«امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه قرار است با هدف کاهش تنش‌ها با همتایان اوکراینی و روس خود به صورت تلفنی گفت‌وگو کند.
کد خبر: ۱۳۵۵۰۸۹
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایرنا، مکرون امروز با ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین و فردا (یکشنبه) با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه تلفنی صحبت خواهد کرد.
هدف این مکالمه تلاش برای «جلوگیری از بدتر شدن» وضعیت در تنش با اوکراین اعلام شده است.
در بیانیه الیزه کاخ ریاست جمهوری فرانسه آمده است: وظیفه ما همچنان اجتناب از بدترین اتفاقات است [...] ما معتقدیم که هنوز این امکان را داریم که رئیس جمهوری پوتین را از حمله به اوکراین منصرف کنیم.
رئیس جمهوری فرانسه در نخستین واکنش به بالاگرفتن تنش در مساله اوکراین گفته بود: هنوز برای اقدام دیپلماتیک فضا وجود دارد و وی در روزهای آینده طرحی را برای «کاهش تنش» به مسکو ارائه خواهد کرد.
پس از آن مکرون با «اولاف شولتس» صدراعظم آلمان نیز در مورد مساله اوکراین دیدار و گفت‌وگو کرد. نتیجه این دیدار نیز مطرح کردن مواضع مشترکی بود که از یک سو به روسیه در مورد هرگونه اقدام نظامی هشدار می‌داد و از سوی دیگر به گفت وگو برای حل و فصل مساله تاکید داشت.
رئیس جمهوری فرانسه در روزهای ۷ و ۸ فوریه (۱۸ و ۱۹ بهمن) به روسیه و اوکراین سفر و با روسای جمهوری دو کشور دیدار و گفت وگو کرد.
این اقدام در صورت موفقیت می‌توانست جایگاه اتحادیه اروپا را در حل و فصل مسائل بین‌المللی ترمیم کند و همچنین به مکرون در آستانه انتخابات ریاست جمهوری کشورش اعتبار بیشتری بدهد.
حال که با وجود همه تلاش‌های دیپلماتیک هر از گاه اخباری در مورد افزایش احتمال بروز برخورد نظامی در منطقه به گوش می‌رسد، بار دیگر رئیس جمهوری فرانسه خود را برای میانجی‌گری آماده کرده است.
تنش در منطقه زمانی بالاگرفت که کشورهای غربی و کی‌یف ادعاهایی درباره «تهاجم» احتمالی روسیه به اوکراین منتشر کردند. مسکو این ادعاها را «پوچ و بی‌اساس» خواند و از آن به عنوان ترفندی برای تشدید تنش‌ها یاد و اشاره کرد که روسیه هیچ‌ تهدیدی برای کسی ایجاد نکرده است.
روسیه بارها در جریان تلاش‌های دیپلماتیک برای کاهش تنش‌ها در مساله اوکراین، تضمین‌ها و درخواست‌های امنیتی را مطرح کرده است و در آن بر توقف هرگونه رزمایش نظامی ناتو در نزدیکی مرزهای روسیه و همچنین خروج نیروهای این سازمان از اروپای شرقی تاکید کرده است.

پوتین، معتقد  است که قدرت‌های غربی از متحدان خود برای محاصره روسیه استفاده می‌کنند. او خواهان آن است که ناتو فعالیت‌های نظامی خود در اروپای شرقی را متوقف کند .
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها