دو روز پس انتشار گزارش‌ها درباره دو مورد نشتی گاز از خط لوله انتقال گاز روسیه به اروپا به اسم «نورد استریم۱» و یک مورد نشتی گاز از خط لوله انتقال گاز «نورد استریم۲» حوالی آب‌های دانمارک و سوئد و گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال خرابکاری در این ماجرا، موضعگیری‌های مقامات غربی، فضا را شفاف کرده‌ است.
کد خبر: ۱۳۸۱۷۱۶
نویسنده سعید سبحانی - گروه بین‌الملل
نورد استریم ای‌جی، اپراتور شبکه خطوط لوله نورد استریم اعلام کرده‌بود، سه خط دریایی سیستم خط لوله گاز نورد استریم در یک روز آسیب بی‌سابقه دیده است.

به دنبال این ماجرا، دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه در خصوص بحران اخیر خطوط لوله نورد استریم گفت هر چند تحقیقات در حال انجام است، اما خرابکاری را به عنوان دلیل آسیب به شبکه خطوط لوله نورد استریم در دریای بالتیک رد نمی‌کنم.

اما سؤال اینجاست خرابکاری در این خط لوله با چه هدفی صورت گرفته‌است. مارین لوپن، رهبر حزب دست راستی فرانسه، هدف از این اقدام را گسترش جنگ اوکراین می‌داند. او ضمن درخواست از سازمان‌های بین‌المللی برای تحقیق درباره خرابکاری در خط لوله گاز روسی نورد استریم گفت: «تحقیقاتی بین‌المللی لازم است. در حال حاضر اگر نظرم را بخواهید، این یک خرابکاری است و افرادی وجود دارند که واقعا به دنبال بدتر کردن اوضاع و فشار آوردن برای جنگ هستند.»

رهبر حزب دست راستی «اجتماع ملی» فرانسه افزود: «این اتفاق بسیار نگران‌کننده‌ای است. ما به سازمان‌های بین‌المللی احتیاج داریم و این وظیفه آنهاست افرادی را که دست به این اقدام زده‌اند شناسایی کند.»

چگونه انجام شد؟

روزنامه آلمانی تاگس اشپیگل به نقل از منابع نزدیک به تحقیق در مورد این حادثه گزارش داده‌است که خطوط لوله گاز نورد استریم۱ و نورد استریم ۲ روسیه ممکن است با استفاده از زیردریایی یا غواصان کاملا آموزش دیده، مورد حمله قرار گرفته‌باشند. این روزنامه در گزارش خود نوشته‌است این اقدام عادی نیست و با توجه به این‌که لوله‌ها در عمق و کف دریا قراردارند برای انجام عملیات خرابکاری نیاز به فناوری، تجهیزات و افراد کاملا آموزش‌دیده بوده‌است. همچنین گفته شده‌است میزان خسارت‌های وارده تا زمانی‌که غواصان متخصص بتوانند به عمق دریا بروند، مشخص نیست. این درحالی است که دولت دانمارک در بیانیه‌ای، حجم گاز متان جمع شده در اطراف محل نشت را بالا و شرایط را خطرناک اعلام کرده و از همه کشتی‌ها خواسته‌است مسیر خود را به گونه‌ای تنظیم کنند که با این منطقه مواجه نشوند.

عامل چه کسی بود؟

بسیاری از تحلیلگران معتقدند اولین متهم این حادثه، اوکراین یا حامیان این کشور هستند. البته میخایلو پودولیاک، مشاور رئیس دفتر ریاست‌جمهوری اوکراین بلافاصله در توییتی این ادعا‌ها را رد کرده و مدعی شده نشت گاز از نورداستریم، چیزی نیست جز حمله تروریستی برنامه‌ریزی شده توسط روسیه و اقدامی جنگی علیه اتحادیه‌اروپا. در کنار این موضعگیری‌ها، توییت یک سیاستمدار لهستانی و همچنین گزارش اشپیگل درباره پیش‌بینی آمریکایی‌ها درباره احتمال خرابکاری در خط لوله نورد استریم، نقش واشنگتن را در این ماجرا پررنگ کرده‌است.

رادوسلاو سیکروسکی، نماینده پارلمان لهستان و وزیر خارجه سابق این کشور در صفحه توییتر خود عکسی از نشت گاز در خط لوله نورد استریم روسیه منتشر کرد و نوشت: «ایالات متحده، از شما متشکرم.» تحلیلگران، این توییت سیکروسکی را به معنی دست داشتن آمریکا در آسیب وارد شده به خط لوله نورد استریم می‌دانند.
توییت جنجالی وزیر خارجه سابق لهستان در شرایطی منتشر شده که در خبر‌ها آمده‌بود، سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) چند هفته قبل به آلمان درباره احتمال حمله به خطوط گاز هشدار داده‌بود. منابعی که نخواستند نامشان فاش شود به مجله اشپیگل خبر دادند، سیا به دولت آلمان در فصل تابستان درباره احتمال حملات به خطوط انتقال گاز در دریای بالتیک هشدار داده‌بود و دولت آلمان فرض را بر این گرفته‌بود که این حملات علیه خطوط لوله نورد استریم ۱ و ۲ انجام می‌شود.

عملیات این خط لوله از اواخر تابستان به دلیل مشکلات مربوط به تعمیر توربین‌ها که روسیه می‌گوید ناشی از تحریم‌های غرب است، متوقف شد با این حال پر از گاز مانده‌است. نورد استریم۱ که شامل دو خط لوله موازی هر یک با ظرفیت ۲۷.۵ میلیارد متر مکعب در سال است، در سال ۲۰۱۱ عرضه گاز به صورت مستقیم از روسیه به آلمان را آغاز کرد. نورد استریم۲ که تقریبا به موازات نورد‌ استریم۱ اجرایی می‌شود، سپتامبر ۲۰۲۱ ساخته شد، اما هرگز راه‌اندازی نشد؛ زیرا آلمان از اعطای گواهینامه به آن خودداری کرد. این پروژه تنها چند روز قبل از اعزام نیرو‌های روسیه به اوکراین در تاریخ ۲۴ فوریه متوقف شد.

روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها