مرکز مدیریت راههای کشور اعلام کرد:

بارش برف و باران در جاده‌ های شمالی

رئیس مرکز ملی خشکسالی سازمان هواشناسی در گفت و گو با جام جم آنلاین ؛

ادامه بارندگی ها تا پایان آبان / بارش ها، 30 درصد کمتر از حد نرمال

رئیس ملی مرکز ملی خشکسالی سازمان هواشناسی ایران می گوید بارندگی ها تا پایان آبان ماه به صورت کمتر از حد نرمال ادامه خواهد داشت.
کد خبر: ۱۳۴۶۰۱۴

به گزارش جام جم آنلاین ، در حالی که بسیاری از نقاط کشور با بارندگی متعددی روبرو هستند احد وظیفه رئیس مرکز ملی خشکسالی سازمان هواشناسی در گفت و گو با جام جم آنلاین عنوان کرد: از همان ابتدا هم پاییز کم بارشی را پیش بینی کرده بودیم و با وجود بارندگی های چند روز اخیر این میزان 30 درصد کمتر از حد نرمال است.       

وظیفه گفت: البته نیمه نخست پاییز بسیاری از نقاط کشور به صورت اقلیمی و بلندمدت بارندگی ندارند. از سویی بارش استان های شرقی و جنوبی کشور از آذر ماه آغاز می شود، در واقع در این نواحی در مهر و آبان بارندگی آنچنانی رخ نمی دهد.

رئیس مرکز ملی خشکسالی سازمان هواشناسی افزود: اما اکنون بخش های جنوبی کشور و فارس، کرمان و یزد تا حدی تحت تاثیر بارندگی های چند روز اخیر بوده اند. این نواحی در این ماه از سال معمولا شاهد بارندگی نیستند.

 وی یادآور شد: بارندگی ها در نیمه اول پاییز بیشتر محدود به اراضی شمال، شمال غرب و غرب کشور است. جنوب غربی نیز به صورت ضعیف تحت تاثیر بارندگی قرار می گیرد که این بارندگی چندان قابل توجه نیست.

وظیفه خاطرنشان کرد: هم اکنون بارندگی ها بر نوار شمالی کشور متمرکز است. این نواحی استان های گیلان، مازندران و گلستان هستند که بارشی  در حد نرمال و بالاتر از نرمال داشته و دارند.

رئیس مرکز ملی خشکسالی سازمان هواشناسی بیان داشت: اما به غیر از این نواحی، بقیه کشور بارندگی زیر نرمال دارند. این نواحی استان های تهران، قزوین، البرز، سمنان، خراسان شمالی، جنوبی و رضوی ، آذربایجان های شرقی و غربی و رشته کوه های غرب هستند که از بارندگی نرمال برخوردار نیستند.

این مقام مسئول ادامه داد: این مناطق 30 الی 40 درصد بارندگی زیرنرمال دارند. استان های   جنوبی تر نیز به صورت نرمال تا اکنون بارشی نداشته اند. در واقع اقلیم بارش این نواحی به گونه ای است که بارندگی های آنها آذرماه آغاز می شود. امیدوارم زمستان خوبی برای کلیه نواحی در پیش باشد.

وی اذعان داشت: آنچه که ما به صورت کوتاه مدت در دو هفته آینده پیش بینی می کنیم این است که بارش ها تا پایان آبان ماه ادامه دار باشد اما همین میزان نیز به صورت کمتر از نرمال است. پاییز 1400 پاییز خشکی است.

وظیفه اظهار داشت: یک ماه اول پاییز یعنی مهر کامل خشک بود. آبان نیز به نیمه رسیده و بارش همچنان زیر نرمال است. در روزهای باقی مانده از ماه آبان بارندگی ها ادامه خواهد داشت اما کمتر از حد نرمال. این موضوع به خصوص در حوزه جنوب غرب و مرکز کشور رویت شده است. بارش ها در این نواحی کافی نیست.

رئیس مرکز ملی خشکسالی سازمان هواشناسی خاطرنشان کرد: چشم امید ما به آذر ماه است که قدری بارش ها بهتر خواهد شد و بعد از آن نیز ماه های زمستان خواهد آمد. انتظار داریم بارش ها در فصل زمستان پیش رو نرمال باشد.

وظیفه گفت: پیش بینی می کنیم نیمه دوم آذر ماه و همچنین زمستان پیش رو، بارندگی نرمالی داشته باشد.

وی عنوان کرد: سال کم بارش ایران از سال قبل شروع شد. سال آبی 1399 و همچنین 1400 بسیار کم بارش بود و خشکسالی شدیدی بر کل کشور حاکم بود. اکنون هم که با پاییزخشکی مواجه هستیم. این کمبودها روی هم انباشته می شود و به همین دلیل حتی اگر زمستان نرمالی هم داشته باشیم کم بارشی ها جبران نخواهد شد.

رئیس مرکز ملی خشکسالی سازمان هواشناسی تاکید کرد: انتظار ما این است که زمستان نرمالی داشته باشیم. نصف بارش سالیانه معمولا در زمستان دریافت می شود و اگر نرمال باشد شرایط بهتری ایجاد خواهد شد. این شرایط بهتر از سال گذشته خواهد بود.

وظیفه در ادامه گفت: بارندگی در 40 سال گذشت در کشور روند نزولی داشته است و هر سال بارش ها به طور میانگین نسبت به گذشته کمتر می شود. از سویی روند دما افزایش داشته است. وقتی دما بالاتر می رود نیاز آبی و یا تبخیر و تعرق نیز افزایش پیدا می کند و در نتیجه با کشوری روبرو هستیم که نسبت به گذشته خود خشک و خشک تر می شود.

وی تاکید کرد: این روند را تا امروز شاهد بوده ایم. گزارش های جهانی نیز این موضوع خشکسالی را تایید می کنند.  

رئیس مرکز ملی خشکسالی سازمان هواشناسی یادآور شد: از نظر تامین برق هیدروالکترونیک و یا همان برق آبی در کشور با مشکل مواجه هستیم و باید به این توجه کنیم زمستان در راه است. در زمستان مصرف سوخت بالاتر خواهد رفت.

وظیفه در پایان گفت: اکنون و در فصل پاییز کشت و کار کشاورزی ادامه دارد اما کم بارشی ها اثر کاملا سوء بر تمامی روش های کشاورزی گذاشته است. اگر شرایط زمستان مناسب باشد این وضعیت به گونه ای از بین خواهد رفت.

 

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها