رهبر معظم انقلاب بارها بر لزوم صیانت از شور انقلابی، حفظ روحیه انقلابی و انقلابی عمل کردن تاکید ویژه‌ای داشته‌اند.
کد خبر: ۹۹۸۲۹۹
رفیقدوست: برخی تصور می‌کنند زمان انقلابی بودن گذشته است

آنچه در طول سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی موجب بقای انقلاب شده است، وجود تفکر انقلابی و نیروهای انقلابی است، اما در این میان برخی در خارج از کشور و همفکران آنها در داخل به دنبال القای این هستند که دوران انقلابی بودن گذشته است. در حالی که به اعتقاد بسیاری از صاحب نظران امروز نیز باید مسئولان انقلابی عمل کنند و با انقلابی ماندن می‌توان روز به روز پیشرفت‌های بسیاری کسب کرد.

محسن رفیقدوست، اولین وزیر سپاه در جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با جام‌جم، بر ضرورت عملکرد انقلابی مسئولان و انقلابی ماندن تاکید می‌کند و می‌گوید، اگر مسئولان انقلابی عمل کنند همه مشکلات کشور حل می‌شود. مشروح این گفت‌وگو را می‌خوانید:

اگر میزان انقلابی‌گری مسئولان را در عرصه‌های نظامی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بسنجیم، در کدام عرصه بیشتر از سایر عرصه‌ها انقلابی عمل کردیم و در کدام عرصه کمتر؟

امروز یکی از مشکلاتمان این است که در بسیاری زمینه‌ها مسئولان ما انقلابی عمل نمی‌کنند و تصور می‌کنند زمان انقلابی‌ عمل کردن تمام شده است. در حالی که هر چقدر مسئولان ما در ابعاد اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی انقلابی عمل کنند، پیروز خواهیم بود. اما متاسفانه برخی مسئولان امروز از انقلابی بودن فاصله گرفته‌اند. حدود سه سال گذشته رهبری فرمودند: «من دیپلمات نیستم من یک انقلابی هستم» ما همه معتقدیم باید انقلابی بمانیم. فرق انقلابی بودن و غیرانقلابی بودن این نیست که غیرانقلابی قانونی عمل می‌کند و انقلابی غیرقانونی، بلکه تفاوتش در این است که انقلابی کار را زودتر تمام می‌کند و ساعت کار نمی‌شناسد اما قانون و حق دیگران را می‌شناسد. انقلابی ابتدا از خود مایه می‌گذارد و سپس دیگران را به فداکاری فرامی‌خواند. لذا اگر مسئولان ما همه انقلابی عمل کنند، همه مشکلاتمان حل می‌شود.

در کدام عرصه سیاسی و اقتصادی بیشتر شاهد عملکرد انقلابی مسئولان هستیم؟

در عرصه نظامی که قطعا انقلابی هستیم. در عرصه سیاسی هم بخش‌هایی که باید با حضور و نهیب مقام معظم رهبری انقلابی عمل ‌شود، این گونه است اما در بخش اقتصادی انقلابی عمل نمی‌شود. در این بخش دولت باید اقتصاد را به مردم واگذار کند و در آن نقشی که به صورت طبیعی از یک دولت در اقتصاد مورد نظر است داشته باشد. دولت در اقتصاد باید نیاز مردم را بسنجد و موانع تولید را از سر راه مردم برداشته و برنامه‌ریزی و هدایت کند. در اقتصاد اجرا وظیفه دولت نیست. در اجرا مردم بهترین مجری‌ها هستند. سال 62 خدمت امام رسیدم و عرض کردم کشاورزی، صنعت و تجارت دست مردم باشد یا دولت؟ امام فرمودند کشاورزی، مسکن، تجارت و صنعت؛ مسکن را ایشان اضافه کردند و فرمودند دست مردم باید باشد و دولت باید برنامه‌ریز و هدایتگر باشد. من باز سوال کردم، امام فرمودند زندگی مردم را دست کارمند ندهید. در حالی که امروزه مشاهده می‌کنیم زندگی مردم دست کارمند است و لذا اقتصادمان پیش نمی‌رود .

در پاسخ به سوال قبل اشاره داشتید که در بحث نظامی و سیاسی انقلابی‌تر عمل شده است، در مورد عمل انقلابی در عرصه سیاسی توضیح می‌فرمایید؟

اصل سیاست خارجی کشور در اختیار رهبری انقلاب است و سیاست‌های کلی نظام را ایشان تعیین می‌فرمایند و سه اصل مصلحت، عزت و حکمت؛ این به عنوان خط‌مشی سیاست خارجی ما اعمال شده و رهبری در مورد سیاست خارجی، نظارت کامل دارند. به همین دلیل در این قسمت حتی اگر مجریان انقلابی نباشند، مجبور به عمل انقلابی هستند.

در حال حاضر چه آسیب‌هایی انقلاب را تهدید می‌کند؟ تهدیدات بیرونی در مورد انقلاب خطرناک‌تر است یا داخلی؟

تهدیداتی که امروز انقلاب را تهدید می‌کند سیاسی و نظامی نبوده بلکه اجتماعی و فرهنگی است. هم در داخل تهدید می‌شویم و هم از خارج. فضای مجازی که امروز به وجود آمده و در مقابلش حرکت خاصی در کشور ما صورت نگرفته فضایی است که کاملا ما را تهدید می‌کند. نسل جوان امروز در معرض تهدید بی‌فرهنگی و جدا شدن از فرهنگ غنی اسلامی ـ ایرانی است. در مورد مسائل اجتماعی هم از داخل کشور و خارج تهدید می‌شویم.

راه مقابله با این‌گونه تهدیدات چیست؟

همان‌گونه که از نظر نظامی بسیج نظامی را به حدی رساندیم که امروز در قله قدرت نظامی قرار داریم، در مورد مسائل اجتماعی و فرهنگی هم باید این‌گونه بسیج را بسرعت در مدارس، دانشگاه‌ها و ادارات راه بیندازیم تا بتوانیم بر دشمن داخلی و خارجی پیروز شویم. البته اگر از نظر اقتصادی به جایی برسیم که همه شاغل باشند کمتر در این گونه مسائل با مشکل مواجه می‌شویم.

تهدیدات بیرونی به چه میزان متوجه انقلاب است؟

آنها هم موثر هستند. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بعد از داستان شکست همه طرح‌هایشان در سال 88 گفت ما باید از این به بعد با تلویزیون به جنگ ایران برویم؛ یعنی با رسانه‌ها به‌ویژه در فضای مجازی. آنها به این کار مشغول هستند بنابراین باید پادزهرش را تولید کنیم.

با توجه به تحولات سیاسی پیش آمده در کشورمان طی سال‌های بعد از پیروزی انقلاب، چطور می‌توانیم همچنان انقلابی بمانیم؟

انقلاب ما با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی آغاز شد. لذا آن فضا را هر فرد که دیده باشد متوجه می‌شود استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی چه معنی دارد؟ قبل از انقلاب انتخابات آزاد نبوده و فرمایشی برگزار می‌شد؛ اما در جمهوری اسلامی ایران در تمام مقاطع به رغم برخی نواقص، مردم هر کسی را که بخواهند انتخاب می‌کنند. نسل امروز ممکن است بر اثر همان تهاجم فرهنگی، در بخش جمهوری اسلامی برایش علامت سوال باشد و چندان جا نیفتاده باشد. البته دلایلی داریم برای افرادی که تصور می‌کنند ممکن است برخی طرفدار جمهوری اسلامی نباشند، از جمله 9 دی، راهپیمایی 22 بهمن و راهپیمایی روز قدس. در راهپیمایی 22 بهمن از تمام افراد و گروه‌ها می‌آیند. حضور در راهپیمایی 22 بهمن یعنی تائید همه نظام. تائید استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی و تائید عدالت اجتماعی و تائید بقیه خواسته‌هایی که نظام برای مردم می‌خواهد که عدالت اجتماعی یکی از آنهاست .

مریم شریف‌زاده - سیاسی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
علی تهرانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۷
۰
۰
باسلام:فقر كه از در وارد شود ایمان از پنجره فراركند.انقلابی بودن خوب است ولی آدم گشنه دل وایمون نداره.

نیازمندی ها