ورزش بانوان در سال های اخیر چنان پیشرفت کرده که اکنون 35 درصد رکوردهای ورزشی در رشته های مختلف متعلق به بانوان است.
کد خبر: ۹۷۴۴۵۰
فریاد تبعیض جنسیتی در فیفا / دخترها لایق توپ طلا نیستند!

به گزارش جام جم آنلاین ، اکنون بانوان و دختران در اقصی نقاط جهان بیشتر از هر زمان دیگری ورزش می کنند و بیشتر از هر زمان دیگری به ورزش حرفه ای روی آورده اند. با وجود پیشرفت های شگرف در ورزش بانوان هنوز هم تبعیض ها و نگاه های جنسیتی در لایه لایه ورزش دیده می شود. یکی از بارزترین تبعیض های جنسیتی در فوتبال دنیاست، جایی که در آن مقایسه فوتبال بانوان و مردان با توجه به تفاوت هایی مختلفی که با یکدیگر دارند در بسیاری اوقات ممکن نیست.

روز گذشته اسامی کاندیداهای نهایی دریافت برترین بازیکن زن جهان اعلام شدند.

مارتا داسیلوا از برزیل، ملانی بهرینگر از آلمان و کارلی لوید از ایالت متحده امریکا سه کاندیدای نهایی هستند. این سه باید در مراسم سالیانه اهدای جوایز برترین بازیکنان و مربیان فوتبال جهان در زوریخ سوئیس حضور پیدا کنند. اما این سه بر خلاف سه گزینه نهایی برترین بازیکنان مرد فوتبال جهان یعنی رونالدو، گریزمان و مسی قرار نیست توپ طلا بگیرند. در واقع جایزه ای که به برترین بازیکن فوتبال بانوان جهان در سال 2016 داده می شود تندیسی کوچک تر است که هرگز قابل مقایسه با توپ طلای پرزرق و برق نیست.

اما چرا جایزه برترین بازیکن مرد و زن جهان با یکدیگر تا این حد تفاوت دارد؟

پاسخ را می توان در موارد متفاوتی جستجو کرد. نخست اینکه اسپانسرینگ جایزه ها متفاوت است. فوتبال مردان بیشتر در چشم است و از همه لحاظ قابل مقایسه با فوتبال بانوان نیست. طبیعی است که جایزه درنظر گرفته شده برای آن از جنس تمام عیار باشد چرا که سود تبلیغاتی بسیار کلانی دارد.

اما پاسخ واقعی به این پرسش بسیار تلخ است. فوتبال بانوان هرگز در برابر فوتبال مردان چیز قابل توجهی به حساب نمی آید بنابراین برترین بازیکنان جهان فوتبال بانوان هم حتی اگر در طول یک سال بزرگ ترین موفقیت ها را به دست آورده باشند و همه را بابت توانایی هایشان انگشت به دهان کرده باشند لایق دریافت توپ طلا نیستند چون جنسیتشان متفاوت است.

جایزه ای که به عنوان قدردانی به برترین بازیکن فوتبال زنان جهان داده می شود در برابر جایزه مردان بسیار تحقیر آمیز است، این را میا هام بازیکن زن اسطوره ای فوتبال آمریکا می گوید، کسی که سال هاست از فوتبال خداحافظی کرده اما کماکان به عنوان یکی از برترین بازیکنان تاریخ فوتبال بانوان شناخته میشود. میا هام می گوید: «زمانی که جوان بودم این مسائل برایم اهمیتی نداشت اما اکنون می گوید وقتی مسی توپ طلا را می گیرد و مارتا تندیس بهترین بازیکن زن و وقتی این دو در کنار یکدیگر قرار می گیرند تا به عنوان برترین بازیکنان زن و مرد فوتبال جهان با هم عکس یادگاری بگیرند معنای تبعیض جنسیتی را بهتر از هر زمان دیگری می توان دید.

این عکس یعنی اینکه ورزش بانوان ارزش بسیار کمتری از ورزش مردان دارد بنابراین مارتا ، من و بقیه هر چقدر هم که خوب باشیم لایق این نیستیم که توپ طلا بگیریم. توپ طلا مال مردان است که از ما بهترند! »

تبعیض های شرم آور

توپ طلا تنها فاصله مردان و بانوان فوتبالیست در مراسم برترین های فوتبال جهان نیست. مدیران و سران فیفا که بخش مهمی از آنها به دلایل فساد مالی هر کدام کنار رفته اند آنچنان فوتبال را انحصار مردان درآوردند که حتی مسائل دیگری به غیر از توپ طلا تبعیض های جنسیتی را نشان می دهد.

در مراسم توپ طلا همیشه (به غیر چند مورد خاص) مردان کسانی هستند که در ردیف جلوی مقابل استیج می نشینند. اینجا جایگاه رونالدو و مسی و دیگر ستاره های محبوب و پر زرق و برق دنیای فوتبال مردان است.

کاندیداهای دریافت جایزه بهترین بازیکن زن اما باید به ردیف های عقب تر بروند. بیننده های تلویزیونی در سراسر جهان می خواهند چهره های رونالدو یا مسی را ببینند ، شاید هم نیمار و گریزمان اما کسی بابت دیدن چهره هایی مانند لوید و یا کسلر خوشحال نمی شود. پس جایگاه آنها ردیف جلو نیست و باید به ردیف های عقب تر بروند!

حتی همسران و نامزدهای مسی و رونالدو و دیگران می توانند در کنار این ستاره های فوتبال در ردیف جلو بنشینند اما برترین بازیکنان زن ، خیر. اینجاست که یک مدل روسی و یا همسر مسی نسبت به مارتا و دیگران توجه بیشتری جلب می کنند.

پایانی برای تبعیض وجود ندارد

فاصله فوتبال مردان با زنان قابل انکار نیست. مردان تا امروز مهارت های بیشتری از خود نشان داده اند اما شرایطی که وجود دارد چیزی جز تبعیض جنسیتی نیست. نادینه کسلر بازیکن فوتبال آلمان هم که پیش از مصدومیت یکی از برترین بازیکنان فوتبال زنان جهان بود می گوید: «برخی از تبعیض هایی که در ورزش بین زن و مرد وجود دارد واقعا تکان دهنده است. »

چند روز دیگر مراسم توپ طلا برگزار می شود. لوید، مارتا و بهرینگر کاندیداهای دریافت جایزه ای هستند که باز هم دیدگاه نسبت به ورزش بانوان را نشان خواهد داد...

گیلرز اند فوتبال ؛ هیلدا حسینی خواه / جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۳
شیوای بلخی
-
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
۱
۰
مرد و زن دو موجودمتفاوت باروحیات مختلفندكه زنان عطوفت ومردان استحكام ومدیریت خاصی دارندكاركردهای متفاوت دارند.فوتبال خشن است وورزشهای قهرمانی مناسب روحیات زنانه نمی باشد
ریحانه
-
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
اظهار نظر شما كاملا متناسب با یه جامعه جهان سومیه. بر مبنای تفكرات جوامع سنتی، زن ها احترام و ارزش كمتری نسبت به مردها دارند. این تفكر پوسیده كاملا تو كامنت شما مشخصه
نظر
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۸
۰
۰
شیوای محترم بلخی من بچه كه بودم هم فوتبال بازی میكردم هم دوچرخه برادرم رو كش میرفتم دوچرخه سواری می كردم لذت انجام این دوتا ورزش از بچگی درون من هست .میخواستم دوچرخه بخرم تو خیابون دوچرخه سواری كنم اما متاسفانه با توجه به پایین بودن سطح فكر افرادی مثل شما این كا ریه جور هنجار شكنی هست گرچه روزهای تعطیل تعداد دوچرخه سوارهای خانم تك و توك تو خیابونا هستند.

نیازمندی ها