«جام‌جم» تبلیغات به سمت انجام عمل‌های زیبایی را بررسی می‌کند

رتبه عجیب ایران در جراحی زیبایی

حالا دایره لغات افراد نسبت به سال‌ها پیش تغییر کرده است: بیوتی بلاگر، مدلینگ، بلاگر لایف‌استایل و... واژه‌هایی هستند که این روز‌ها بیشتر از هر وقت دیگری بر زبان می‌چرخند و یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایشان، توجه چشمگیر به ظاهر و زیبایی است. شاید برای همین است که جوان‌ها و نوجوان‌ها به شکلی بی‌پرواتر از هر وقت دیگری، خودشان را به دامن زیباترشدن می‌اندازند؛ گاهی با رو‌ش‌های بی‌خطری مثل ورزش و رژیم، گاهی هم با روی‌آوردن به عمل‌های جراحی و قرص‌های لاغری!
کد خبر: ۱۳۷۷۱۳۵
نویسنده نرگس خانعلی‌زاده - گروه جامعه

کمتر کسی است که این روز‌ها چشمش به یک تبلیغ لاغری نخورد و دلش نخواهد که کاش او هم اندام ایده‌آلش را داشته باشد. البته نیمه پر لیوان این است که این تبلیغات گاهی شبیه به یک تلنگر عمل می‌کند؛ به خودت می‌آیی و می‌بینی که وزن، چربی و فشارت بیشتر از آن چیزی است که باید باشد و این تبلیغات، همان تلنگر است. این‌که بهتر است به کاهش وزن فکر کنیم و از خوردن غذا‌های چرب و فست‌فودی دست بکشیم، اما گاهی همه‌چیز به همین‌جا ختم نمی‌شود.
 
کنارگذاشتن پرخوری و خوردن غذا‌های ناسالم، احتمالا یک راه طولانی و زمان‌بر محسوب می‌شود. پس مصرف همان قرص‌ها و پیروی‌کردن از رژیم‌های لاغری منتشرشده در فضای مجازی که معلوم نیست کدام پزشک آن را تجویز کرده، یکی دیگر از گزینه‌هایی است که افراد آن را انتخاب می‌کنند. چیزی شبیه به همان رفتن راه صدساله در یک شب است؛ آن‌قدر که به هوای رسیدن به ایده‌آل‌ترین اندام در یک هفته و نهایت ۱۰ روز، چشم‌شان را می‌بندند و تن به هر توصیه‌ای می‌دهند! این همه آن چیزی است که این روز‌ها تبش هر روز در حال تندتر شدن است؛ تب‌پیروی از رژیم‌های لاغری و چشم‌گویان بی‌چون و چرا.

تبی که داغ می‌شود

لاغری در یک هفته، رژیم طلایی، بخور و لاغر شو و شعار‌هایی از این دست، همه آن‌چیزی است که می‌تواند هرکسی را تحت تاثیر قرار دهد. انگار آگاهی از همین میزان بالای تاثیرپذیری این جملات هم هست که هرکسی از راه رسید، کانال، گروه و صفحه‌ای با همین مضمون در شبکه‌های اجتماعی راه‌انداخته و با دادن مشاوره‌های غیرعلمی و جذاب افراد را علاقه‌مند می‌کنند تا برنامه غذایی ویژه خود را از آن‌ها بخرند. درصورتی‌که صلاحیت راه اندازی منبعی به‌عنوان اطلاع‌رسانی و انتشار محتوایی با مضمون لاغری‌و رژیم، تنها توسط متخصصان تغذیه مورد قبول است: «این روز‌ها صفحات مجازی زیادی درباره لاغری حرف می‌زنند درحالی‌که اطلاعات پزشکی خاصی ندارند و عملا یاد گرفته‌اند که کمی با کالری‌ها بازی و آن را بالا و پایین کنند. همین باعث پیدایش انواع رژیم‌های من‌درآوردی با کالری خیلی پایین، گیاهخواری، خام‌گیاهخواری و ... می‌شود که هیچ اصولی ندارند.» این را مریم عمادی، مشاور تغذیه و رژیم‌درمانی به جام‌جم می‌گوید. وی معتقد است باید بتوانیم بین افراد متخصص و غیرمتخصص تفاوتی جدی قائل شویم چراکه متخصصان این حوزه، سال‌ها درس فیزیولوژی، بیوشیمی و... خوانده‌اند و کارکرد موادغذایی را می‌دانند: «درواقع شاید ظاهر رژیم‌شان معمولی باشد، ولی حتما از اصول مشخصی پیروی می‌کند.»گ

بکش و خوشگلم کن

فضای مجازی آدم‌ها را به دام چشم‌وهمچشمی می‌اندازد. درواقع تبلیغات در فضای مجازی باعث می‌شود برخی موضوعات به‌طور مداوم جلوی چشم ما باشند و این باعث تحت‌تاثیر قرارگرفتن افراد می‌شود. مثلا تا پیش از تبلیغات گسترده در موضوعات زیبایی، کسی خیلی چیزی از فیلر و کانتور و عمل‌های جراحی نمی‌دانست، اما وقتی مدام این واژه‌ها پیش چشم‌مان باشد، طبیعتا تبدیل به یکی از نیاز‌های زندگی‌مان می‌شود و وقتی که نیست، انگار یک چیزی کم است. یکی از شاخه‌های این تاثیرپذیری در صنعت بیوتی و زیبایی است؛ صنعتی که گاهی به عمل‌های جراحی هم ختم می‌شود: «مثلا بادی کانتورینگ از عمل‌های جراحی زیبایی است که در بسیاری از مواقع، راه کوتاه و سریعی برای لاغرشدن و زیبایی است.»

عمادی می‌گوید بسیاری از افراد به‌دنبال تب‌وتاب زیبایی، خودشان را به جراحی‌هایی می‌سپارند که گاهی برایشان اعتیادآور می‌شود: «یک زمانی چربی تزریق می‌کردند که صورت‌شان پر شود، اما حالا صورت استخوانی روی بورس است. یک روز بازوهای‌شان را عمل می‌کنند و روز دیگر شکم و ران پایشان. در واقع گاهی قرارگرفتن در مسیر زیباترشدن با عمل‌های جراحی، انتهایی ندارد.»‌

البته بدیهی است که برای برخی افراد که بیماری‌هایی ازجمله مشکلات ستون‌فقرات، دیابت و... دارند، انجام این عمل‌ها، ضروری و لازم است، اما لازم است که با پزشک حاذق و معتمد مشورت کنند و تنها به یک تبلیغ اینترنتی اکتفا نکنند.

هرچه لاغرتر، غیرواقعی‌تر!

مریم عمادی، مشاور تغذیه و رژیم‌درمانی معتقد است که هرچه وعده‌ها برای لاغرشدن، رنگ‌ولعاب بیشتری داشته باشند، به همان اندازه غیرواقعی‌تر و خطرناک‌ترند: «راستش را بخواهید، این خود آدم‌ها هستند که باعث می‌شوند برخی از صاحبان این صفحات، رژیم‌های عجیبی برایشان تجویز کنند. آن‌ها فکر می‌کنند رژیم هرچه عجیب‌تر باشد، رژیم خاص‌تر و تاثیرگذارتری است. به نظر آنها، هرچه رژیم از سفره خانواده دورتر و جدا باشد، رسیدن به هدف‌شان، ممکن‌تر است.» درصورتی‌که قریب به اتفاق متخصصان معتقدند رژیم‌های خاص را نمی‌توان برای مدتی طولانی ادامه داد: «درواقع شاید در کوتاه مدت نتیجه‌ای تقریبی بدهد، ولی در زمانی طولانی، کاربر را به هدف نهایی‌اش نمی‌رساند. ضمن این‌که می‌تواند بر سلامت پوست، کبد، کلیه و سایر اعضای بدن تاثیرات منفی بگذارد.» این موضوع درباره انواع دارو‌های سریع برای لاغری هم صدق می‌کند؛ دارو‌هایی که برخی از آن‌ها دست‌ساز هستند و ترکیبات‌شان معلوم نیست و برخی دیگر هم از طریقی وارد می‌شوند که اعتبار و اطمینانی از ماده پرشده در آن وجود ندارد: «صرف این‌که یک دارویی گیاهی است، دلیلی برای بی‌ضرربودنش نیست، چراکه این دارو‌ها هم دز مصرف دارند و مقدار مصرف زیاد آن در بازه زمانی کوتاه، می‌تواند باعث سوءمزاج شود.» از همه این‌ها مهم‌تر این‌که بهترین دارو‌ها هم تنها ۱۰درصد بر لاغری تاثیر دارند.

منبع: روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها