معادلات راهبردی در منطقه غرب آسیا وارد فاز تازه‌ای شده‌ است. قبلا بارها اعلام کرده‌ بودیم تاریخ منطقه با زلزله‌ای از مارب آغاز مى‌شود.
کد خبر: ۱۳۶۰۷۵۹

اکنون نیز بر سر همین موضوع اصرار داریم. با توجه به شرایط میدانی نبرد و آتش‌بس موقت دوماهه میان نیروهای متجاوز سعودی ـ اماراتی و یمنی‌ها، اکنون می‌توان صراحتا اعلام کرد نه تنها اهداف راهبردی و استراتژیک، بلکه اهداف تاکتیکی و کوتاه‌مدت واشنگتن و ریاض در یمن نیز تحقق پیدا نکرده‌است.

انصارا... پس از سال‌ها مواجهه موثر، حساب‌شده و فراتر از آن عملیات در عمق راهبردی عربستان و امارات توانسته‌است موازنه نبرد را به سود خود تغییر دهد.

بهتر است به سخنان دیوید شنکر، معاون وزیر خارجه آمریکا اشاره کنیم که تسلط قریب‌الوقوع انصارا... بر مکان‌ها و نقاط حساس و راهبردی در یمن و بازپس‌گیری آنها از متجاوزان را بدترین سناریوی ممکن برای آمریکا و عربستان‌سعودی می‌دانست.

این سناریو می‌تواند برای عربستان، امارات وحامیان آنها بدتر شود!

آثار و تبعات راهبردی وقایع یمن، صرفا محدود به این کشور نخواهدماند.

اکنون بسیاری از رسانه‌ها و سیاستمداران غربی تلاش می‌کنند به صورت عامدانه، منکر تاثیرگذاری شگرف و مستقیم تحولات جاری در یمن بر کل معادلات منطقه شوند.

اساسا قرار بود بن‌سلمان و دیگر مقامات سعودی پس از تصرف یمن، صنعا و عدن را به کانون تحولی جدید (به سود منافع غرب و سعودی‌ها) در منطقه تبدیل کنند بنابراین، اکنون نیز شکست در یمن نقطه آشکارساز تحولاتی مهم در منطقه محسوب می‌شود.

مقامات سعودی و آمریکایی، هنوز در برابر پذیرش گزاره‌ای قطعی به نام شکست در یمن مقاومت می‌کنند اما این حقیقتی محض و مسلم است که آنها ناچار به پذیرش آن خواهندبود.

عربستان سعودی تمرکز خاصی بر موقعیت ژئو پلیتیکی یمن و خصوصیات ذاتی و اقتصادی آن ( از جمله وجود منابع سرشار انرژی) در این کشور داشته‌است.

ریاض همواره به لحاظ راهبردی یمن را حیاط خلوت خود می‌دانست اما اکنون این کشور به پاشنه آشیل و کانون شکست آن در منطقه و جهان تبدیل شده‌است. بدون شک از دل یمن پیروز به زودی مولفه‌های پایدار و تازه‌ای در منطقه متولد خواهدشد که فرسنگ‌ها با آنچه ریاض، ابوظبی و واشنگتن در خصوص این کشور تصور می‌کردند متفاوت خواهد بود.

نباید فراموش کرد یمن در نقطه تلاقی آبراه‌های جهانی قرار داشته و نقش مهمی را در ایجاد امنیت تجاری در آب‌های بین‌المللی ایفا می‌کند.

پیروزی یمنی‌ها پس از هشت سال نبرد، عربستان را نه تنها در حوزه راهبردی و منطقه‌ای، بلکه درحوزه اقتصادی و معادلات انرژی نیز منزوی خواهدساخت.

آثار و تبعات هشت سال مقاومت یمنی‌ها به اندازه‌ای وسیع و گسترده است که هنوز تصور آن در ذهن متجاوزان به این کشور نمی‌گنجد.

آنچه مسجل است این‌که یمن پس از سال‌ها مقاومت، خود را برای مواجهه با آینده‌ای امیدوارکننده و روشن آماده خواهدکرد.

ناصر قندیل - سردبیر نشریه لبنانی البناء / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها