گفت‌وگوی «جام‌جم» با رضا ایرانمنش

دوست دارم سریالی درباره «حاج‌قاسم» بسازم

رضا ایرانمنش، بازیگر و جانباز دفاع‌مقدس، سال‌هاست که با عوارض استشمام گاز خردل دست‌وپنجه نرم می‌کند و تبعات جراحتش بر روند بازیگری او تاثیر گذاشته است.
کد خبر: ۱۳۷۸۸۹۰
نویسنده زهرا صلواتی - گروه رسانه
بستری‌شدن‌های متناوب ایرانمنش در بیمارستان باعث شده میان سریال‌هایی که در آن‌ها به ایفای نقش پرداخته است فواصل چندساله باشد. این بازیگر پس از مدت‌ها کم‌کاری این روز‌ها سریال «بی‌نشان» به کارگردانی راما قویدل را روی آنتن شبکه سه سیما دارد. ایرانمنش در این سریال نقش «غفوری» مدیرمسئول یک سایت خبری را بازی می‌کند که درصدد افشاگری مفاسد اقتصادی و اختلاس‌های مالی است. او می‌گوید ایفای حتی چنین نقش کوتاهی را هم به‌سختی و با اصرار‌های قویدل پذیرفته است. ایرانمنش همچنین در این گفتگو درباره آرزوی چندین‌ساله‌اش سخن می‌گوید که ساخت فیلم یا سریالی درباره سردار شهید قاسم سلیمانی است. ترور، مردان‌آنجلس، لانه‌شیطان، روایت‌انقلاب، مدرسه‌خورشید، وفا، تا صبح و ستایش ازجمله سریال‌هایی است که رضا‌ایرانمنش در آن‌ها به ایفای نقش پرداخته.

پس از مدت‌ها کم‌کاری و بی‌خبری، این‌شب‌ها سریال «بی‌نشان» با نقش‌آفرینی شما در حال پخش از شبکه سه تلویزیون است. چطور شد تصمیم گرفتید در این مجموعه بازی کنید؟

مدت‌ها بود که به‌دلیل بیماری از بازیگری دور بودم، به‌خصوص این اواخر که برای هر دو پایم مشکل حاد ایجاد شده بود. جا دارد همین‌جا از راما قویدل تشکر کنم که اعتماد کرد و برای بازی در سریال بی‌نشان از من دعوت به‌عمل‌آورد. فکر می‌کردم اگر مرا با آن وضعیت جسمانی ببیند منصرف شود، اما محبت داشت و اعتماد کرد و خواست تا نقش غفوری را من بازی کنم. به قویدل گفتم ممکن است با این وضعیت جسمانی‌ام آن‌طور که می‌خواهی نتوانم بازی کنم و کاراکتر آن‌گونه که مد نظرت است خلق نشود، اما آن‌قدر محبت داشت و رفتار خیلی عالی‌ای کرد که روحیه و انرژی گرفتم. روزی که برای صحبت با قویدل رفتم دو عصا داشتم و یک نفر هم به‌عنوان کمک همراهم آمده بود. بااین‌حال، به اصرار او تست گریم روی صورتم انجام شد. جالب آن‌که روز اول فیلمبرداری انرژی عجیبی داشتم و فقط با یک عصا راه می‌رفتم. وقتی هم فیلمبرداری انجام می‌شد عصا را کنار می‌گذاشتم و جلوی دوربین می‌رفتم و کار می‌کردم. نوع رفتار و انرژی‌ای که قویدل به من داد باعث شد که در بی‌نشان بازی کنم، درحالی‌که پیش از این، به دلیل مشکلات جسمانی‌ام همه پیشنهاد‌ها را رد می‌کردم.

شما در این مجموعه نقش مدیرمسئول یک سایت خبری را بازی می‌کنید و به قول معروف اهل رسانه هستید. این موضوع چقدر برایتان جذابیت داشت؟

غفوری، یک شخصیت خاکستری است و چندان باب‌میلم نبود. شاید پیش از این، اگر چنین نقشی را پیشنهاد می‌دادند بازی نمی‌کردم، اما حالا دوست‌داشتم ایفای نقش چنین شخصیتی را تجربه کنم، هرچند طولانی هم نبود. من معمولا نقش‌های کوتاه و کوچک را قبول نمی‌کنم. حتی صادقانه بگویم که در ابتدا فکر نمی‌کردم شخصیت غفوری به‌دلیل کوتاهی‌اش بتواند چندان تأثیرگذار باشد، اما احساس کردم که قویدل از همان ابتدا این نقش را برایم در نظر گرفته و دوست داشته من بازی کنم. خودم هم بدم نمی‌آمد چنین شخصیتی را تجربه کنم.

از نتیجه کار راضی هستید؟

بله، خیلی هم دوست دارم هر روز بنشینم و سریال و نقش خودم را تماشا کنم، اما متاسفانه به علت کسالت مادرم نتوانستم به شکل منسجم و پیوسته کار را ببینم. دوست هم نداشتم به‌صورت پراکنده کار را ببینم. به همین دلیل گذاشتم تا در یک فرصت مناسب کل سریال را تماشا کنم و سبک‌وسنگین کنم تا ببینم کار خودم چطور بوده و توانسته‌ام کاراکتر را به‌خوبی در بیاورم یا خیر.

این سریال به موضوع مفاسد اقتصادی می‌پردازد که یکی از مباحث روز جامعه و مورد توجه مردم است. این موضوع چقدر برای خودتان اهمیت داشت و به نظرتان تا چه میزان می‌تواند برای مخاطبان جالب باشد؟

متاسفانه این روز‌ها اخباری را درباره اختلاس‌های مالی و مفاسد اقتصادی می‌شنویم و مردم روی این موضوع حساس شده‌اند. طبیعی است که ساخت سریال حول محور چنین موضوعاتی می‌تواند برای مخاطبان جذاب باشد. طبیعی است خطوط قرمزی هم وجود دارد که نویسنده باید در نگارش فیلمنامه لحاظ کند. از سوی دیگر، کارگردان هم باید دغدغه و جسارت لازم را داشته باشد تا سراغ چنین موضوعاتی برود. خودم احساس کردم این موضوع برای راما قویدل مهم بوده که ورود کرده است. به نظرم بازیگران هم باید این جسارت را داشته باشند تا بتوانند بخشی از مشکلات جامعه امروز را به تصویر بکشند. من هم مهره‌ای از بازی شطرنج بی‌نشان بودم و امیدوارم توانسته باشم خوب بازی کنم و در پیشبرد چنین پروژه‌ای قدم مثبتی برداشته باشم.

شما نقش یک خبرنگار را بازی می‌کنید که دست به افشاگری درباره مفاسد اقتصادی می‌زند. به نظرتان در شرایط امروز جامعه ما چنین فرصتی برای خبرنگاران و روزنامه‌نگاران واقعی هم فراهم است و پرداخت سریال به این مسأله می‌تواند برای مخاطب باورپذیر باشد؟

به‌طور قطع وجود دارد. نمی‌شود یک‌سری اتفاقات در اجتماع اتفاق بیفتد، اما در رسانه‌ها منعکس نشود. مطمئن هستم خبرنگارانی را داریم که به مسائل جامعه حساس هستند و دغدغه مردم را دارند. البته مشکلاتی هم وجود دارد، اما هستند خبرنگارانی که به بیان واقعیت‌ها می‌پردازند و به راحتی از کنار برخی مسائل عبور نمی‌کنند. چشم‌وگوش مردم هم نباید به مفاسد اقتصادی عادت کند، چراکه حساسیت جامعه به مرور زمان پایین می‌آید و اختلاس و فساد مالی به یک امر معمول و پیش‌پاافتاده تبدیل می‌شود. متاسفانه این اتفاق دارد در جامعه ما می‌افتد و این موضوع نگران‌کننده است و به نظرم جا دارد که سریال‌های بیشتری درباره مفاسد اقتصادی ساخته شود و از سوی مردم هم با استقبال مواجه خواهد شد.

از زمان پخش سریال با واکنش و بازخوردی از سوی مردم مواجه بوده‌اید؟

کسانی که سریال را دیده‌اند لطف و محبت دارند و از بازی‌ام تعریف می‌کنند. خودم تا سریال را به‌طور کامل نبینم نمی‌توانم قضاوت کنم.

چه مدت درگیر بازی در این سریال بودید؟

چون نقشم کوتاه بود بازی‌ام در سریال زیاد طول نکشید، شاید ۱۰ تا ۱۲ روز. در یک لوکیشن خاص هم بازی داشتم.

با توجه به مشکلات جسمانی‌تان بازی در همین مدت کوتاه برایتان دشوار نبود؟

نه، سختی کار به علت اعتماد قویدل و تمام عوامل سریال برایم شیرین بود و از همکاری و بازی در سریال لذت بردم. از آنجا که فیلمنامه سریال همزمان با تصویربرداری نوشته می‌شد خودم پیشنهاد دادم که نقشم بلندتر شود، اما متاسفانه از آنجا که دیر گفتم دیگر قابلیت بسط کاراکتر در قصه نبود و نمی‌شد در داستان تغییراتی ایجاد کرد.

پس باید از همکاری با راما قویدل خیلی راضی باشید.

بله، بسیار عالی بود. قویدل ویژگی‌های خاصی دارد. او حتی در بیان اصطلاحاتی مثل صدا، دوربین و حرکت بسیار مودبانه عمل می‌کرد. از سوی دیگر، همراهی واقعی با بازیگران داشت تا نقش بهتر شود. از نظرات بازیگران استقبال و حتی در کار پیاده می‌کرد. واقعا کمتر کارگردانی مانند قویدل تسلط همراه با مهربانی و صبوریت و انرژی مثبت دارد.

در آخرین گفت‌وگویی که با شما داشتم عنوان کردید که یکی از آرزوهایتان ساخت فیلم یا سریالی درباره سردار شهید سلیمانی است. هنوز هم چنین طرحی را دنبال می‌کنید؟

خیلی مصمم هستم که این کار را انجام دهم. از کنار شخصیت شهید سلیمانی نمی‌توان به آسانی گذشت و واقعا با یک فیلم و سریال نمی‌توان ابعاد شخصیتی ایشان را نشان داد. درصدد هستم با خانم زینب سلیمانی، دختر شهید رایزنی‌هایی داشته باشم تا بتوانم مقطعی از زندگی سردار سلیمانی در دفاع‌مقدس و آن چهارسال‌ونیمی که خودم حضورشان را درک کرده‌ام، به شکل آبرومندانه به فیلم یا سریال تبدیل کنم.

امیدوارم تا زنده‌ام فرصت کار داشته باشم

رضا ایرانمنش در پاسخ به این سؤال که این روز‌ها مشغول چه کاری هستید؟ توضیح می‌دهد: برای بازی در یکی دو تله‌فیلم صحبت‌هایی داشته‌ام که احتمالا تا یکی دو هفته آینده قطعی خواهد شد. خودم طرحی را برای محرم و صفر داشتم که به شبکه یک ارائه دادم، اما از آنجا که فرصت لازم نبود و کار به امسال نمی‌رسید ماند برای محرم و صفر سال آینده. طرح سریالی به نام «دقیانوس» را نیز به شبکه یک ارائه داده‌ام درباره اشتغال‌زایی و کارآفرینی در جیرفت و وضعیت اقتصادی این شهرستان. طرح توانسته تاییدیه اولیه را بگیرد و امیدوارم بتوانم کار را برای آبان‌ماه کلید بزنم. ان‌شاءا... وقتی از این دنیا رفتیم دوستان یاد ما نکنند و تا زنده‌ایم فرصت کار داشته باشیم.


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها