جام جم آنلاین - آرشیو

دوست دارم سریالی درباره «حاج‌قاسم» بسازم

دوست دارم سریالی درباره «حاج‌قاسم» بسازم

رضا ایرانمنش، بازیگر و جانباز دفاع‌مقدس، سال‌هاست که با عوارض استشمام گاز خردل دست‌وپنجه نرم می‌کند و تبعات جراحتش بر روند بازیگری او تاثیر گذاشته است.

شاید دوره ما به‌سر آمده!

شاید دوره ما به‌سر آمده!

چهره‌اش گره خورده به تاریخ و سریال‌هایی که از روزهای دور و نزدیک می‌گویند. سیروس کهوری‌نژاد، بازیگر سینما و تلویزیون از هنرمندانی است که در همین رشته تحصیل کرده و مدرک کارشناسی ارشد کارگردانی از دانشگاه تربیت‌مدرس تهران را دارد. او که سابقه تدریس را هم در کارنامه‌اش دارد تا امروز در قامت بازیگر، کارگردان و حتی نویسنده فعالیت‌های مختلفی انجام داده‌است. «روز واقعه» و «ولایت عشق» از کارهای قدیمی این هنرمند است، بازیگری که با نقش ممیسابو دوست صمیمی حضرت یوسف در این سریال و بعد هم نقش غلام حرمله در «مختارنامه» بیش از پیش درخشید اما در ادامه کم‌کار شد و به همین دلیل مدتی است که او را در کمتر اثری دیده‌ایم. این هفته با این هنرمند گفت‌و‌گویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

گفت‌وگو با عوامل برنامه «به خانه برمی‌گردیم»

گفت‌وگو با عوامل برنامه «به خانه برمی‌گردیم»

«خسته اما با لبخند، به خانه برمی‌گردیم» احتمالا این تیتراژ به یادماندنی به گوش شما هم آشنا باشد. در گزارشی که سری قبل از پشت صحنه یکی از قدیمی‌ترین برنامه‌های شبکه پنج یعنی «به خانه برمی‌گردیم» داشتیم، از حال‌و‌هوای این برنامه بیست و چندساله گفتیم و نوشتیم و خواندیم. اما داستان این خانه به همین‌جا ختم نمی‌شود، چرا که این گروه فعال اعضای دیگری هم دارد که خواندن حرف‌هایشان خالی از لطف نیست. در بخش دوم و پایانی گزارش، درست همزمان با انتهای برنامه که نورافکن‌ها را خاموش می‌کنند و همه به هم خسته نباشید می‌گویند با دو مجری دیگر این برنامه همکلام شدیم. پخش این برنامه که از سال77 روی آنتن رفته تا امروز در بخش‌های مختلفی ادامه داشته و به قول قاسم بی‌نیاز، مجری قدیمی آن تا وقتی خانه و خانواده است، ادامه خواهد داشت.

دیوارنگاری راهی برای سرزندگی در فضای شهری

دیوارنگاری راهی برای سرزندگی در فضای شهری

در تعریف دیوارنگاری می گویند هنری است عمومی که در ارتباط با فضا، معماری و شهروند قرار می گیرد. دیوارنگاری از جمله مهمترین هنرهای شهری است که از ظرفیت ها، کارکردهای شهری و ساختار فرهنگی و تاریخی قابل توجهی برخوردار است.

دوست دارم از معضلات مردم بگویم

دوست دارم از معضلات مردم بگویم

 حبیب دهقان‌نسب بازیگر، پیشکسوت سینما و تلویزیون به خاطر عشق به بازیگری، تحصیلات خود را در همین رشته انتخاب کرد و فارغ‌التحصیل بازیگری و کارگردانی تئاتر از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران است. او از سال 46 فعالیت‌ هنری خود را به طور جدی آغاز کرد. نقش‌آفرینی در نمایش‌های رادیو شیراز بین سال‌های ۴۶ تا ۵۲ و نمایش‌های تئاتر از فعالیت‌های اوست. اولین حضورش در سینما، بازی در فیلم شرایط عینی در سال ۶۶ بود. در تلویزیون اما با سریال «در پناه تو »چهره شد و با بازی در فیلم «سفر به چزابه » و «نسل سوخته »مورد توجه منتقدان سینما قرار گرفت. گفت‌و‌گوی ما بهانه‌ای شد صدای دلنشین این بازیگر پیشکسوت را بشنویم.آنچه می‌خوانید، ماحصل گفت‌وگوی ما است.

نسل با دیدن نمایش من شوکه می‌شوند

نسل با دیدن نمایش من شوکه می‌شوند

«مانش» سومین تجربه کیومرث مرادی درباره مهاجرت است؛ او پیش از این دو بار دیگر نیز به این موضوع جهانشمول پرداخته و هر بار سرگردانی و تیره‌روزی مردمانی را روایت کرده که با رویا و آرزوهای بسیار از سرزمین مادری به سرزمینی دیگر پناه می‌برند.

مدالم را به زنان سرزمینم تقدیم می‌کنم

مدالم را به زنان سرزمینم تقدیم می‌کنم

یک ماه پیش در مسابقات شمشیربازی قهرمانی جهان مصر بود که نام اعظم بختی سر زبان‌ها افتاد؛ جایی که با عملکرد غیرمنتظره‌اش، همه را متعجب کرد. عضو تیم ملی اسلحه اپه با پشت سر گذاشتن حریفانی صاحبنام- که یکی از آنها نفر پنجم دنیا بود- به جدول اصلی این مسابقات(قرار گرفتن در جمع ۶۴ نفر اول) راه پیدا کرد.

آمریکا و انگلیس باید پاسخگوی اتهامات خود در اوکراین باشند

آمریکا و انگلیس باید پاسخگوی اتهامات خود در اوکراین باشند

شش ماه از وقوع جنگ اوکراین سپری شده‌ است. اگرچه بارها مقامات اوکراینی و روسی با هدف انعقاد توافق صلح به میز مذاکرات نزدیک شده‌اند اما دولت‌های آمریکا و انگلیس بارها مانع تحقق این موضوع شده‌اند.

۹۷درصد پزشکان قانون‌مدارند | زیرمیزی قابل‌اثبات نیست

۹۷درصد پزشکان قانون‌مدارند | زیرمیزی قابل‌اثبات نیست

سالانه حدود ۹۶۰میلیون خدمات درمانی در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی کشور ارائه می‌شود. این آمار مواجهه پزشکان و مراجعان را با هم نشان می‌دهد و اتفاقا برخی مشکلاتی که در جامعه پزشکان وجود دارد در همین بخش ارائه خدمات است؛ بخشی که برخی پزشکان از کارتخوان استفاده نمی‌کنند و زیرمیزی می‌گیرند.

انرژی‌ام را از مخاطب دریافت می‌کنم

انرژی‌ام را از مخاطب دریافت می‌کنم

سال‌هاست محمودرضا قدیریان را در کسوت بازیگری و جایگاه مجری تلویزیون در نقش‌ها و اجرای برنامه‌های متفاوت می‌شناسیم.

دوست دارند ما را در چرخ‌گوشت بیندازند

دوست دارند ما را در چرخ‌گوشت بیندازند

در کارنامه هنری آتش تقی‌پور بازی در سریال‌های ماندگار و خاطره‌انگیزی ازجمله روزی روزگاری، سایه همسایه، سربداران، شب دهم، خانه‌ای در تاریکی، پهلوانان نمی‌میرند، تفنگ سرپر و ستایش به چشم می‌خورد.

تجربه‌نگاری مسکن مهر

تجربه‌نگاری مسکن مهر

به جز هنر داریوش مهرجویی و ترکیب بازیگری درخشان و عوامل موثر فیلمسازی، شاید آن چیزی که باعث شده فیلم «اجاره‌نشین‌ها» 36 سال بعد از ساخت، همچنان دیدنی باشد و مخاطب با همه وجودش با مشکلات آقا و خانم توسلی، آقای قندی و برادرش سالک و دیگر ساکنان آن آپارتمان فرسوده همدل و همراه شود، معضل مسکن در ایران باشد که باوجود تصمیمات و اقدامات و راهکارهای حاکمیت‌ها و دولت‌های مختلف در طول همه این سال‌ها، نه تنها راه به جایی نبرده بلکه بر شدت آن افزوده شده است و با این رویه و اوضاع پیش رو، کمی بعید هم به‌نظر می‌رسد که بتوان دست کم در آینده‌ای نزدیک کورسوی امیدی برای آن متصور شد.

چیزهایی هست که نمی‌دانید

چیزهایی هست که نمی‌دانید

این روزها خیلی‌ها می‌دانند؛ سیده‌الهام حسینی دختر اولین‌هاست. او همین چند روز پیش در بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی، اولین طلای تاریخ وزنه‌برداری زنان ایران را بر گردن آویخت و قبل از آن هم، در سال ١٣٩٨ با برنز «جام نعیم سلیمان‌اوغلو» عنوان اولین‌ دختر مدال‌آور این رشته در مسابقات بین‌المللی را به نام خود ثبت کرده بود. اما قطعا همیشه چیزهایی هست که خیلی‌ها نمی‌دانند؛ مثلا این‌که الهام روز مسابقه در پشت صحنه چه‌ها شنید و چطور با وجود مصدومیت و درد، وزنه ١٠٠ کیلوگرمی را به زیبایی بالای سر برد و طلا را در مشت خود نگه‌داشت.

پیشرفت مذاکرات در زمینه تضمین، راستی‌آزمایی و تحریم

پیشرفت مذاکرات در زمینه تضمین، راستی‌آزمایی و تحریم

دور هفتم مذاکرات هسته‌ای از هشت‌ماه پیش در وین آغاز شد و هم‌اکنون هم ادامه دارد. در طول چند دور برگزاری گفتگو میان ایران و طرف‌های مقابل روند مذاکرات تغییر کرد و تحولات مختلفی را پشت‌سر گذاشت.

عکاسی سینما، عکس یادگاری روبروی دوربین نیست

عکاسی سینما، عکس یادگاری روبروی دوربین نیست

28 مرداد هر سال به عنوان روز جهانی عکاسی شناخته می‌شود و دیروز در حالی مراسم و رویدادهای مختلفی برای بزرگداشت این روز برگزار شد که جای بابک برزویه، یکی از فعالان حوزه فیلم و عکس در آن میان خالی بود.

بازخوانی محله‌های قدیمی تهران در «شب‌ جاوید»

بازخوانی محله‌های قدیمی تهران در «شب‌ جاوید»

حتما بارها اسم برنامه «صبح جمعه با شما» را از زبان بزرگ‌ترها شنیده‌اید. یک برنامه رادیویی قدیمی و پرشنونده که صبح‌های جمعه از رادیو ایران پخش می‌شد و هنرمندان بسیاری در آن حضور داشتند که البته تعدادی از آنها در بین ما نیستند.

هنوز هم تعارف آزارم می‌دهد

هنوز هم تعارف آزارم می‌دهد

سهیل اسعد دیگر فقط یک نام نیست که او را به عنوان آرژانتینی ساکن ایران یا مسلمانی که برای ترویج و شناسایی دینش در جهان فعالیت‌های فرهنگی می‌کند، بشناسیم.

استراتژی‌های ضدچینی آمریکا کارایی نداشته است

استراتژی‌های ضدچینی آمریکا کارایی نداشته است

جو بایدن چند ماه پیش، در جمع مدیران کسب‌و‌کارها در کاخ‌سفید، وقتی به «نظم‌ نوین جهانی» در پی بحران اوکراین اشاره کرد، جنجال برانگیخت. این سخنان بایدن در حالی بود که با افول هژمونی آمریکا از دهه ۱۹۷۰، ایجاد نظم نوین جهانی به دور از محوریت واشنگتن به یک واقعیت تبدیل شده است.

مهاجرت غیرقانونی به کرامت انسانی آسیب می‌زند

مهاجرت غیرقانونی به کرامت انسانی آسیب می‌زند

فرهاد در ترانه «هفته خاکستری» می‌خواند: «به خودم هی زدم از اینجا برو/ اما موش خورده شناسنامه من».

دموکرات‌ها در دیوانگی مثل جمهوریخواهان هستند

دموکرات‌ها در دیوانگی مثل جمهوریخواهان هستند

سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان و تشدید تنش‌ها میان پکن و واشنگتن بر سر این مسأله، نقطه آشکار ساز نبود عقلانیت در سیاست خارجی ایالات‌متحده محسوب می‌شود.

3 صفحه

نیازمندی ها