«جام‌جم» از زیرساخت ورود دانش‌ بنیان‌ ها به بورس گزارش می‌دهد

سرمایه‌گذاری در صندوق‌ های دانش‌ بنیان

«تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌ آفرین»، این نام و شعاری است که نخستین سال از قرن جدید به آن مزین شده است. بازار سرمایه به عنوان یکی از مراکز تامین مالی و سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود.
کد خبر: ۱۳۶۵۳۸۱

 کشورهای پیشرفته از بورس به عنوان محلی برای سرمایه‌گذاری استفاده می‌کنند و شرکت‌های بزرگ نیز نیازهای مالی‌شان را از این بخش تامین خواهند کرد.

اقدامی که در کشورهای دیگر کمتر به آن توجه می‌شود و دولت‌ها با دخالت‌های مستقیم قصد دارند بر آن تاثیر بگذارند.

چندی پیش، بازار سرمایه در اقتصاد ایران به عنوان یک بازار مالی سودده معرفی شد و افراد ناآگاهی وارد این بخش شدند که اطلاعی از چگونگی خرید و فروش سهام نداشتند و بر این باور بودند مانند سود بانکی سود تضمین شده در انتظارشان است.

ریزش بازار باعث شد خروج سرمایه از این بازار با شتاب بیشتری اتفاق بیفتد و قاعدتا اهدافی که برای شعار سال در نظر گرفته شده بود، تحقق نیابد. امسال که رهبر معظم انقلاب به بحث دانش‌بنیان‌ها اشاره داشتند.

تا همین چند سال پیش زمانی که صحبت از دانش‌بنیان‌ها به میان می‌آمد کسی در ذهن نداشت که چه شرکتی چه فعالیتی دارد اما اکنون نسل جوان با این بازار آشنا هستند.

در این زمینه باید گفت یکی از شاهراه‌های تحقق شعار امسال را بدون شک باید بازار سرمایه دانست؛ بازار سرمایه‌ای که در سال ۹۸ با استقبال زیادی همراه بود و در سال۹۹ قله دو میلیون و ۱۰۰‌واحدی را فتح کرد. پس از آن در مسیر نزولی قرار گرفت و بسیاری از سهامداران زیان کردند.

مهدی حاجی‌وند، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌و‌گویی که با جام‌جم داشت از ریسک‌پذیر بودن سرمایه‌گذاری در تولید دانش‌بنیان سخن گفت و تحلیل کرد سرمایه‌گذاری در شرکت‌های دانش‌بنیان باید مورد تضمین قرار گیرد که در این زمینه بازار سرمایه با ابزارهایی از‌جمله صندوق‌ها می‌تواند این ریسک‌ها را کنترل کند.

وی معتقد است مهم‌ترین اقدامات زمینه تحقق شعار ۱۴۰۱، پذیرش شرکت‌های جدید فعال در حوزه‌های تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرینی در بازار سرمایه و استفاده از ظرفیت‌های این بازار برای عرضه سهام و مالکیت آنها در بورس است که در این راستا باید شرایطی فراهم شود تا امکان ورود فناوری‌های نوین و جدید به صنایع بزرگ در قالب شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد شود.

ایجاد، گسترش و تعمیق رابطه و همکاری میان دانشگاه، فعالان اقتصادی و بنگاه‌ها و واحدهای اقتصادی در بستری به نام بازار سرمایه هم برای تحقق این شعار ضروری است؛ ضمن این که باید محدودیت‌های فرآیند تامین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان از طریق این بازار با همفکری و همراهی این سه ضلع برداشته شود.

مقابله با کاغذبازی

رامین زادیوسفی، کارشناس بازار سرمایه هم در زمینه تحقق شعار سال از مسیر بازار سرمایه به خبرنگار ما می‌گوید: استفاده از ظرفیت‌های این بازار می‌تواند با تغییر در مقررات پیچیده و محیط کسب و کار، فرهنگ کارآفرینی را نیز توسعه داده و با استفاده از اقتصاد دانش‌بنیان بر‌اساس تولید، توزیع و کاربرد دانش و اطلاعات شکل گرفته و ارتقای سطح سرمایه‌گذاری در این حوزه از طریق بازار سهام شاهد کارآفرینی بیشتر در کشور باشیم.

وی گفته با حضور شرکت‌های دانش‌بنیان و صندوق‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری در این حوزه در بازار سرمایه، عموم مردمی نیز می‌توانند در این سرمایه‌گذاری‌ها شرکت کنند و این موضوع خود می‌تواند زمینه‌ساز افزایش اقبال عمومی به‌مقوله دانش و فعالان این حوزه باشد و به نوعی مشارکت عمومی در تجهیز منابع این حوزه کارساز شود.

تامین مالی سریع

حاجی‌وند در مورد تامین مالی شرکت‌های بورسی توضیح داد تامین مالی مورد نیاز شرکت‌های دانش‌بنیان از طریق بازار سرمایه به‌دلیل ماهیت این بازار می‌تواند نسبت به سایر بازارها سریع، آسان و ارزان باشد و به همین دلیل هم باید بازنگری جدی در نحوه پذیرش و عرضه سهام این شرکت‌ها در بورس صورت گیرد، ضمن این‌که تسریع در ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به تالار شیشه‌ای به ورود فناوری‌های جدید به‌عنوان یکی از صنایع بزرگ کشور و دنیا به بورس کمک کرده و افزایش عمق این بازار را نیز در پی خواهد داشت.

از دیگر مزایای استفاده از ظرفیت‌های بازار سرمایه برای تحقق شعار امسال این است که با تسریع و گسترش پذیرش شرکت‌های دانش‌بنیان در این بازار و تامین مالی پروژه‌ها، بدون شک شاهد دلگرمی و ایجاد انگیزه در قشر جوان و تحصیلکرده و نیز نخبه کشور خواهیم بود که یکی از مشکلات کنونی آنها نداشتن نقدینگی و منابع مالی لازم برای انجام فعالیت‌ها و بارور کردن استعدادهاست، به‌علاوه این‌که از مسیر بازار سرمایه، ارزش‌گذاری خلاقیت‌ها و استعدادهای نخبگان کشور به‌درستی صورت می‌گیرد.

زادیوسفی هم می‌گوید: ذکر این نکته ضروری است که در موضوع دانش‌بنیان بودن تولید، باید تلاش شود تحقیق و توسعه در بنگاه‌های اقتصادی و شرکت‌های تولیدی به سمتی بروند که تکمیل‌کننده زنجیره عرضه در تولید باشد و این مقوله سهم تولید داخل را در زنجیره عرضه افزایش دهد. در همین راستا نقش بورس‌ کالا در تحقق شعار سال به‌عنوان کمک‌کننده در زنجیره عرضه محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان می‌تواند دو‌چندان باشد.

محمدحسین علی اکبری - گروه اقتصاد روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها