بیانات رهبر فرزانه انقلاب اسلامی درباره اقدامات و اظهارات ضد برجامی رئیس‌جمهوری امریکا از جهات مختلف دارای اهمیت و قابل توجه است.
کد خبر: ۱۰۸۴۵۶۵
از موضع اقتدار

از آمریکا انتظار دوستی نباید داشت

به گزارش جام جم آنلاین، نکته نخست اینکه دشمنی رژیم آمریکا با ملت ایران دشمنی ماهوی و ذاتی است، نه عارضی و مقطعی. به عبارت دیگر دولت آمریکا با استقلال و استکبارستیزی ملت ایران، و با اسلام سیاسی برآمده از نظام جمهوری اسلامی مشکل دارد، نه صرفا با توان هسته‌ای یا آزمایش‌های موشکی و مسائلی از این دست.

به همین دلیل تصور اینکه مذاکره و حل مشکلات فیمابین از طریق توافق‌های مبتنی بر اصول «برد – برد» می‌تواند از دشمنی رژیم آمریکا با ایران اسلامی بکاهد و یا دیوار بی‌اعتمادی فیمابین را فرو بریزد، از اساس تصور باطلی است.

چه آنکه مذاکره ایران با آمریکا هم به صورت مستقیم و هم غیرمستقیم، در جنگ افغانستان و عراق و به صورت جدی‌تر در مذاکرات هسته‌ای صورت گرفت و ایران در هر سه مورد، تلاش موثری برای حل و فصل مشکلات براساس احترام و اعتماد سازی متقابل انجام داد اما هیچ یک از این تجربه‌ها اندک تغییری در رویکرد خصمانه رژیم آمریکا علیه ایران ایجاد نکرد، و ای بسا این باور غلط را در دشمن ایجاد کرد که می‌توان با افزایش فشار، ایران را به عقب نشینی بیشتر در همه حوزه‌ها وادارکرد.

رهبر معظم انقلاب در تاریخ ۱۳۸۲/۰۳/۰۷ در دیدار با نمایندگان مجلس شورای اسلامی فرمودند: «یکی از برنامه‎های دشمن این است که آرام آرام و به تدریج طلبکاری ایجاد نماید و طرفِ مقابل را وادار به عقب‌نشینی کنند. به‌مجرّدی که عقب‌نشینی کردید، طلبکاری دیگری شروع خواهد شد. حالا بعضی‌ها میگویند چیزی بدهیم، چیزی بگیریم! بدهیمش درست است، بگیریمش درست نیست؛ هیچ چیز نخواهند داد... شما باید ذرّه‌ذرّه عقب بنشینید؛ و این حدّ یَقِف ندارد.»

حمله نظامی تنها یک بلوف

نکته مهم دیگر در بیانات رهبر معظم انقلاب - که ریشه در پیش‌بینی متکی بر داده‌ها، اطلاعات و آینده‌نگری دارد - تاکید بر روی ندادن جنگ نظامی است. دولت آمریکا در دو دهه گذشته، به ویژه از دوران ریاست جمهوری جرج بوش پسر تلاش کرده با تهدید به حمله نظامی، دولت و ملت ایران را به عقب‌نشینی در برابر سیاست‌های سلطه طلبانه و استکباری وادارد.

گذاره نخ‌نمای «همه گزینه‌ها روی میز است» بیان آشنایی است که با هدف ارعاب و هراساندن ملت ایران بارها و بارها تکرار شده و بعضا در داخل کشور هم عده‌ای کوشیده‌اند با برجسته سازی احتمال حمله نظامی و بزرگنمایی عواقب چنین اقدامی، نسخه مدارا و عقب‌نشینی را برای دیپلماسی خارجی ایران بپیچند، و کوتاه آمدن را به عنوان تنها جادوی مقابله با حمله نظامی موهوم دشمن تجویز کنند.

به همین دلیل رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در بیانات خود با تصریح بر اینکه «:جنگ نظامی اتفاق نمی‌افتد» ضمن بی اثر کردن حربه تهدید و ارعاب دولتمردان آمریکا، دلواپسان داخلی نگران از حمله نظامی آمریکا را خطاب قرار دادند و اقتدار بازدارنده ملت ایران را به هر دو طیف گوشزد کردند.

غفلت از دشمن ممنوع

اگرچه اتحاد و اقتدار داخلی، توان دفاعی بازدارنده، و موقعیت برتر منطقه‌ای ایران، قدرت مقابله نظامی آمریکا با کشورمان را به شدت کاهش داده است، اما این به معنای نادیده انگاشتن توان دشمن و توطئه‌های دیگر برای مقابله با جمهوری اسلامی ایران نیست.

به بیان رهبر معظم انقلاب اگرچه جنگ نظامی اتفاق نمی افتد، « اما مسائلی هست که اهمیتش از جنگ کمتر نیست، بنابراین باید پیش‌بینی کنیم و مراقب باشیم.»

گشودن پروند‌ه‌های بین‌المللی علیه ایران در موضوعاتی نظیر حقوق بشر، توانمندی موشکی، حمایت از تروریسم، مداخله در امور دیگر کشورها و موضوعاتی از این دست، از جمله مسائلی است که مشخصا در دستور کار ایالات متحده آمریکا علیه ایران قرار دارد.

طبعا تکرار بخش‌هایی از این اتهامات در بیانیه اخیر اتحادیه اروپا که به بهانه مخالفت با سیاست ضدبرجامی رئیس‌جمهوری آمریکا صادر شده، نشان از توافق ضمنی اروپا با آمریکا برای درگیر کردن ایران با پرونده‌های بین‌المللی جدید دارد. و جا دارد که مسئولان نظام به ویژه در حوزه دیپلماسی خارجی با درایت و حساسیت بیشتری از ایجاد پرونده جدید ضد ایرانی در مجامع بین‌المللی جلوگیری کنند.

طبعا شگردهایی نظیر ایجاد شکاف میان ملت و حاکمیت، پراکندن حس ناامیدی و بی‌اعتمادی در جامعه، برانگیختن حس ایران هراسی و تحریک کشورهای منطقه علیه ایران و انواع شگردهایی که در دهه‌های گذشته بارها تکرار شده است، همچنان برای مقابله با نظام جمهوری اسلامی در دستور کار قرار دارد، که باید با هوشیاری به مواجهه با آنها پرداخت، و به تعبیر رهبر فرزانه انقلاب هرگز نباید از مکر و حیله دشمن غافل بود.

نکته مهم دیگر در این خصوص تلاش برای جلب حمایت دیگر کانون‌های قدرت در نظام بین‌الملل است. طبعا در موضوع برجام، حمایت صریح اتحادیه اروپا، روسیه و چین از برجام و مخالفت با سیاست ضدبرجامی ترامپ یک فرصت مغتنم برای ایران است. اما این تلاش نباید به انفعال در برابر اتحادیه اروپا و چشم‌پوشی در برابر برخی سیاست‌های این اتحادیه منجر شود.

به عبارت روشن‌تر اروپا نباید به پایبندی خود در اجرای برجام بسنده کند، بلکه باید برای مقابله با سیاست ضدبرجامی آمریکا هم اقدامی موثر انجام دهد.

بعلاوه برخی مقامات اروپایی در روزهای اخیر مواضعی علیه توان موشکی و سیاست‌های منطقه‌ای ایران اتخاذ کرده‌اند، که بیشتر به مواضع آمریکا علیه ایران نزدیک است، و مسئولان نظام جمهوری اسلامی باید به در این خصوص هوشیاری لازم را به خرج دهند و مواضع قاطعی اتخاذ کنند.

شناسایی و تقویت عناصر قدرت در کشور

اقتدار امروز ایران اسلامی ناشی از مولفه‌های بسیاری است که باید به شناسایی آن همت گماشت و در و تقویت آن سعی بلیغ کرد.

وحدت در آرمان‌ها، ایستادگی بر سر اصول ملی و انقلابی و پرهیز از اختلافات فرساینده یکی از عناصر اصلی اقتدار ملت ایران بوده است. گذار از بحران‌های دوران انقلاب و دوران دفاع مقدس و بحران‌های بی‌شماری که در دو دهه اخیر گریبانگیر ملت و نظام جمهوری اسلامی ایران بوده است، بیش از هر چیزی ریشه در وحدت کلمه و حضور انقلابی ملت ایران در پاسداری از نظام جمهوری اسلامی داشته است.

هم‌آوایی مجریان دستگاه دیپلماسی با فرماندهان عرصه دفاع از کیان کشور و نظام اسلامی از مهمترین جلوه‌های وحدت ملی است، که در روزهای اخیر به ویژه در مساله برجام و تهدیدهای دولت آمریکا، مساله مبارزه با تروریسم در منطقه و موضوع اقلیم کردستان عراق روی داد و وحدت کلمه در موضوعات راهبردی سیاست خارجی و دفاعی ایران را به تصویر کشید.

توسعه علمی و فناوری و استفاده از آن در توسعه توان صنعتی، اقتصادی و دفاعی از دیگر عناصر اقتدار ملت ایران است، که با تکیه بر توان دانش آموختگان دانشگاه‌ها باید مورد توجه مضاعف قرار گیرد.

کاهش وابستگی و فعال سازی ظرفیت‌های درونی در حوزه اقتصاد که در شعار «اقتصاد مقاومتی» تبلور یافته است، یکی دیگر از ارکان اقتدار ملت ایران است، که به ویژه برای مقابله با سیاست تحریم و فشارهای اقتصادی آمریکا باید مورد توجه قرار گیرد.

تحکیم مناسبات منطقه‌ای و بین‌المللی با کشورهای دوست و استفاده از همه ابزارها برای تقویت جبهه مقاومت عنصر چهارمی است که می‌تواند اقتدار ملت ایران در برابر آمریکا را تحکیم و تثبیت نماید.

یوسف اسماعیلی / جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها