مدیرکل کمیته امداد آذربایجان‌غربی خبر داد:

افزایش ۲۳ درصدی پرداخت صدقه در آذربایجان‌غربی

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش البرز

۵۸۳ مدرسه البرز زیر پوشش طرح ملی نماد

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش البرز گفت: از مجموع ۲ هزار و ۵۰۰ مدرسه استان، ۵۸۳ مدرسه زیر پوشش طرح ملی نماد با رویکرد پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی قرار گرفته اند.
کد خبر: ۱۳۴۹۸۳۸
۵۸۳ مدرسه البرز زیر پوشش طرح ملی نمادبه گزارش جام جم آنلاین البرز، فرشته فهمیده با اشاره به اینکه طرح نماد یکی از موثرترین و کامل‌ترین طرح‌هایی است که اجرای آن از چهار سال پیش در سیستم نظام آموزشی کشور آغاز شده است، افزود: شهرستان نظرآباد  در سال تحصیلی ۹۷-۹۶ پایلوت آزمایشی کشوری این طرح ملی در مدارس شد.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش البرز گفت: این طرح به عنوان نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان با هدف کاهش آسیب‌های اجتماعی و با همکاری هشت دستگاه اجرایی - فرهنگی در چارچوب همکاری نظام‌یافته برای مداخله سریع و موثر در کاهش آسیب‌های دانش‌آموزان طراحی و درحال اجرا است.

فهمیده افزود: در این طرح به راهکارها، تقویت عوامل محافظت‌کننده، کاهش عوامل مخاطره‌آمیز در زمینه آموزشی، غربالگری، مداخله مختصر، ارجاع و درمان و حمایت‌های روانی، مددکار اجتماعی و قضایی و انتظامی به همراه کوشش و تلاش برای پیشگیری توجه جدی شده است.

فهمیده گفت: سند مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان به عنوان نخستین تجربه، یکی از بهترین رویکرد‌هایی است که برای کاهش آسیب‌های اجتماعی انجام می‌شود.

او ادامه داد: این طرح امروز با همکاری ۱۴ دستگاه درمدارس انجام می‌شود و ضرورت دارد دستگاه‌هایی همچون بهزیستی، نیروی انتظامی، کمیته امداد امام خمینی (ره)، دادگستری، دانشگاه علوم پزشکی به منظور خدمات به هنگام به دانش آموزان در مواقع اضطراری همکاری تنگاتنگ داشته باشند.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش البرز افزود: این طرح با تکیه بر سه محور شناسایی، آموزش و مداخله طراحی شده که هر یک فعالیت‌های خاص خود را دارد.

فهمیده ادامه داد: با خدمات آموزشی، درمانی، روانی، اورژانس اجتماعی و همچنین آموزش خانواده‌ها می‌توان در کاهش آسیب‌های اجتماعی دانش‌آموزان اقدامات موثری انجام داد.

او هدف کلی این طرح را توانمندسازی دانش آموزان و مقابله با آسیب‌های اجتماعی از طریق مداخله به موقع و موثر با استفاده از رویکرد پیشگیری رشدمدار عنوان کرد.

فهمیده افزود: گسترش آموزش‌های ریشه‌ای در زمینه پیشگیری از رفتار‌های پرخطر، آسیب‌های اجتماعی و بزهکاری، ایجاد نظام شناسایی دانش آموزان آسیب‌پذیر با چک‌لیست‌های منظم و علمی، طراحی و توسعه مداخله‌های موثر و توانمند سازی دانش آموزان از دیگر اهداف این طرح است.

او گفت: یکی از بخش‌ها و زیرساخت‌های مهم نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان بوده که در کنار ابزار‌های دیگر در برنامه ملی نماد به ما کمک می‌کند موارد مختلف فوریت‌های روانی و اجتماعی دانش آموزان در قالب یک سامانه و سیستم یکپارچه شناسایی و ارانه خدمت صورت پذیرد.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش البرز میز خدمت طرح ملی نماد را بستری مناسب برای پیشگیری از آسیب‌ها در بین جامعه دانش آموزی دانست که در نواحی و مناطق هشتگانه آموزش و پرورش استان و مرکز مشاوره و روانشناختی رازی کرج فعال شده است.

فهمیده اضافه کرد: اگر می‌خواهیم آسیب‌های اجتماعی را درمان کنیم باید به ریشه‌ها و نشاط اجتماعی توجه و بر توانمندسازی تمرکز کنیم.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها