نفتالی بنت، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای دیدار با مقامات امارات متحده عربی به ابوظبی سفر کرد.
کد خبر: ۱۳۵۲۸۰۳

در بیانه‌ای که به همین منظور از سوی دفتر بنت منتشر شده بر اهمیت این سفر در حوزه تعمیق روابط اسرائیل و امارات و همچنین گفت‌وگو درباره مسائل اقتصادی و منطقه‌ای تاکید شده است.

این اولین سفر رسمی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به امارات است. تردیدی نیست یکی از محورهای گفت‌وگوی بین مقامات رژیم صهیونیستی و اماراتی، بحث درباره ایران است.

امارات در حال اجرای مأموریتی است که در یک‌طرف آن آمریکا و صهیونیست‌ها و در طرف دیگر آن جبهه سازش‌کار عربی قرار دارد.

به عبارت دیگر می‌توان گفت مدیریت عادی‌ سازی روابط با رژیم صهیونیستی از سوی اماراتی‌ها در حال اجرایی شدن است و این رویکرد را باید خیانتی در حق کشورهای منطقه و جهان اسلام دانست.

اگر این مراوده سیاسی یک آورده امنیتی مثبت برای رژیم صهیونیستی داشته باشد برای منطقه ما قطعا یک آورده منفی بی‌ثبات‌ساز توأم با اتفاقات خشن محسوب خواهد شد.

فراموش نکردیم که اسرائیلی‌ها در کشورهای عربی در هر مرحله‌ای که امکان نفوذ برایشان وجود داشت در ترور رهبران فلسطینی تردیدی به خود راه ندادند.

این در حالی است که اگر روند عادی‌سازی روابط میان اسرائیل و کشورهای عربی سرعت بیشتری بگیرد، تعداد سفرها و اعزام نیرو از سوی رژیم صهیونیستی برای اقدامات خرابکارانه بیشتر خواهد بود بنابراین رفتار اماراتی را باید به‌مثابه همراهی با ماشین تروریسم و کشتارجمعی دستگاه‌های امنیتی رژیم صهیونیستی تلقی کرد، بنابراین هیچ مصلحتی در این روابط وجود ندارد.

موضوع دیگر علت انتخاب امارات متحده عربی از سوی اسرائیل و آمریکا برای عادی‌ سازی روابط است. این مسأله تا حدود زیادی به ترکیب جمعیتی امارات برمی‌گردد.

احتمال داشت با افزایش سفرهای سیاسی، جنبش‌های مدنی و ملی در درون هر کشوری برای مخالفت با گسترش روابط با رژیم صهیونیستی به‌راه می‌افتاد اما ترکیب جمعیتی امارات به‌گونه‌ای است که فقط ۲۳درصد مجموع ساکنان این کشور اماراتی هستند و بقیه شامل مهاجران و کارگرانی‌اند که در این کشور زندگی می‌کنند.

طبعا اگر هم مخالفتی از سوی آنها صورت گیرد با تبعاتی مثل اخراج مواجه می‌شوند. بر همین اساس سفر چندی پیش طحنون بن زاید، مشاور امنیت ملی امارات به ایران هم قابل تحلیل است.

امارات گرچه هدف از این سفر را گسترش روابط اعلام کرد اما در باطن می‌خواهد گسترش روابط با اسرائیل را عادی جلوه دهد و به‌نوعی قصد کاهش هزینه‌های سیاسی عادی‌ سازی با رژیم صهیونیستی را دارد. مسلماً اگر به‌واسطه این روابط، منافع ملی ایران به خطر بیفتد در ضربه زدن به منافع اسرائیل در مناطق نفوذ آنها تردید نخواهد کرد.

با این رویه به نظر می‌رسد مقامات اماراتی با آتش‌بازی می‌کنند. دولتمردان این کشور باید بدانند عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی صرفا به‌عنوان یک مسأله داخلی و در حدود اختیارات دولت این کشور تلقی نمی‌شود بلکه امنیت منطقه تحت‌الشعاع این مراوده سیاسی قرار می‌گیرد و تبعات آن دامنگیر همه کشورهای منطقه از جمله ایران است.

در چنین شرایطی با توجه به این‌که ایران به‌طور رسمی رژیم صهیونیستی را به‌عنوان دشمن خود علامت‌گذاری کرده و حضور و نفوذ عناصر و نیروهای آنها را در حوالی مرزهای خود نمی‌تواند تحمل کند، بنابراین باید هشدارهای لازم به امارات داده شود. اماراتی‌ها باید بدانند با اقداماتی مثل عادی‌سازی روابط با اسرائیل میزان ریسک خود را بالا می‌برند.

سعدالله زارعی - کارشناس مسائل غرب آسیا / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها