در برنامه «گفت‌وگوی فرهنگی» رادیو گفت‌وگو مطرح شد؛

چالش آینده محتوا در زیست بوم فضای مجازی، وحدت یا تعارض ملی؟

وقتی دشمن از براندازی نظام ناامید می شود؛

حرکت لاک پشتی رسانه های معاند برای حذف جایگاه ولایت فقیه

کارشناس رسانه عنوان کرد : ولایت فقیه نقطه اتکا و اتصال جمهوری اسلامی است بنابراین دشمن برای ساقط کردن نظام ، جز خدشه دار کردن و زیر سوال بردن موضوعیت و دلیل وجود این نقطه اتکا ، چاره ای ندارد.
کد خبر: ۱۳۸۰۸۳۲

به گزارش جام جم آنلاین، گسترش اهمیت رسانه ها در دیپلماسی عمومی جهان باعث شد کشورهای متخاصم اقدام به راه اندازی رسانه های فارسی زبان کنند‌ .هر بنگاه خبری و تبلیغاتی در راستای سیاستها و اهدافش بر روی خط عملیات رسانه ای پیرامون موضوعات مدنظر خود ، الگویی راهبردی دارد که بر اساس آن عمل می کند. این راهبردها علاوه بر مشخص کردن هدف نهایی و جهت گیری کلان رسانه ، به عنوان نقشه راهی است تا آن رسانه را در مسیر اصلی خود قرار دهد.بنابراین شناخت راهبردهای عنلیات رسانه ای این شبکه ها برای مقابله با آنها از اهمیت بسیاری برخوردار است. همواره القای تعارض وجود نهاد ولایت فقیه با منافع ملی ، حقوق عامه و مردم سالاری دینی به شکل جدی در دستور کار رسانه‌های معاند بوده است‌. در این میان نهاد ولایت فقیه به عنوان شاهرگ حیاتی نظام جمهوری اسلامی همواره هدف هجمه های رسانه‌های یاد شده قرار گرفته است.

این رسانه‌ها به طور عمده از راه بازنمایی به مدیریت تصویر نهاد ولایت فقیه می‌پردازند‌ تا با ایجاد و ارائه انگاره هایی از اشخاص ، رویدادها و موضوعاتی متناسب با اهداف رسانه و با بهره گیری از ظرفیت های پرداختی و فرآوری رسانه ای بتوانند انگاره ای مطلوب و حساب شده به مخاطب منتقل کنند‌. رسانه‌ها واقعیت را بازتاب نمی‌دهند بلکه آن را به صورت رمز و نشانه درمی‌آورند و به صورت نمادین و نه مبتنی بر واقعیت انعکاس می‌دهند‌. رسانه های فارسی زبان بیگانه برای ارائه تصویر انحرافی خود از ولایت فقیه تلاش می کنند تا ابتدا گلوگاه ها و محورهای مهم تصویر مثبت این نهاد را واسازی و تخریب کنند و سپس انگارهای مدنظر خود را در ذهن مخاطب جایگذاری کنند‌به فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی اگر ما نتوانیم در همه عرصه ها روایت گری درست داشته باشیم به دشمن فرصت می‌دهیم تا آنگونه می‌خواهد روایتگری کند. از این رو برنامه امروز « امواج شبهه » به بررسی راهبردهای رسانه‌های معاند در مدیریت تصویر نهاد ولایت فقیه می پردازد . در این برنامه که به همت گروه سیاسی رادیو گفت‌وگو برگزار شد ، دكتر مهدی ابراهیم زاده اصفهانی، كارشناس مسائل رسانه و دكتر سید اسد رجبی، كارشناس رسانه و از سردبیران خبرگزاری مهر به بحث و تبادل نظر پرداختند.

صادقی ، کارشناس مجری : با رصد رسانه های بیگانه چه دیداری و چه شنیداری ، شیوه عملکرد آنها را چگونه ارزیابی می کنید؟

ابراهیم زاده اصفهانی – آنچه در این روزها بیش از هر دوره ای نمایان است ، آزادی بیان به واسطه فضای مجازی و آزاد و رها بودن آن است  ، به ویژه در دوره ای که رسانه آمدنیوز و مشابه آن در فضای تلگرام شکل گرفت . در آن زمان ما شاهد بودیم که هر رخدادی از آتش سوزی پلاسکو و غرق شدن کشتی سانچی تا همکاری ایران با روسیه برای انجام عملیات علیه داعش به گونه ای به رهبری مرتبط می شد. ادامه این مسیر را می توان در ماجرای همه گیری کرونا و واردات واکسن پیگیری کرد. البته مزحک بودن و بطلان بسیاری از این ادعاها برای ما ثابت شده است . اگر عملیات رسانه ای دشمن را زیر نظر بگیریم ، تلاش سازمان یافته ، پمپاژ مطالب مختلف در قالب های اثبات نظرات نادرست به روشنی مشخص است .

*** خدشه دار کردن ولایت فقیه آخرین چاره دشمن

صادقی ، کارشناس مجری : گرچه به مرور زمان دروغ بودن این ادعاها آشکار می شود اما باید توجه داشت که تصویرسازی نادرست در زمان خود تاثیرگذار بوده اند. انتشار اخباری نظیر پلاسکو به صورت ایستگاه هایی در ذهن قشر خاکستری باقی می ماند. از نظر شما مدل رسانه های بیگانه در این فرآیند تحریف چگونه است ؟

رجبی – در ابتدا باید بدانیم دلیل این هجمه و برنامه سازی چیست . زمانی که با پدیده ای به نام انقلاب اسلامی مواجه هستیم که حاصل یک دگردیسی در کل نظام حاکمیتی کشور است ، به این مهم می رسیم که این پدیده در هیچ جای دنیا نمونه مشابهی ندارد . در واقع جمهوری اسلامی نمونه نوظهوری از حکومت است که محصول اندیشه بنیان گذار انقلاب است . نقطه اتکا و اتصال این پدیده چیزی جز ولایت فقیه و مقوله رهبری نیست . این مسئله آنچنان تاثیرگذار است که اندیشمندان اسلامی ، پیش از انقلاب هم درباره زوایا و ابعاد آن اظهار نظر می کنند . بنابراین دشمن به این نتیجه رسیده است که برای ساقط کردن جمهوری اسلامی ، جز خدشه دار کردن و زیر سوال بردن موضوعیت و دلیل وجود این نقطه اتکا ، چاره ای ندارد. پس طبیعی است به کمک رسانه های خود تلاش می‌کند تا گره هایی را در این ارتباط ایجاد کند. به عنوان مثال یکی از شبهات بی اساسی که رسانه های معاند عنوان کردند این بود که مشکلات امداد رسانی در پلاسکو به دلیل پاستور و رعایت تدابیر امنیتی و ممنوعیت پرواز این منطقه است ،  این در حالی است که اگر این ساختمان در دورترین نقطه نسبت به پاستور هم قرار داشت بازهم رسانه های معاند می‌کوشیدند تا خط سیری برای این اتفاق و رهبری پیدا کنند‌. زمانی که هدف ربط دادن همه چیز به یک نقطه  ، فرد یا ذهنیت خاص باشد ، مخاطب همه چیز را از نگاه آن می بیند.

***تکنیک در معرض قراردادن مخاطب

رجبی – ما باید به این اصل برسیم که رسانه های بیگانه یک زنجیره رسانه ای هستند. به این مفهوم که آنها بر اساس کارویژه ای که برای خود تعریف کرده اند ، می دانند که هر یک از آنها با چه برنامه ای و بر چه بخشی از جامعه تاثیرگذار باشد . درواقع این گونه نیست که بی بی سی هم برای میانسالان و هم برای نوجوانان برنامه می سازد . به عنوان مثال پوشش و سبک گفتمان کارشناسان برنامه « پرگار »  فارغ از این که چه تحصیلات و تخصصی دارند یک چارچوب مشخص دارد و با برنامه ای دیگر که به صورت موازی از شبکه دیگر پخش می شود ، متفاوت است . آنها به این نتیجه رسیده اند که اگر قرار است بر جمعیت دختران 20 تا 30 سال تاثیر بگذارند باید پوشش و گفتاری برای کارشناس انتخاب کنند که با افکار و ادبیات دختران این سنین همسو باشد. از آنجا که ماموریت اصلی رسانه های بیگانه محدوش ساختن وجه و چهره ولایت فقیه است .به این نقطه رسیده اند که باید به قدری این موضوع را تکرار کنند تا ملکه ذهن مخاطبان شود. رسانه های معاند از اصل در معرض بودن انسان استفاده می‌کنند یعنی افراد را در کوران اطلاعات نادرست و ایدئولوژی مدنظر خود قرار دهند تا بتوانند تغییر را نهادینه کنند.

 

*** تولیدات به روز و مستمر شیوه اصلی رسانه های معاند

صادقی ، کارشناس مجری : رسانه های معاند با مجموعه اخبار ، مستند ، نشست های کارشناسی و گزارش هایی که تولید می کنند به دنبال این هستند که بگویند تئوری ولایت فقیه در حاکمیت سازی و اداره حکومت یک مسئله ناکارآمد است ، نظر شما در این باره چیست؟

ابراهیم زاده اصفهانی – یکی از شاخص هایی که در برنامه های رسانه های معاند باید مورد توجه قرار گیرد  تولید مستمر و به روز است . در شبکه ایران اینترنشنال که با منابع مالی سعودی ها اداره می شود ، برای پخش سخنان مقام معظم رهبری تحلیل آنلاین وجود دارد که کارشناسان حاضر در شبکه به صورت لحظه‌ای بیانات ایشان را از منظر خود تشریح می کنند. سرعت عمل این رسانه ها به حدی است که حتی رسانه های داخلی هم این چالاکی را ندارند . این شیوه تولید حتوا به هزینه هایی نیاز دارد که اگر مخاطبان به این موضوع هم توجه داشته باشند می توانند پشت پرده رسانه های معاند را بیشتر درک کنند. موضوع دیگر تولیدکنندگان متعددی است که برای تولید خبر و شبهه علیه مقام معظم رهبری و نظام اسلامی به کار گرفته می شود. بسیاری از افراد ضدانقلاب که به خارج از کشور مهاجرت می‌کنند یکی از کارهایی که انجام می‌دهند ، کارشناسی درباره مسائل مختلف است. البته در میان برنامه های تولید شده محتوای درست و خوب دیده می شود اما اگر دیدمان را وسیع تر کنیم می بینیم به دلیل دشمنی و بالابودن منابع مالی ، مطالب سخیف و ادعاهایی که به شوخی می ماند بسیار زیاد است . یکی از تکنیک های رسانه های معاند ، استفاده از قالب طنز ، انیمیشن و نمایش عروسکی  برای تولید محتوای متنوع است.

 

*** تخریب نظام با شبهه زایی علیه ولایت فقیه

صادقی ، کارشناس مجری : مدل پیام سازی رسانه های بیگانه برای ناکارآمد و غیرمردمی نشان دادن نهاد ولایت فقیه چیست ؟

رجبی –زمانی که شما با نسل ها و گروه های مختلف سنی ، جایگاه و اعتقادی روبرو باشید طبیعتا حجم و نوع برنامه سازی هم متفاوت خواهد بود. در این حالت برای فردی که در سال وقوع انقلاب جوان بوده و اکنون در آستانه پیری است ، وعده هایی که در آن زمان مطرح شده ، تکرار می شود تا به او بگویند 30 سال از عمر انقلاب  توسط کسی رهبری شده است که از عهده مسئولیت خود برنیامده است . برای جوان 25 ساله یا 40 ساله از نبود کار و رفاه می گویند و زندگی در ایران را با کشورهای حاشیه خلیج فارس مقایسه می کنند تا به این طریق ناکارآمدی نظام و ولایت فقیه را به ذهن او القا کنند. تمام تلاش رسانه های معاند این است که جایگاه و اساس ولایت فقیه را متزلزل کنند چون تکیه انقلاب به این اصل بستگی دارد. درواقع ناکارآمد نشان دادن انقلابی که زعامت ان به دست ولایت فقیه است می تواند همزمان هم نظام و هم ولی فقیه را تخریب کند.

***رسانه معاند از رسانه انقلاب جلوتر است

رجبی- باید بپذیریم رسانه های معاند نسبت به رسانه های انقلاب از نظر استفاده درست از ابزار در اختیارشان ، چندین گام جلوتر هستند یعنی به خوبی می دانند برای چه مخاطبی چه محتوایی تولید کنند که در ذهن آنها بنشیند. به عقیده من آنهایی که خارج از مرزهای ایران درباره ولایت فقیه ، نظام جمهوری اسلامی و وضعیت  کلی کشور اظهار نظر و برنامه سازی می کنند یک اشتباه استراتژیک دارند . دوری از فضا و عدم زیست در جایی که می خواهیم درباره آن اظهار نظر کنیم خطای راهبردی و تحلیل ایجاد می کند . چرا که این افراد در یک فضای ایزوله و تنها با داشتن شاخص ها و آمارهای خاص تحلیل می کنند.

صادقی ، کارشناس مجری : در بخش پایانی برنامه درباره موضوع جمع بندی بفرمایید؟

ابراهیم زاده اصفهانی – روند تحولات جهانی به سمتی است که حقانیت عقیده ما و ادعای جمهوری اسلامی روشن تر می شود و در مقابل با آشکار شدن تناقضات جهان ، فروپاشی اسطوره ها و کعبه آمال و آرزوهای امثال بی بی سی و من وتو  هر روز بیش از قبل قوت می گیرد.  

رجبی – فراموش نکنیم که دشمن اصل و جایگاه ولایت فقیه را در تیرس برنامه های خود قرار داده است و قرار است این جایگاه را تضعیف کند که تا امروز موفق نشده است . این رسانه ها برای هر جایگاه هر عقیده و باور ، برنامه سازی ویژه آن را دارند . حتی به المان های پوششی و رفتاری هم توجه می کنند . توجه داشته باشیم که آنها به صورت مستقیم یک سیاست ، راهبرد و تصمیم گیریرا نقد و تخریب نمی کنند ، آنها با اختلاط راست و دروغ و بیان مسائلی که هیچ کس از جامعه آن را ندیده است ، به مرور زمان این انگاره را در ذهن مخاطب ایجاد می کنند که آن تصمیم گیری و سیاست درست نبود.

 

برنامه «امواج شبهه» که گفتگوی تخصصی پیرامون ماهیت‌شناسی و رفتارشناسی رسانه‌های معاند فارسی‌زبان است و  به بررسی چگونگی آفند و پدافند رسانه ای می پردازد، روزهای یكشنبه و سه‌شنبه ساعت ۱۶ به مدت ۶۰ دقیقه از آنتن این شبكه به نشانی موج اف‌ام ردیف ۱۰۳,۵ مگاهرتز پخش می شود . کارشناسان در این قسمت راهبردهای رسانه‌های معاند در مدیریت تصویر نهاد ولایت فقیه را مورد بررسی قرار دادند.

گفتنی است دکترعلیرضا داودی سردبیری ، سیده فاطمه شعار تهیه کنندگی ، فتح اله پرتو نویسندگی و شیماقلی هماهنگی برنامه را برعهده دارند . همچنین دکتر مصطفی صادقی به عنوان کارشناس مجری و فاطمه عبدالوند به عنوان آیتم ساز در این برنامه حضور دارند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها