یک پزشک متخصص اطفال می گوید که چگونه تغییرات ناخن های پا می تواند مشکلات اساسی سلامتی را نشان دهد.
کد خبر: ۱۳۳۱۷۰۵

به گزارش جام جم آنلاین ،  دینا گوهیل ، متخصص اطفال و پزشک مستقر در بریتانیا ، علائم مشترک و بزرگترین مسائل بالقوه سلامتی را که باید مراقب آنها باشید ، آشکار کرده است.

از جمله این توضیحات می توان به ناخن ها  اشاره کرد که نشان دهنده گردش خون ضعیف ، کم خونی یا سوء تغذیه و لکه های سفید با کمبود روی یا عفونت قارچی است.

او یک راهنمای جامع ارائه کرده است تا نشان دهد مشکلات ناخن پا در مورد سلامتی شما چه چیزی را آشکار می کند ...

 

ناخن های کمرنگ

می تواند هشدار باشد برای: گردش خون ضعیف ، کم خونی یا سوء تغذیه.

بر اساس گفته این پزشک متخصص در وهله اول ، رنگ پریدگی ناخن ها یک نشانه رایج پیری است و اگر سن شما بالای 60 سال باشد ، بعید است که این وضعیت نگران کننده باشد.

ناخن های پا در مورد سلامتی شما چه می گویند؟ (تصاویر)

با این حال  او در ادامه هشدار می دهد که گاهی اوقات می تواند نشان دهنده گردش خون ضعیف ، کم خونی یا سوء تغذیه باشد. او می گوید: «آنها همچنین می توانند ناشی از نقص در کبد یا قلب یا تغذیه نامناسب باشند ، بنابراین مهم است که این مسئله بررسی شود. اگر ناخن های شما عمدتا سفید هستند و یک نوار صورتی باریک در نوک آن وجود دارد ، ممکن است وضعیتی باشد که به اصطلاح "ناخن های تری" نامیده می شود. این می تواند به دلیل افزایش سن باشد اما همچنین می تواند نشان دهنده دیابت و بیماری کلیه ، کبد یا ریه هم تلقی شود.»

 

 

ناخن های زرد

می تواند هشدار باشد برای: ناخن های قارچی ، دیابت ، پسوریازیس یا حتی اختلالات تیروئید.

طبق گفته دکتر دینا  وقتی نوبت به زرد شدن ناخن ها می رسد ، گاهی اوقات این لکه می تواند ناشی از خوردن غذا با موادی مانند زردچوبه ، یا سیگار کشیدن یا استفاده زیاد از لاک ناخن یا باقی ماندن طولانی مدت لاک ناخن باشد.

او توضیح می دهد: «در این سناریو ، ناخن های شما باید دوباره شفاف شوند  اما می توانید از درمان های طبیعی مانند روغن درخت چای و ویتامین E برای مقابله با هرگونه عفونت استفاده کنید.»

ناخن های پا در مورد سلامتی شما چه می گویند؟ (تصاویر)

با این حال این متخصص اطفال می گوید اگر این وضعیت بدتر شود  می تواند نشانه ای از ناخن های قارچی ، دیابت ، پسوریازیس یا حتی اختلالات تیروئید باشد.

او می گوید: «در صورت عدم درمان ، ناخن ها همچنان خراب و یا ضخیم شده و خرد می شوند.  اگر ناخن های شما با وجود درمان مکرر زرد بمانند ، این می تواند نشانه بیماری جدی تری مانند سرطان پوست باشد. همچنین یک بیماری نادر به نام "سندرم ناخن زرد" وجود دارد که در رابطه با مشکلات تنفسی یا لنفاوی ظاهر می شود. عارضه ناخن زرد پا همچنین می تواند در نتیجه عوامل مختلفی از جمله آرتریت روماتوئید ، تجمع مایع بین ریه ها و حفره قفسه سینه و بیماری های تنفسی ایجاد شود. »

 

ناخن های متمایل به آبی (و یا کبود)

می تواند هشدار باشد برای: کمبود اکسیژن و یا مصرف دارو.

این متخصص توضیح می دهد که چگونه ناخن ها می توانند به دلایل مختلف به رنگ آبی به نظر برسند اما این نکته را هم یادآور می شود که ممکن است رنگ آبی به دلیل بستر زیر ناخن باشد نه خود ناخن.

او ادامه می دهد که چگونه بستر ناخن حاوی رنگدانه پوستی نیست به این معنی که هرگونه ظاهر مایل به آبی ناشی از چیز دیگری است.

ناخن های پا در مورد سلامتی شما چه می گویند؟ (تصاویر)

دینا می گوید ناخن های آبی اغلب نشان دهنده این است که اکسیژن کافی به آنها نمی رسد  و این وضعیتی است که سیانوز نامیده می شود.

او توضیح می دهد: «این کمبود اکسیژن در گلبول های قرمز خون است که باعث می شود پوست زیر ناخن ها و سایر قسمت های بدن از جمله پا ، لب ها و غشاهای مخاطی به رنگ آبی/بنفش به نظر برسد.»

این آبی شدن ناخن پا دلایل متعددی دیگری هم دارد از جمله قرار گرفتن در معرض دمای سرد ، سطح هموگلوبین غیر طبیعی بالا ، یک مشکل بهداشتی زمینه ای مانند آسم یا ناتوانی بدن شما در رساندن اکسیژن کافی به آن منطقه.   او می افزاید که افراد مبتلا به ذات الریه می توانند نمونه ای شدید از این عارضه را نشان دهند.

اما این همه ماجرا نیست. دینا همچنین می گوید چگونه ناخن های آبی می تواند در نتیجه خطرات ناشی از ضررهای شغلی باشد.

او می گوید: «مکانیک هایی که با اسید اگزالیک کار می کنند ، کسانی که از پاک کننده های فلزی ، پاک کننده های رنگ ، کسانی که جوهر و رنگ تولید می کنند و کسانی که با نقره کار می کنند در معرض خطر ابتلا به ناخن های آبی هستند. همچنین افرادی که مبتلا به ایدز هستند نیز احتمالا با عارضه ناخن آبی پا روبرو می شوند که این می تواند نشانه ای از خود عفونت یا در نتیجه برخی داروهای ضد ویروسی باشد. »

بنابرگفته این پزشک داروهای ضد مالاریا ، داروهای مورد استفاده برای مقابله با روان پریشی و آمیودارون که برای تنظیم ضربان قلب استفاده می شود ، از دیگر داروهایی هستند که می توانند ناخن های شما را به رنگ آبی در آورند.

 

ناخن سفید

می تواند هشدار باشد برای: کمبود روی یا عفونت قارچی.

به گفته دینا ، لکه های سفید روی ناخن ها شایع هستند و به طور معمول بی ضرر به شمار می روند.

او می گوید: «آنها می توانند ناشی از آسیب به ناخن باشند ، مانند ضربه زدن به سطح سخت یا خم شدن و شکستن ناخن.»

ناخن های پا در مورد سلامتی شما چه می گویند؟ (تصاویر)

این متخصص با اشاره به اینکه لکه های سفید نیز می تواند یک بیماری ارثی باشد ، می افزاید: «در موارد جدی تر ، لکه های سفید روی ناخن ها با کمبود روی یا عفونت قارچی و همچنین ضعف در سلامت و کمبودهای تغذیه ای مرتبط است.»

او ادامه می دهد: «در موارد بسیار نادر ، ناخن های افراد می تواند کاملاً سفید باشد (لکونشیای کامل). این گاهی اوقات می تواند نشان دهنده یک مشکل زمینه ای سلامت باشد اما نه همیشه. در این مورد بهتر است از یک متخصص پزشکی برای درمان استفاده کنید.»

 

ناخن سیاه

می تواند هشدار باشد برای: کم خونی ، دیابت ، بیماری کلیوی یا بیماری قلبی باشد.

دینا در ادامه می گوید که ناخن های سیاه نیز با ضربات وارد شده به ناخن ارتباط دارند ، به طوری که رگ های خونی در بستر ناخن شکسته شده و روی بستر زیرین ناخن نمایان می شود.

متخصص اطفال دراینباره توضیح می دهد: «خونریزی زیر ناخن گاه منجر به سیاه شدن آن می رسد. این مشکل بعد از مدتی به خودی خود رفع می شود اما اگر اینطور نشود ، ممکن است نشانه یک مسئله جدی تر باشد.»

ناخن های پا در مورد سلامتی شما چه می گویند؟ (تصاویر)

او در ادامه خاطرنشان می کند که در موارد دیگر  می تواند نشانه های کم خونی ، دیابت ، بیماری کلیوی یا بیماری قلبی باشد.

دینا هشدار می دهد: «ناخن های قارچی درمان نشده گاهی اوقات می توانند ناخن های سیاه را ایجاد کنند.  ناخن های پا به ویژه در برابر عفونت های قارچی آسیب پذیر هستند زیرا در محیط های مرطوب و گرم رشد می کنند. بنابراین ، اگر متوجه شدید که ناخن های سفید یا زرد دارید ، قبل از سیاه شدن آنها را توسط پزشک متخصص اطفال بررسی کنید.»

دینا خاطرنشان می کند که جدی ترین علت سیاه شدن ناخن ها ملانوم است  یعنی شدیدترین نوع سرطان پوست.

او گفت: «این می تواند به صورت یک نقطه قهوه ای تیره/سیاه در زیر تخت ناخن ظاهر شود.  اگر با این علامت روبرو شدید ، از یک متخصص پزشکی کمک بگیرید. »

منبع: دیلی میل / مترجم: هیلدا حسینی خواه 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها