بازار سهام بازاری است که در بلندمدت بازدهی بالایی دارد و تابلوهایش پر از نمادهایی هستند که هر لحظه یا به رنگ سبز در می‎‌آیند یا قرمز. این بازار هم برای اقتصاد کشور و هم برای بسیاری از سرمایه گذاران معنای ویژه‌ای دارد.
کد خبر: ۱۳۷۶۵۷۸

آن‌چه که در حال ارائه مشخصاتش هستیم یکی از مهم‌ترین بازارهای سرمایه است. درست متوجه شدید؛ منظورمان بورس است که روایات مختلفی از ورود به آن می‌شنویم.

عده‌ای از سرمایه گذاری منطقی و حسابگرانه راضی و خشنود هستند و خاطراتی دارند که ما را هم ترغیب به ورود به این بازار می‌کند و در مقابل کسانی هم هستند که ضررهای هنگفتی در این بازار پربازده و البته پرریسک متحمل شده‌اند و حاضر نیستند دوباره نامی از این بازار بشنوند چه برسد به این که دوباره سرمایه گذاری کنند.

حال که روایت‌ها تا این اندازه متفاوت است باید چه کرد؟ یا این که اصلا چگونه وارد بورس شویم؟ این که می‌خواهیم بورس به ما روی خوش نشان دهد و معامله در آن به نفع‌مان تمام شود یا این که متضرر شویم، به طور مستقیم با نوع ورود ما به این بازار مرتبط است. در ادامه به بررسی هر دو راه و انتخاب بهترین آن خواهیم پرداخت.

بی احتیاطی در مسیر پرریسک

زمانی که برای صعود به یک قله از پستی بلندی‌های فراوانی عبور می‌کنیم این را خوب می‌دانیم که برای به سلامت رسیدن به مقصد باید دو اصل مهم را مدنظر داشته باشیم؛ اول این که بدون همراه و کسی که مسیر را می‌شناسد حرکت نکنیم و دوم این‌که مسیرهای ناشناخته که به خاطر خطرناک بودن‌شان هیچ وقت مورد آزمایش نفرات دیگر قرار نگرفته است را امتحان نکنیم.

به طور واضح می‌توان زیر پا گذاشتن این دو اصل را مرتبط به سرمایه گذاری مستقیم در بورس بدون داشتن دانش و زمان کافی بدانیم. به نظر می‌رسد کسانی که در بازار سهام متضرر هستند تا حدودی نحوه ورودشان به بورس تفاوت داشته است.

واژه «سیگنال» به گوش بسیاری از ما که در بورس تجربه‌ای تلخ از سرمایه گذاری مستقیم داشته‌ایم، آَشنا است. روزهایی که بدون ذره‌ای شناخت به صفحات مجازی افرادی که خود را معامله‌گر حرفه‌ای یا کارشناس بازار سهام معرفی می‌کردند اعتماد می‌کردیم و هر سهم معرفی شده‌ای را آن هم با میزان بالا می‌خریدیم.

اما ممکن است با این توضیحات باز ممکن است این سوال برای عده‌ای پیش بیاید که سرمایه گذاری مستقیم در بورس به چه شکل انجام می‌شود؟ در پاسخ باید گفت به دریافت کد بورسی و ساخت پرتفوی شخصی و انجام معامله می‌گویند سرمایه گذاری مستقیم در بورس. اما آیا سرمایه گذاری مستقیم در بورس برای همه نامناسب است؟

چگونه وارد بورس شویم؟

چه کسانی می‌توانند مستقیم در بورس سرمایه گذاری کنند؟

البته گفتنی است که سرمایه گذاری مستقیم در بورس برای همه نامناسب نیست. سرمایه گذارانی که از دانش و تجربه کافی و همچنین زمان برخوردار هستند می‌توانند به طور مستقیم و بدون ضررهای هنگفت وارد بورس شوند و معامله کنند.

بسیاری از آنها در این نوع معامله سود هم می‌‎کنند. اما نکته جالب این است که دیده شده افراد حرفه‌ای سرمایه گذار در بورس هم تمایل به بهره‌مندی از روش‌های سرمایه گذاری غیر مستقیم در بورس دارند.

اگر از حرفه‌ای‌های بورس می‌پرسید که چرا با تمام مهارتی که دارند باز از روش غیر مستقیم سرمایه گذاری در بورس استفاده می‌‎کنند، پاسخ‌های جالبی از آن‌ها می‌شنویم.

با معرفی سرمایه گذاری غیرمستقیم به عنوان یکی از مسیرهای اصلی ورود به بورس، در مورد پاسخ سرمایه گذاران و معامله‌گران باتجربه هم صحبت خواهیم کرد.

چگونه وارد بورس شویم؟

سرمایه گذاری غیر مستقیم در بورس

بحث را با این نکته مهم شروع کردیم که اگر در حال فتح قله‌ای هستیم بهتر است یک همراه داشته باشیم. آن هم همراهی که مسیر را می‌شناسد و می‌داند در چه زمانی چه واکنشی نسبت به حوادث و اتفاقات داشته باشد.

سرمایه گذاری غیر مستقیم در بورس هم مانند این است که از همان آغاز پا در مسیری قرار دهیم که نفرات قبلی که از آن مسیر استفاده کرده‌اند به طور معمول به قله موفقیت و اهداف مالی‌شان دست پیدا کرده‌اند. بی شک از خود می‌پرسیم که روش غیر مستقیم در بورس کدام روش است؟

در پاسخ باید گفت نمونه بارز سرمایه گذاری غیر مستقیم که نوعی ابزار مالی نوین به حساب می‌آیند، صندوق‌های سرمایه گذاری سهامی هستند. حال که به نام این ابزار مالی نوین رسیدیم بهتر است برای شناخت بهتر آن از پاسخ‌های سرمایه گذاران و معامله‌گران حرفه‌ای و باتجربه‌ای که با تمام مهارت‌شان باز هم سراغ این صندوق‌های سهامی موفق می‌آیند، استفاده کنیم.

چرا صندوق های سهامی؟

این صندوق‌ها به خاطر ویژگی‌هایی که دارند برای تمام افراد سرمایه گذار از غیرحرفه‌ای تا نیمه حرفه‌ای و حرفه‌ای مناسب هستند. ویژگی‌هایی مانند حضور متخصصین، مجوزها و نظارت‌های رسمی باعث می‌شوند بتوانیم به طور کامل به عملکرد صندوق‌ها اعتماد کنیم. نقدشوندگی به موقع، تنوع در سرمایه گذاری و حضور تحلیل‌گران حرفه‌ای برای انتخاب بهترین‌ها از ویژگی‌‌های اصلی این صندوق‌های سرمایه گذاری در سهام هستند. قبل از معرفی ویژگی‌های صندوق‌های سهامی باید گفت که این صندوق‌ها سبدی دارند که به طور معمول 70 درصد آن را سهام منتخب و موفق بازار تشکیل می‌دهد و باقی را اوراق قرضه و سپرده‌های بانکی. ساختار سبد دارایی صندوق‌های سرمایه گذاری نمادی از تنوع در سرمایه گذاری است. با این شناخت به سراغ ویژگی‌های این نوع از انواع صندوق‌های سرمایه گذاری می‌رویم.

نقدشوندگی

بارها شده که در صف فروش سهامی که در پرتفوی شخصی‌مان در حال زیان‌دهی هستند بمانیم و به چشم خود ببینیم که هر لحظه در حال از دست دادن سرمایه هستیم اما همچنان نوبت فروش‌مان نرسیده است. بسیاری از سرمایه گذاران هستند که جلوتر از ما اقدام به فروش سهامی که از حد ضررش گذشته کرده‌اند و امیدی نیست که به زودی نوبت به ما برسد. باید گفت که صندوق‌های سرمایه گذاری با حضور ضامن نقدشوندگی که دارند و انتخاب درست و به موقع و همین‌طور خرید و فروش مناسبی که انجام می‌دهند باعث می‌شوند که ما به عنوان سرمایه گذار هیچ وقت در صف فروش واحدهای سرمایه گذاری خود نمانیم.

قابل اعتماد و شفاف

این نکته مهم را به یاد داشته باشیم که هیچ صندوق سرمایه گذاری اجازه شروع فعالیت ندارد جز این‌که مجوز و نظارت سازمان بورس اوراق بهادار را داشته باشد؛ بنابراین هیچ ابهامی در کار نیست و می‌توان با خیال راحت به سرمایه گذاری در آن‌ها پرداخت. جدا از این مجوز، صندوق‌های سرمایه گذاری موفقی مانند صندوق آوای سهام کیان و صندوق آهنگ سهام کیان به دلیل بهره‌مندی از فضای سرمایه گذاری آنلاین از طرف مرکز نظارت بر امنیت اطلاعات بازار سرمایه هم مجوز دارند.

حضور متخصصین

صندوق‌های سرمایه گذاری به ویژه صندوق‌های سهامی از ارکان، مدیریت و همچنین تیم تحلیل‌گران حرفه‌ای برخوردار هستند. حضور این ارکان و متخصصین باعث می‌شود تا نیاز ما به داشتن دانش و وقت کافی برای فعالیت در بازار سهام برطرف شود و مهم‌ترین کارها را این متخصصین برای سرمایه ما در صندوق انجام دهند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها