برخی منابع در افغانستان از دستگیری ۱۵ تن خبر دادند که قصد داشتند بار دیگر در برابر سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل تجمع کنند.
کد خبر: ۱۳۶۲۳۱۶

به گزارش جام جم آنلاین، برخی منابع خبری در کابل امروز شنبه اعلام کردند که حدود ۱۵ نفر روز گذشته قصد حضور در مقابل سفارت ایران در کابل و ادامه تظاهرات ساختگی را داشتند که بلافاصله نیرو‌های طالبان همه این افراد را بازداشت کردند.

براساس این گزارش، در دو هفته اخیر، جریان غرب‌گرا که هویت و وابستگی‌اش به سرویس‌های امنیتی و اطلاعاتی غربی برای دو ملت ایران و افغانستان روشن شده است، سعی بر این داشته تا آتش فتنه جدیدی برای درگیر کردن هر دو ملت و دولت روشن کند.

این اقدام دولت طالبان چند روز بعد از وقوع حادثه دوشنبه گذشته در مقابل سفارت ایران در کابل و کنسولگری ایران در هرات انجام می‌شود که بر اثر آن حادثه تعدادی از افغان‌ها در مقابل سفارت ایران در کابل و کنسولگری آن در هرات، دست به اعتراض زده و بعد از حمله به ساختمان کنسولگری ایران در هرات، علاوه بر آتش زدن لاستیک در مقابل ساختمان کنسولگری، دوربین‌های امنیتی آن را نیز شکستند.

گزارش‌ها حاکی است مهاجمان با تیر اندازی هوایی نیرو‌های طالبان و ماموران امنیت کنسولگری موفق به ورود به کنسولگری نشدند و با ورود مولوی «اسلام جار» والی هرات به محل حادثه، قائله ختم شده بود.

پس از این اتفاق مقام‌های ایران آن را توطئه خواندند و «نعیم الحق حقانی» رئیس اداره اطلاعات و فرهنگ دولت طالبان نیز روز سه شنبه تجمع این گروه ناشناس مقابل کنسولگری ایران در هرات و تعرض به آن را اقدامی خودسرانه خوانده بود.

به گزارش ایرنا، نعیم الحق حقانی در حساب توئیتری خود نوشت: در برابر کنسولگری ایران تعدادی به طور خودسرانه تظاهرات کرده بودند که تظاهرکنندگان با دخالت نیرو‌های امنیتی امارت اسلامی افغانستان (طالبان) فورا پراکنده شدند. پس از اقدام طالبان، وضعیت به طور کامل در کنترل قرار گرفت و از آنجا که خیلی سریع این حرکت کنترل شد، اتفاق خاصی روی نداد.

در پی آن حادثه، علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت ایران نیز در توییتی نوشت: «سابقه تمدنی مشترک ایران و افغانستان سد محکمی در برابر توطئه‌های تفرقه‌آمیز علیه دو ملت است.»

گفتنی است که پس از اعتراض شهروندان افغانستان، وزارت خارجه ایران اعلام کرد که نماینده‌گی‌های دیپلماتیک خود را تا اطلاع بعدی در افغانستان تعطیل کرده است که، اما تا به امروز اغلب نمایندگی‌های سیاسی ایران در افغانستان غیر از کنسولگری ایران در هرات به فعالیت عادی خود ادامه می‌دهند.

یادآوری می‌شود بعد از آن حادثه تفرقه افکنانه دشمنان، شماری از شهروندان افغان چهارشنبه گذشته با تجمع در برابر سفارت ایران در کابل، حمله فتنه گران به اماکن دیپلماتیک ایران در کشورشان را محکوم کردند و بعد از اهدای گل به کارکنان سفارت با قرائت قطعنامه‌ای از دو ملت افغانستان و ایران خواستند که در «مقابل نفاق دشمنان دو ملت هوشیار باشند».
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها