رییس مرکز تحقیقات کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی:

کودکان درباره مصرف سیگار نمی توانند انتخابی آگاهانه داشته باشند

رییس مرکز تحقیقات کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی کودکانی که در معرض دود سیگاری ها قرار می گیرند، سیگاری های تحمیلی توصیف کرد و گفت: مطالعات بیانگر این واقعیت است که بیشتر سیگاری‌ها از کودکی سیگار کشیدن را تجربه و شروع کرده‌اند.
کد خبر: ۱۳۶۳۶۵۷

به گزارش جام جم آنلاین، دکتر غلامرضا حیدری افزود: ما بیشتر بزرگسالان را تشویق به ترک سیگار می کنیم تا اینکه از مصرف سیگار توسط کودکان پیشگیری کنیم.

وی ادامه داد: البته به این معنی نیست که باید از کوشش برای انجام برنامه‌های آموزشی در مورد جوانان دست برداریم، بلکه به این مفهوم است که تمرکز صرف بر این موضوع و نادیده گرفتن فعالیت‌های دیگر در این زمینه منطقی به نظر نمی‌رسد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان این که روند اعتیاد به سیگار به این صورت است که این افراد ابتدا گاهی سیگار را تجربه می‌کنند، سپس به صورت یک عادت روزانه درخواهد آمد، اضافه کرد: صنعت دخانیات بر این پایه استوار شده که سیگاری‌ها مصرف سیگار را انتخاب کرده‌اند و آزادی برای انتخاب، شعاری است که صنعت دخانیات آن را به طور فاحشی برای اهداف نادرست خود مورد سوء استفاده قرار می‌دهد.

کودکان درباره مصرف سیگار نمی توانند انتخابی آگاهانه داشته باشند

حیدری تاکید کرد: تبلیغات سیگار می‌تواند کودکان را در آینده تشویق به سیگار کشیدن کند. در هر حال این موضوع واضح است که کودکان درباره مصرف سیگار نمی‌توانند انتخابی آزاد و از روی آگاهی داشته باشند، مدارکی که درخصوص صنعت داخلی دخانیات در دادگاه های قضایی آمریکا ارایه شد به طور آشکار بیان می کند که چگونه و با چه شدتی شرکت های دخانیات برای ترغیب کودکان به مصرف سیگار فعالیت‌ می‌کنند.

وی با بیان این که آگهی‌ های تبلیغاتی دخانیات به طور خاص بچه‌ها را هدف قرار می‌دهند، تاکید کرد: هرچند که این مساله به شدت توسط شرکت‌های دخانیات انکار می‌شود اما مدارک ثابت شده آن موجود است.

رییس مرکز تحقیقات کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: نتیجه این اعمال آن است که بچه‌ها نگرش مثبت‌تری نسبت به مصرف دخانیات پیدا می کنند و تشویق می‌شوند تا مصرف آن را آزمایش کنند، همچنین عوامل دیگری که بر روی سیگارکشیدن بچه‌ها اثر می‌گذارد شامل الگوبرداری از والدین، معلمان و هم‌سن‌وسالان است.

حیدری یادآور شد: این که کودکان از بیماری هایی که مصرف سیگار می تواند باعث بروز آنها شود، آگاهی ندارند، آنها فکر می‌کنند که مبتلا شدن به بیماری های شدید و خطرناک مخصوص سنین بالا است.

وی خاطرنشان کرد: بحرانی‌ترین زمان برای شروع سیگار دوران بلوغ است، در این سنین کودکان مدارس ابتدایی خود را تمام کرده‌اند و زمانی که به سطوح بالاتر تحصیلی جدید وارد می شوند، نسبت به دانش‌آموزان با سنین بالاتر در این مقطع، در پایین‌ترین رده خود قرار دارند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: فشارهای اجتماعی در این زمان بالاست و بچه‌ها برای پیدا کردن هویت و تثبیت موقعیت خود در میان گروه هم‌سن و سال دچار کشمکش و تقلا می شوند.

حیدری ادامه داد: هر آنچه که ممکن است به نوجوانان القا کند که بالغ به نظر بیایند این افراد را وسوسه می‌کند که آن را تجربه کنند.

وی ممنوعیت تبلیغات دخانیات، افزایش قیمت از طریق مالیات، اجرای برنامه‌های آموزشی و اطلاع‌رسانی عمومی، هشدارهای جدی و تاثیرگذاری بهداشتی، عدم استعمال سیگار در اماکن عمومی به عنوان یک رفتار طبیعی و عادی، ممنوعیت فروش محصولات دخانی به کودکان، کاهش سمیت (توکسیستی) دود حاصل از دخانیات، حمایت از ترک سیگار، توجه به اصلاح قوانین و ارزیابی و پایش منظم کودکان و جوانان را از جمله راهکارهای کاهش مصرف دخانیات دانست.

رییس مرکز تحقیقات کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه به فعالیت های مرکز تحقیقات کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با هدف کنترل و کاهش مصرف دخانیات اشاره کرد و افزود: در این مرکز تلاش می شود تا جامعه‌ای عاری از دخانیات داشته باشیم.

منبع: ایرنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها