چالش‌ها و پیچیدگی‌های ساخت بازی مافیا در تلویزیون از زبان تهیه‌کننده برنامه

بهنام تشکر اهل مافیابازی نبود

اولش می‌خواستیم با بهنام تشکر مصاحبه مفصلی در مورد مافیا داشته باشیم اما مجری این برنامه جذاب به خاطر بازی در سریالی جدید مشغول فیلمبرداری بود و ساعت‌های کاریش به شکلی بود که نتوانستیم با او به گفت‌وگو بنشینیم. به همین خاطر سراغ علیرضا سلطانی تهیه ‌کننده این برنامه رفتیم تا با او در مورد مافیا گپی بزنیم. تهیه‌کننده‌ای که برای اولین‌ بار توانست یک بازی مثل مافیا را روی آنتن ببرد و همین نشان می‌دهد که چقدر جسور است. چرا که بازی مافیا به خاطر ساختاری که دارد بسیار حساسیت‌ برانگیز است و کمتر کسی فکر می‌کرد بشود از این بازی فکری و گروهی یک برنامه تلویزیونی ساخت اما سلطانی این کار را کرد. البته نکته مهم ماجرا جسارت شبکه سلامت و مدیرانش نیز هست زیرا خود شبکه درخواست ساخت یک مسابقه تلویزیونی به سلطانی و همکارانش داده است. در ادامه شاهد گفت‌وگو ما با علیرضا سلطانی خواهید بود.
کد خبر: ۱۲۳۹۹۴۵

در ابتدا از ایده شکل‌گیری برنامه مافیا و دلیل ساخت برنامه‌ای با محوریت این بازی بگویید.
به دلیل درخواست شبکه که از ما خواسته بود مسابقه تلویزیونی داشته باشیم، اوایل سال 97 من و آقای رجایی که از همکاران من هستند به ایده بازی مافیا که از دهه 80 میلادی تاکنون در سراسر ایران بازی می‌شود و در خانواده‌ها و جوانان مختلف رایج است،رسیدیم و می‌توانم بگویم ما اولین گروه حرفه‌ای هستیم که توانستیم این بازی را به یک برنامه تلویزیونی تبدیل کنیم. در کشورهایی چون کره و چین برنامه‌های آنلاین اینترنتی این بازی بوده است، ولی هیچ شبکه رسمی تلویزیونی این بازی را در قاب تلویزیون نیاورده و ما برای اولین بار توانستیم این کار را انجام دهیم.
چرا بازی مافیا را برای این برنامه انتخاب کردید؟
بازی مافیا روی مهارت‌های فردی و اجتماعی تاثیر می‌گذارد و مهم‌ترین ویژگی این بازی این است که می‌تواند مهارت‌های فردی مانند اعتماد به نفس و قدرت تشخیص را در افراد اضافه کند. این بازی ده نفر شرکت‌کننده دارد و سه نفر باید نقش‌شان را از دیگران مخفی کرد و هفت نفر باید آنها را پیدا کنند و در واقع چالش برای آن هفت نفر است.
برای روی آنتن بردن این برنامه با موانعی از طرف صداوسیما روبه‌رو نشدید؟
خداراشکر مدیریت سازمان و مدیریت شبکه آقای قاسمی به این حوزه و بازی اشراف داشتند و روشنگرانه ما را حمایت کردند. ما زمانی که بازی مافیا را به این صورت برای مدیران شبکه سلامت تشریح کردیم، این دوستان هم پی بردند که مافیا قرار است مهارت‌های فردی و اجتماعی را تقویت کند و در راستای راهبردی کردن شبکه سلامت می‌گنجد. شبکه سلامت شبکه‌ای است که نه‌تنها باید به سلامت جسم بپردازد، بلکه باید به سلامت اجتماعی هم توجه کند. ما در حوزه تشخیص، در مواقعی ضعیف عمل می‌کنیم و این موضوع به ما و خانواده‌هایمان آسیب می‌رساند، بازی مافیا به ما کمک می‌کند تا قدرت تشخیصمان را بالا ببریم و باعث می‌شود برای ما آورده ذهنی هم داشته باشد.
دلیل انتخاب پخش این برنامه از شبکه سلامت چیست و چرا این شبکه را انتخاب کردید؟
راهبرد شبکه سلامت ارتقای سلامت جسم و روان است و به دلیل آورده‌هایی که بازی مافیا چه برای شرکت‌کننده و چه برای تماشاچی دارد، اگر از شبکه دیگری مانند شبکه نسیم پخش می‌شد شاید در بین برنامه‌های دیگر گم می‌شد. زمانی که شبکه تخصصی مانند سلامت این بازی را پخش می‌کند هم برای شبکه سلامت آورده دارد و هم این‌که می‌تواند برای مردمی که به دنبال پیدا کردن یک برنامه خوب هستند، جواب خوبی باشد. خدا را شکر مافیا توانسته به برندی برای شبکه سلامت تبدیل شود و مخاطبان زیادی را پای گیرنده‌های تلویزیون بنشاند تا بیشتر با شبکه خوب سلامت آشنا شوند.
چرا این برنامه تم دخترانه ندارد و همه شرکت‌کنندگان آن پسر هستند؟
این سؤال در فضای مجازی هم بسیار از ما پرسیده می‌شود. زمانی که برای فصل اول فراخوان دادیم، هم از آقایان و از هم خانم‌ها دعوت کردیم تا در این برنامه شرکت کنند، اما تعداد خانم‌ها به حد نصاب نرسید تا لیگ برگزار کنیم، اما در سری دوم خانم‌ها را برای عید خواهیم داشت.
چه شد که از بهنام تشکر برای اجرای این برنامه دعوت کردید؟ از انتخاب او برای اجرای این مسابقه راضی هستید؟
بهنام تشکر جزو افراد حرفه‌ای و درجه یک در کارهای نمایشی است و سریال‌های موفق زیادی داشته است. فردی را که ما برای اجرای مسابقه مافیا می‌خواستیم، نباید الگویی شبیه مجریان دیگر تلویزیون می‌داشت. بازیگران زیادی داشتیم که در تلویزیون اجرا داشتند، ولی ما به دنبال استانداردهای دیگری برای اجرا بودیم. صحبت‌های زیادی با آقای تشکر داشتیم، چون او تا پیش از مسابقه مافیا با این بازی آشنایی نداشت. چون ما باید بازیکنان حرفه‌ای را برای این بازی انتخاب می‌کردیم، 400 نفر را آوردیم و تست گرفتیم تا به 160 نفر رسیدیم و آقای تشکر در بیشتراین بازی‌های انتخابی حضور داشتند تا هم با بازی آشنا شوند و هم روش اجرایشان را انتخاب کنند، به خاطر فیزیک و صدای آقای تشکر، او را برای این برنامه انتخاب کردیم و خودشان هم اجرای این برنامه را دوست داشتند.
بازخوردهایی که پس از پخش برنامه داشتید چطور بوده است؟
می توانم بگویم بازخوردهایی خارج از تصور داشتیم. زمانی که برنامه مافیا پخش شد موج زیادی از پیام‌ها در فضای مجازی آمد که بعضی از آنها با این مضمون بود که ما بعد از پخش فلان برنامه، به خاطر مافیا مجدد مخاطب تلویزیون شده‌ایم یا حتی در حال حاضر که تکرار برنامه پخش می‌شود، از ما می‌خواهند زمان پخش آن به نحوی باشد که با زمان پخش فوق‌لیسانسه‌ها در یک زمان نباشد. ما در حال حاضر نزدیک به 3000 نفر متقاضی شرکت در فصل دوم را داریم و این اتفاق بسیار ارزشمندی برای ماست.
قصد ندارید بازی‌های دیگری را هم که مانند مافیا برای عموم جامعه شناخته شده نبود را با این روش روی آنتن ببرید؟
بازی‌های دورهمی، کلاس‌ها و تیپ‌های مختلفی دارند و خیلی از آنها را باید چند نوبت بازی کنید تا یاد بگیرید یا تماشاچی آن بازی بودن ممکن است برایتان جذابیتی نداشته باشد، اما ویژگی‌ای که مافیا دارد، این است چه آنهایی که بازی می‌کنند و چه کسانی که تماشا می‌کنند برایشان جذاب است. دوست داریم تا جایی که ممکن است این بازی را ادامه دهیم، مگر زمانی که به این نتیجه برسیم فضا اشباع شده و آن زمان است که باید تصمیم بگیریم چه بازی‌ای را جایگزین مافیا کنیم.
نکته‌ای در پایان هست که نگفته باشید؟
بیشترین هدف من از آوردن این بازی به تلویزیون این نبود که ما یک مسابقه تلویزیونی و یک برنامه سرگرمی داشته باشیم، بلکه دوست داشتم یک مهارت فردی به مردم کشورم اضافه کنم. بحث تشخیص برای ما خیلی مهم است و باید کاری کنیم که قدرت تشخیص را بالا ببریم. هرچقدر قدرت تشخیص بالا برود ضریب خطا هم کمتر می‌شود و جامعه کم‌خطاتر قطعا می‌تواند کشور موفق‌تر را به وجود آورد.

زهرا دمزآبادی
خبرنگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها