یک اقتصاددان در گفت‌وگو با جام جم آنلاین مطرح کرد

حذف فشارهای روانی، رسانه ای موجب کاهش قیمت دلار شده است

روز گذشته در حالی یک‌باره نرخ دلار با سقوط غیرمنتظره‌ای مواجه شد که اغلب فعالان اقتصادی شوکه شدند و سفته‌بازان این بازار نیز همگی در صف فروشندگان دلار قرار گرفتند، به صورتی که محدوده قیمتی پایان کار بازار روز گذشته در کانال 13 هزار تومان (لحظه مخابره خبر) بود.
کد خبر: ۱۱۶۷۵۹۹
حذف فشارهای روانی، رسانه ای موجب کاهش قیمت دلار شده است

به گزارش جام جم آنلاین، آلبرت بغزیان، اقتصاددان در این زمینه گفت: اخبار منتشرشده درباره مراودات اقتصادی و سیاسی ایران با سایر کشورها بیانگر این نکته است که هنوز تغییرات عمده و معناداری ایجاد نشده تا بازتاب آن در اقتصاد کشور کاهش نرخ ارز باشد. به همین دلیل احتمال دخالت بانک مرکزی در بازار ارز برای کنترل قیمت‌ها قوت بیشتری خواهد داشت.
بغزیان در این زمینه افزود: ازاین‌رو بانک مرکزی سیاست‌های جدیدی برای دخالت در بازار ارز کشور در نظر گرفته تا مدیریت بهتری در کنترل نرخ ارز بازار آزاد داشته باشد و روند نزولی شدن قیمت‌های غیرمنطقی اخیر را تسریع کرده باشد.
وی تأکید کرد: کاهش یک‌باره نرخ ارز در بازار آزاد دقیقاً بیانگر این نکته است که ابعاد و نتیجه سیاست‌گذاری‌های بانک مرکزی در اقتصاد کشورمان چقدر قابل‌توجه است و اگر این بانک بتواند مدیریت منطقی در بازار ارز داشته باشد قطعاً شاهد ادامه یافتن روند نزولی شدن قیمت دلار و منطقی شدن آن خواهیم بود.
این اقتصاددان معتقد است دخالت بانک مرکزی در بازار ارز باعث شده تا اثر روانی حاکم بر نرخ دلار در بازار آزاد شکسته شده و منطق اقتصادی بیشتر از قبل در این بازار حاکم باشد، اما نکته اینجاست که برای مدیریت بازار و ادامه این روند بانک مرکزی باید نظارت یا دخالت خود در این بازار را ادامه دهد تا دوباره شاهد نوسان شدید یا همان افزایش نرخ دلار نباشیم.
بغزیان به خبرنگار ما گفت: تا زمانی که حضور منطقی بانک مرکزی در بازار محسوس باشد، شاهد این نکته هستیم که دلارهای خانگی نیز به بازار بازگشته و اثرگذاری روانی بر بازار ارز کمتر از گذشته خواهد شد. راهکار این موضوع هم ادامه سیاست عرضه منطقی و حساب‌شده اسکناس دلار به صرافی‌های مجاز از سوی بانک مرکزی تا این واحدها بتوانند پاسخ تقاضای اصولی دلار را بدهند و سفته‌بازی از بین برود.
وی ضمن اشاره به اتفاقات بازار ارز از بیستم فروردین‌ماه سال جاری تأکید کرد: تغییر یک‌باره سیاست‌های ارزی بانک مرکزی مبنی بر قطع عرضه ارز به صرافی‌ها و حذف این واحدها از چرخه بازار ارز باعث شده که التهاب‌های گسترده‌ای در بازار ارز ایجاد شود، بنابراین اگر دوباره سیاست‌‌های ارزی بانک مرکزی مبنی بر به رسمیت شناختن فعالیت صرافی‌ها باشد نوسان شدیدی در انتظار بازار ارز نخواهد بود.
این استاد دانشگاه معتقد است، افزایش صادرات غیرنفتی و همچنین ورود ارزهای ارزان‌قیمت به اقتصاد کشورمان از خارج از مرزها نیز یکی دیگر از عوامل کاهشی نرخ ارز در بازار آزاد ایران است. به این دلیل که تعادل عرضه و تقاضای دلار در بازار منطقی‌تر از گذشته شده و درنهایت قیمت‌ها نیز متعادل‌تر خواهد بود.
به گفته بغزیان، در این شرایط که میل نزولی نرخ دلار در واکنش به شرایط بیشتر شده، مسئولان می‌توانند با حفظ همین روند و ایجاد آرامش بیشتر در اقتصاد همین روند را در بازار ادامه‌دار کنند تا جایی که التهاب‌های روانی و سفته‌بازی از بازار دلار خارج‌شده و در بخش‌های مولد اقتصاد کشورمان آرام گیرد.
عماد عزتی / جام‌جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها