در عصر رسانه، رسانه‌ها قابل دسته‌بندی هستند؛ رسانه‌های حرفه‌ای و رسانه‌های آماتور یا غیرحرفه‌ای. رسانه‌های اروپا و آمریکا تا مدت‌ها به علت فناوری بالا و برخورداری از نیروی انسانی ماهر در پوشش رویدادهای خبری، رسانه حرفه‌ای محسوب می‌شدند.
کد خبر: ۹۷۰۶۶۴
دورویی رسانه‌ای

این انحصار رسانه‌ای و به اصطلاح اطلاق عنوان حرفه‌ای تا اواسط دهه 90 میلادی برقرار بود، چنان‌که نقش انحصاری شبکه سی.‌ان.‌ان در پوشش لحظه به لحظه عملیات بیرون راندن ارتش صدام از کویت در سال 1991 مصداق آن به شمار می‌رفت، اما با ورود شبکه‌های خارج از باشگاه رسانه‌های غربی به دایره رقابت رسانه‌ای حرفه‌ای نظیر الجزیره، العالم، پرس‌تی‌وی، راشاتودی و... نه‌تنها این انحصار شکسته شد که رسانه حرفه‌ای نیز بازتعریف شد. چون مشخص شد رسانه‌های غربی شاید حرفه‌ای هستند، اما بی‌طرف نیستند.

با بررسی عملکرد این رسانه‌ها نسبت به رویدادهای منطقه‌ای و بین‌المللی مشخص شد این دسته از رسانه‌ها با وجود یدک کشیدن عنوان حرفه‌ای و سرعت عمل در اطلاع‌رسانی، در قبال برخی رخدادها سکوت کرده به اصطلاح آن را بایکوت خبری می‌کنند.

نمونه بارز این رفتار غیرحرفه‌ای و دورویی رسانه‌ای بایکوت عظیم‌ترین تجمع انسانی در جهان یعنی راهپیمایی 20 میلیون زائر اربعین حسینی در عراق است؛ رسانه‌هایی همچون بی.‌بی.‌سی، یورونیوز، سی.‌ان.‌ان، فرانس24، دویچه‌وله و... چنان با بی‌تفاوتی از کنار این رخداد عظیم می‌گذرند که گویی چنین عظمتی را نمی‌بینند، هرچند در این سال‌ها که جهان شاهد اقیانوس بیکران عاشقان حسین(ع) است، برخی رسانه‌های غربی نظیر روزنامه انگلیسی ایندیپندنت و همین‌طور نشریه هافینگتون‌پست درباره راهپیمایی عظیم اربعین گزارش نوشته و حتی از سکوت رسانه‌های غربی انتقاد کرده‌اند، اما متاسفانه این نفاق رسانه‌ای در سطح رسانه‌های غربی و حتی برخی رسانه‌های منطقه‌ای وابسته به آل سعود که مدعی نگاه حرفه‌ای به رخدادها هستند، همچنان استمرار دارد. این درحالی است که این رسانه‌ها هر رویداد بی‌اهمیتی را که در چارچوب سیاست‌ها و منافع‌شان باشد، با آب و تاب پوشش می‌دهند.

واقعیت این است که این طیف از رسانه‌ها با چنین رویکردی که مصداق بارز دورویی رسانه‌ای است صرفا به جایگاه رسانه‌ای خود ضربه می‌زنند چه با شکسته شدن انحصار رسانه‌های غربی در سال‌های اخیر، این طیف رسانه‌های مستقل و نوظهور هستند که با نگاهی حرفه‌ای به رویداد عظیم راهپیمایی عاشقان حسینی لحظه به لحظه آن را گزارش می‌کنند و زوایای مختلف این رخداد عظیم را برای مخاطبان در سراسر جهان به تصویر می‌کشند. در سایه همین پوشش رسانه‌ای با گستره‌ای جهانی است که عملکرد تبعیض‌آمیز رسانه‌های غربی نه‌تنها رنگ باخته که بسیاری از شهروندان تحت پوشش همین رسانه‌ها نیز با دریافت گزارش‌های خبری رسانه‌های مستقل به خیل عظیم زائران اربعین حسینی پیوسته‌اند. به این ترتیب منطقی است که بگوییم در سایه جهانی شدن پژواک اربعینیان است که علاوه بر زائران عراق و ایران در راهپیمایی میلیونی از نجف تا کربلا، زائرانی از اروپا، آمریکا، شرق و جنوب‌شرق آسیا، آفریقا، آمریکای لاتین، استرالیا و روسیه نیز در راهپیمایی عظیم اربعین حضوری پرشور و شعور دارند.

دکتر مراد عنادی - مدیر مسئول

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها