ویژه های دهه فجر شبکه سه سیما

از "روزهای سرنوشت" تا "تولد 57"

فصل هفتم مجموعه «برسکوی افتخار» با هدف معرفی شهدای ورزشکار به تهیه‌کنندگی و کارگردانی علی کرامتی در گروه ورزش شبکه سه تولید شده و هرشنبه ساعت 14 به روی آنتن می‌رود.
کد خبر: ۹۹۵۲۱۱
«بر سکوی افتخار» راوی زندگی شهدای ورزشکار

تاکنون شش فصل از مجموعه مستند «برسکوی افتخار» تولید شده، اما براساس اظهارات تهیه‌کننده این مجموعه، فصل هفتم آن با ساختاری کاملا متفاوت ساخته شده است.

از مستند تا روایت

علی کرامتی درباره فصل جدید این مجموعه به جام‌جم گفت: در فصل‌های قبلی بیشتر از هر چیز بر گفت‌وگو تاکید داشتیم، اما مخاطب کمتر حوصله تماشای مصاحبه‌ دارد؛ بنابراین در سری هفتم به روایت قصه توجه کرده‌ایم، از مستند محض فاصله گرفته و تا حد ممکن بخش‌هایی از قصه زندگی هر شهید را بازسازی کرده‌ایم.

به گفته این تهیه‌کننده، فصل هفتم «برسکوی افتخار» با فصل‌های قبلی کاملا متفاوت است و هیچ کسی مستقیم مقابل دوربین صحبت نمی‌کند. همچنین لوکیشن‌های هر قسمت با همکاری فیلمسازان و نویسندگانی که با انجمن سینمای جوان در مناطق مختلف کشور فعالیت می‌کنند، انتخاب شده است.

کرامتی در این باره توضیح داد: سعی کرده‌ایم از محققان محلی استفاده ‌کنیم که عمدتا از اعضای انجمن سینمای جوان مناطق هستند. همکاری با آنها کارمان را زیباتر می‌کند؛ چون ما به شرایط فرهنگی و اقلیمی همه شهرها و روستاهای کشور اشراف نداریم و آنها می‌توانند به ما بسیار کمک کنند.

تولید بر‌اساس بازخورد

تغییر ساختار برنامه «برسکوی افتخار» سبب شد مدیران تلویزیون تولید فصل هفتم را به 13 قسمت محدود کنند. کرامتی در این باره اظهار کرد: معمولا هر فصل در 52 قسمت ساخته می‌شد، اما این بار مدیران صلاح دیده‌اند که 13 قسمت از برنامه‌ ساخته و پخش شود و آنگاه براساس نظر مخاطبان درباره ادامه آن تصمیم‌گیری خواهد شد. به منظور تولید این فصل، یک گروه تحقیقاتی پیش از شروع تصویربرداری درباره زندگی شهدا تحقیق کرده‌ و این بار شهدایی را که در مناطق روستایی کشور زندگی می‌کردند، مد نظر قرار دادند.

این تهیه‌کننده درباره روند تولید برنامه توضیح داد: در شهر زیرآب استان مازندران زندگی شهید سید روح‌الله عمادی را ساختیم که از شهدای مدافع حرم و قهرمان اسکی بودند و در شهر پل‌سفید زندگی بخشعلی نژادی را به تصویر کشیدیم.

گفتنی است فصل‌های قبلی این مجموعه علاوه بر شبکه سه در شبکه‌های ورزش و جام‌جم نیز به نمایش درآمده‌اند و احتمال دارد برای فصل جدید نیز همین اتفاق رخ بدهد. به گفته کرامتی، تولید این فصل از مجموعه «بر سکوی افتخار» طولانی‌تر و سخت‌تر از فصل‌های قبلی بوده است.

وی در این باره توضیح داد: در فصل‌های قبلی، دو تا سه روز طول می‌کشید تا یک قسمت از سریال تصویربرداری شود، اما در فصل جدید فقط تصویربرداری بخش‌های گفت‌وگو دو تا سه روز طول کشیده است. در این فصل ما فیلمنامه داریم، با نابازیگران سر و کار داریم و معمولا از اعضای خانواده شهید خواسته‌ایم که در روایت قصه شهید برای ما بازی کنند. این کارها زمان‌ می‌برد و اصلا ساده نیست.

از شهدای انقلاب تا حرم

شهدایی که برنامه «بر سکوی افتخار» به آنها می‌پردازد، عمدتا از شهدای جنگ تحمیلی و تعدادی از آنها از شهدای مدافع حرم هستند.

تهیه‌کننده این برنامه درباره شهدای ورزشکار کشور گفت: در شش قسمت قبلی 250 شهید و در این فصل هم 13 شهید معرفی می‌شوند. براساس آمار موجود به غیر از شهدای مدافع حرم، بیش از 4000 شهید ورزشکار در کشور داریم و اگر این برنامه بتواند نظر مخاطبان را جلب کند، حتما فصل‌های دیگر آن هم ساخته خواهد شد.

براساس توضیحات کرامتی، شهدایی در فهرست شهدای ورزشکار قرار می‌گیرند که حداقل حکم ورزشی، مدال ورزشی یا عکس ورزشی از آنها موجود باشد. این برنامه با هدف تجلیل از مقام والای شهدا، ترویج ورزش و ارائه الگو به نسل جدید تولید می‌شود.

کاوه خداشناس، مشاور برنامه

«دیگر برنامه‌های گفت‌وگو محور جواب نمی‌دهد؛ بیننده باهوش شده و ذهنش پیچیدگی‌ها را بیشتر دوست دارد. مخاطب می‌خواهد قصه بشود و زیبایی‌ها را ببیند؛ برای همین باید تغییر می‌کردیم.»

این جملاتی است که کرامتی درباره برنامه «برسکوی افتخار» گفت و در ادامه تاکید کرد: کاوه خداشناس در این فصل به عنوان مشاور با ما همکاری دارد؛ با طرح و ایده او بود که به دل قصه‌ها زدیم؛ طرح کلی برنامه را تغییر دادیم و بعد از اجماع درباره کلیت برنامه، برای زندگی هر شهید یک فیلمنامه مشخص طراحی کردیم. طبیعی است، نگاه و زندگی شهیدی که ورزشش پاراگلایدر بود با شهیدی که مثلا فوتبال بازی می‌کرد، تفاوت داشت؛ هر کدام از این شهدا زندگی را از زاویه خاص خودشان می‌دیده‌اند و برداشت خاص خودشان را از زندگی داشتند.

به گفته این تهیه‌کننده در فصل هفتم، روایت هر قسمت با چند قصه شروع می‌شود؛ قصه‌هایی که به موازات هم پیش می‌روند و در پایان به یک قصه بدل می‌شوند و پازل زندگی شهید مورد نظر را کامل می‌کنند.

آذر مهاجر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها