جام‌جم الزامات تحقق وعده دولت برای مهار گرانی کالاهای اساسی را پیگیری می‌کند

نوبت اقدام «اساسی»

پس از تصمیم دولت در هفته گذشته برای افزایش نرخ رسمی دلار از 3800 تومان به 4200 تومان، این نگرانی ایجاد شد که اجناس وارداتی بخصوص کالاهای اساسی که با نرخ ارز مرجع وارد کشور می‌شدند، تحت تأثیر این اقدام، قرار گرفته و گران شود.
کد خبر: ۱۱۳۴۶۸۵
نوبت اقدام «اساسی»

ازجمله کالاهای اساسی که به واردات وابسته است، می‌توان به برنج، گوشت قرمز و روغن اشاره کرد که بخشی از نیاز بازار کشورمان در این محصولات از طریق واردات تامین می‌شود و با هدف حمایت از مصرف‌کنندگان، واردات عمده این کالاها با نرخ ارز مرجع صورت می‌گرفت که تا پیش از تک‌نرخی شدن، قیمت آن کمتر از 3800 تومان بابت هر دلار بود.

با این حال، آن‌طور که اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور اعلام کرد 3000میلیارد تومان برای جبران ما به التفاوت نرخ ارز 3800 تومانی تا 4200 تومانی برای واردات کالاهای اساسی و دارو اختصاص پیدا می‌کند.

جهانگیری در این باره گفت:‌ کالاهایی که واردات آنها با ارز مبادله‌ای 3800 تومانی بود، به دلیل این که باید با ارز 4200 تومانی وارد شود، افزایش قیمت حدود 10 درصدی دارد که مقرر شد برای کالاهای اساسی مثل دارو، 3000میلیارد تومان در یک ردیف مستقل در نظر گرفته و 400 تومان به ازای هر دلار به این کالاها پرداخت شود.

جهانگیری درباره سایر کالاهایی که با ارز آزاد وارد می‌شدند هم گفت:‌ نکته مهم این که کالاهایی که واردات آنها با ارز آزاد انجام می‌گرفت، به دلیل این که از این به بعد با ارز 4200 تومانی وارد خواهد شد، به طور حتم کاهش قیمت خواهد داشت.

از سوی دیگر، حسن روحانی هم در جلسات ستاد اقتصادی دولت در چهارشنبه و پنجشنبه گفت: در چارچوب این سیاست، قیمت کالاهای اساسی و دارو افزایشی نخواهد یافت و دولت همه پیش‌بینی لازم را برای حمایت از حفظ قیمت این کالاها انجام داده است. با توجه به تأمین همه ارزهای مورد نیاز تولیدات داخلی با نرخ اعلام شده، نگرانی‌ها نسبت به افزایش قیمت کالاها برطرف شده است.

تعدد نرخ برنج در راه است

مرتضی شاه‌حسینی، رئیس انجمن واردکنندگان برنج درباره وضعیت بازار برنج‌های وارداتی به خبرنگار ما گفت: قبل از ممنوعیت واردات برنج در مرداد سال 96، برنج خارجی با قیمت 5000 تومان وارد کشور می‌شد که احتساب 15 درصد سود بنکدار، شرکت‌های پخش و عرضه‌کننده نهایی به 5750 می‌رسید، اما اکنون با قیمت 6900 تا 7200 وارد کشور می‌شود و به قیمت 8000 تا 8300 تومان به دست مردم می‌رسد.

وی با بیان این که نوسانات نرخ دلار باعث نارضایتی برخی واردکنندگان برنج شده است، تصریح کرد: در سال 97 بخشی از ثبت سفارش برنج با دلار 5800 تومان انجام شد، اما دولت اکنون اعلام کرده نرخ دلار 4200 است در نتیجه دولت باید مابه‌التفاوت این رقم را به افرادی که دارای حواله واردات هستند بپردازد تا از عرضه برنج با چند نرخ متفاوت جلوگیری شود.

رئیس انجمن واردکنندگان برنج در این باره گفت: تعدد نرخ، هم باعث نارضایتی مصرف‌کننده می‌شود و هم واردکننده و عرضه‌کننده را برای تعیین نرخ بلاتکلیف می‌کند. در نتیجه این کالای استراتژیک باید با یک نرخ واحد به دست مردم برسد.

شاه‌حسینی به صحبت‌های معاون اول رئیس‌جمهور در مورد عرضه دلار با نرخ 4200 تومانی استناد کرد و افزود: ظاهراً همه سفارش‌ها با نرخ 4200 تومان انجام خواهد شد و افرادی هم که قبلاً ثبت سفارش خود را انجام داده بودند با اصلاح نرخ ارز در ثبت‌های خود به 4200 این رقم را خواهند پرداخت. با توجه به عرضه دلار 4200 تومانی قیمت برنج خارجی بین صد تا 150 تومان باید ارزان و با قیمت 7850 تا 7900 به دست مردم برسد.

این مقام صنفی به افزایش تقاضای برنج در جهان اشاره کرد و گفت: با توجه به نزدیک شدن به ایام ماه مبارک رمضان، کشورهای عربستان سعودی و عراق سفارش‌های زیادی از کشور هند دارند و قیمت جهانی این کالا در حال افزایش است. به تبع این افزایش قیمت جهانی قیمت در سایر کشورها نیز افزوده می‌شود، اما تلاش ما این است که در این ماه مبارک هیچ افزایش قیمتی نداشته باشیم.

واردات کنترل شود

جمیل علیزاده شایق، رئیس انجمن برنج ایران به دلار 4200تومانی اشاره کرد و به جام‌جم گفت: به نظر بنده دلار در شرایطی که با قیمت 5800 تومان در بازار عرضه می‌شود تعیین قیمت 4200 تومان برای آن بیشتر شبیه به یک شوخی است.

این مقام صنفی با تاکید بر کنترل واردات تصریح کرد: در سال حمایت از کالای ایرانی بهتر است تسهیلاتی در قالب اصلاح روش کشت، کنار گذاشتن شالیکوبی‌های فرسوده، اصلاح ساختار شالیکوبی‌ها و نوسازی اراضی پرداخت شود تا از این کالای ایرانی استراتژیک حمایت شود.

علیزاده شایق، واردات برنج با دلار گران راخیانت به مردم و کشور دانست و افزود: وزارت جهاد کشاورزی باید میزان تولید و مصرف را بدرستی تعیین کرده و متناسب با نیاز کشور اقدام به واردات کند. در سال گذشته با توجه به این که نیاز کشور به واردات برنج تنها 800هزار تن بود در شش ماه ابتدایی سال بیش از یک میلیون تن وارد شد و در شش ماه دوم نیز به همین روال واردات انجام می‌شد، اما هیچ‌کس از بخش واردات گزارشی مبنی بر واردات بی‌رویه برنج درخواست نکرد.

رئیس انجمن برنج ایران مصرف برنج ایران را با در نظر گرفتن 36کیلوگرم در سال برای هر فرد سه میلیون تن اعلام کرد و گفت: حدود دو میلیون و 200 هزار تن برنج در داخل کشت می‌شود و 800 هزار تن به واردات نیاز است. وزارت جهاد کشاورزی به برخی استان‌ها ممنوعیت کشت برنج را اعلام کرده، اما آنها به کشت برنج اقدام کردند و ممکن است در آمار تولید وزارت جهاد کشاورزی نباشند که در این صورت شاهد افزایش دو برابری واردات برنج و همچنین قیمت این کالای استراتژیک خواهیم بود.

خراسان شمالی، خراسان رضوی، قزوین، زنجان، آذربایجان شرقی، لرستان، اصفهان، ایلام، فارس، سیستان و بلوچستان، کهگیلویه و بویر احمد، چهارمحال و بختیاری، خوزستان و بخشی از استان گلستان ممنوعیت کشت برنج دارند اما اکنون در حال نشاکاری هستند.

وی تاکید کرد: اگر تعادلی در میزان تولید، نیاز و واردات ایجاد شود امسال نوسان قیمتی نخواهیم داشت در غیر این صورت افزایش قیمت برنج قطعی خواهد بود.

دلار 4200 تومانی، گوشت قرمز را گران می‌کند

مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران ایران می‌گوید چون پیش از این نهاده‌های دامی با دلار 3700 تومانی وارد می‌شد، افزایش نرخ دلار به 4200 تومان از سوی دولت، موجب تحمیل هزینه به تولیدکنندگان خواهد شد.

علیرضا عزیزاللهی در گفت‌وگو با ایرنا با بیان این که 90 درصد گوشت قرمز مورد نیاز کشور از تولیدات داخلی است، اظهار کرد: بنابراین ضرورت دارد سالانه نزدیک به 150هزار تن نیاز کشور از محل واردات تأمین شود.

وی افزایش نرخ تورم، دستمزد کارگری، حمل و نقل و افزایش نهاده‌های تولید را در بالا رفتن هزینه‌های تمام‌شده تولید مؤثر دانست و تصریح کرد: بتازگی قیمت نهاده‌های علوفه دامی افزایش پیدا کرده به نحوی که قیمت هر کیلوگرم یونجه 15 هزار ریال، جو 11 هزار ریال، ذرت 11 هزار ریال و سبوس بین هشت تا 9هزار ریال شده است.

عزیزاللهی با اشاره به این‌که نوسان نرخ دلار در بازار محصولات وارداتی بی‌تأثیر نیست، گفت: این در حالی است که تاکنون نهاده‌های دامی با ارز مبادله‌ای 37 هزار ریال وارد کشور می‌شد.

وی ادامه داد: با نظام تک‌نرخی شدن ارز و حذف ارز مبادله‌ای باید در انتظار حمایت‌های یارانه‌ای کشور باشیم که این نیز شوکی بر این بازار است.

سالانه بیش از 840 هزار تن گوشت قرمز در کشور تولید و صد هزار تن گوشت قرمز نیز وارد می‌شود.

ایران سالانه ظرفیت صادرات بیش از سه میلیون رأس دام سبک دارد، در حالی که سالانه نزدیک به یک میلیون رأس دام سبک صادر می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها