده می‌شود، ارزش غذایی، میزان دریافت انرژی و کالری آن صحبت می‌کند.
وی ادامه داد: این روزها خیلی‌ها دوست دارند زیباتر شوند؛ چه با عمل جراحی و چه لوازم آرایشی - بهداشتی. برای این منظور در بخش «حالا ماه شده‌ام» به جنبه‌های سلامت می‌پردازیم و کمک می‌کنیم افراد از راه سالم به زیبایی دست یابند.
وی ادامه داد: بخش «دکتر جان سلام» نکاتی در حوزه سلامت را بیان می‌کند. «هشتگ کرونا» طنزی کرونایی است، در بخش خبری «یک فنجان خبر» ساعت7 تماس‌های اطلاع‌رسانی، چالشی و مطالبه‌گرانه در برنامه گرفته می‌شود، در بخش« شنونده‌ای که شما باشید» موضوعات روز در قالب طنز معرفی می‌شود، بخش «کلینیک کلیک» سوژه‌های داغ فضای مجازی را رصد می‌کند که بخش پرمخاطبی است. 
مهم به روز بودن است
حسنی در خصوص تهیه‌کنندگی ویژه‌برنامه‌های صبحگاهی گفت: در برنامه صبحگاهی آنچه مهم است به‌روزبودن است، همه عوامل بایستی به‌روز باشند تا برنامه‌ای شاد و متناسب با فضای صبح طراحی کنیم، اطلاعات می‌بایست به شکل ساندویچی در اختیار مخاطبان قرار گیرد چرا که امکان دارد شنونده‌ای تنها یک ربع در ماشین ما را بشنود.  وی ادامه داد : مردم «به زندگی سلام کن» را دوست دارند، در پیامک، تلفن، صفحات مجازی با عوامل برنامه تعامل دارند، سوژه برایمان ارسال می‌کنند و از ما درخواست دارند پیگیری کنیم، یکی دیگر از بخش‌های برنامه «صبحانه» بوده و یکی از راه‌های تعامل با مردم است. وی خاطرنشان می‌کند: شاخصه این برنامه، سلامت‌محوربودنش است، با توجه به این‌که ما شبکه تخصصی هستیم تلاش می‌کنیم این ویژگی در تمامی آیتم‌ها و محورهای برنامه رعایت شود، شاید خیلی‌ها بر این باورند که حوزه سلامت، تنها سلامت جسم و روان است اما به زندگی سلام کن به سلامت اجتماعی، سلامت روان و سلامت معنوی  توجهی ویژه دارد. 
او با اشاره به خاطره‌های کاری خود می‌گوید: به خاطر دارم در فصل قبلی برنامه ساعت 6و30 دقیقه شروع می‌شد، یک روز خواب مانده بودم نمی‌دانید با چه وضعیتی خودم را سر برنامه رساندم، خدا را شکر خیابان‌ها آن موقع صبح خلوت بود و توانستم خودم را برسانم و چیزی که جالب بود این بود که وقتی برگشتم خانه دیدم در آپارتمان را باز گذاشته‌ام.
نویسنده بدون مطالعه درختی بدون بار است! 
سمیه محسنی‌نیک که سابقه 12 سال نویسندگی برای برنامه‌های مختلف رادیو را دارد، دو سال است که به صورت یک هفته در میان برنامه «به زندگی سلام کن» رادیو سلامت را نویسندگی می‌کند، او می‌گوید: به نظرم نویسنده همیشه باید برای مطالعه کتاب یا خبرهای روز وقت بگذارد چون بدون مطالعه نویسنده همچون درختی بدون بار است!   
وی افزود: برای نوشتن برنامه «به زندگی سلام کن» سه تا چهار ساعت زمان می‌گذارم، منابع من برای نویسندگی وب‌سایت‌های معتبر، کتاب‌های تازه منتشرشده در حوزه موضوع برنامه، خلاقیت و ذوق نویسندگی‌ام است، به نظر من برنامه صبحگاهی پیشانی برنامه‌های شبکه رادیویی است که می‌تواند انگیزه، نشاط و تحرک را به مخاطب هدیه کند. 
محسنی‌نیک هدف اصلی برنامه را اطلاع‌رسانی می‌داند و می‌گوید: با توجه به این‌که صبح بیشتر افراد سفر درونشهری یا برونشهری دارند و قاعدتاً اول صبح فارغ از تمام خبرها هستند این برنامه سعی دارد تمام اطلاعاتی را که مناسب عموم مردم است تقدیم شنوندگان کند، برنامه «به زندگی سلام کن » آیتم‌ها و بخش‌های مختلفی دارد که برخی ثابت بوده و برخی با توجه به زوج یا فرد بودن روزها متفاوت است. 
او درباره ویژگی‌های مخاطب برنامه صبحگاهی می‌گوید: مخاطب‌ها معمولا افرادی هستند که در خودرو موقع رفتن سرکار با برنامه همراه می‌شوند، خانم‌های شاغل و خانه‌دار، خانواده‌هایی که دور سفره صبحانه گوش‌شان با رادیوست. از این رو برنامه صبحگاهی باید امیدآفرین و سرزنده باشد و به موضوعات روز بپردازد تا مخاطب را با خود همراه کند.

منبع: ضمیمه قاب‌کوچک روزنامه جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها