رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی وزارت بهداشت در گفت و گو با جام جم آنلاین مطرح کرد ؛

معمای سینوفارم / لامبدا به ایران آمد؟

یک متخصص بیماری‌های عفونی گفت: در ویروس دلتا بیست جهش وجود دارد که دو جهش آن قدرت بسیار زیادی در سرایت پذیری و آلوده کنندگی دارد.
کد خبر: ۱۳۳۳۹۱۷
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، دکتر وزیری با بیان اینکه این جهش‌ها باعث می‌شود ویروس چسبندگی قویتری به بیست جهش در کرونای دلتا ایجاد شده استسلول‌های مجاری تنفسی داشته باشد، افزود: در نسل اولیه این ویروس یک نفر می‌توانست دو یا سه نفر را مبتلا کند، اما در ویروس کرونای دلتا هر نفر حداقل ۶ نفر را می‌تواند مبتلا کند.

وی اظهار داشت: در خانواده‌هایی که مراجعات سرپایی یا بستری دارند، میبینیم که تمام اعضای خانواده مبتلا شده اند و حتی در بین آن‌ها ابتلای خانواده‌های ۱۱ نفره هم دیده شده است.

این متخصص بیماری عفونی گفت: ویروس کرونا در شناسایی سیستم ایمنی و نوع فرار تفاوت دارد، حتی اگر واکسن زده شود در مقابل ویروس کرونا ضرورت دارد که رعایت کامل مسائل بهداشتی صورت گیرد.

دکتر وزیری با تاکید بر اینکه افراد نباید در این روز‌ها علائم خود را به سرماخوردگی نسبت دهند، افزود: در فصل تابستان چیزی به اسم، ویروس سرما خوردگی وجود ندارد و با داشتن علائمی مانند گلو درد، سوزش چشم، آب ریزش بینی، سوزش حلق، سرفه‌های خشک، تب و بدن درد باید به پزشک مراجعه کرد.

وی تصریح کرد: مهمترین عامل دفاعی در برابر این ویروس استفاده از ماسک، رعایت فاصله فیزیکی و واکسیناسیون است و باید افراد در اسرع وقت نسبت به تزریق واکسن اقدام کنند.

دکتر وزیری خاطرنشان کرد: هیچ کدام از واکسن‌هایی که مورد استفاده قرار می‌گیرد بیماری کرونا ایجاد نمی‌کند آن‌ها ویروس‌های کشته شده‌ای هستند که قدرت تکثیر و تهاجم ندارند.

این متخصص بیماری‌های عفونی در پاسخ به شایعات فضای مجازی در مورد مرگ بر اثر واکسیناسیون گفت: متاسفانه شایعاتی مطرح شده که اگر واکسن بزنید دو سال بعد می‌میرید که این‌ها پایه و اساس علمی ندارد و فقط وحشت عمومی ایجاد می‌کند ومردم نباید به اخبار نادرست توجه کنند.

وی اظهار داشت: در حال حاضر یک پیش بینی علمی وجود دارد مبنی بر اینکه که از اواخر مهرماه ویروس لامبدا کرونا فراگیر می‌شود که به مراتب ویروسی خطرناک‌تر است، بنابر این افراد هرچه سریعتر باید هر واکسنی را که در دسترس دارند، تزریق کنند.

دکتر وزیری تصریح کرد: اگر واکسیناسیون گسترده انجام نشود ویروس لامبدا گسترش پیدا می‌کند و موجب طغیان بیماری خواهد شد.

منبع: خبرگزاری صداوسیما
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها