با ثبت در فهرست آثار ملی

گلزارهای شهدا جاودانه می‌شود

ثبت ملی تمامی گلزارهای شهدا با هدف حفظ و انتقال فرهنگ ایثار و شهادت در دستور کار سازمان میراث فرهنگی و بنیاد شهید قرار گرفته و در این راستا، تاکنون بیش از 35 گلزار شهدا در فهرست ملی میراث انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به ثبت رسیده است.
کد خبر: ۹۴۸۳۲۵
گلزارهای شهدا جاودانه می‌شود

به گزارش جام‌جم، گر چه شهدا جاودانه‌اند و نزد مردم ایران جایگاهی رفیع دارند، اما قرار است گلزارهایی که میزبان پیکرهای مطهر آنها هستند در فهرست میراث انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به ثبت ملی برسند تا یاد و خاطره این عزیزان برای همیشه جاودانه بماند.

فهرست میراث فرهنگی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس

مدیرکل دفتر ثبت آثار، حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با بیان این‌که با استناد به بند 6 ماده 3 اساسنامه سازمان میراث فرهنگی که به این سازمان اجازه می‌دهد فهرست آثار ملی و فهرست‌های ذی‌ربط داشته باشیم، فهرست میراث فرهنگی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را ایجاد کردیم، به جام‌جم می‌گوید: نخستین آثاری که در این فهرست به ثبت ملی رسید، یادمان‌های دفاع مقدس بود که محل دلاوری و رشادت‌های رزمندگان ما به شمار می‌رود.

فرهاد نظری با بیان این‌که ثبت آثار به جای مانده از جنگ‌ها در کشورهای دیگر نیز سابقه دارد، به ثبت جهانی ساحل نورماندی واقع در شمال فرانسه اشاره می‌کند که یادآور ورود سربازان متفقین به اروپای تحت اشغال آلمان نازی بود.

او با تاکید بر این‌که ثبت گلزار شهدا بخش کوچکی از قدردانی جامعه از فداکاری‌ها، ایثار و از خودگذشتگی دلیرمردان کشورمان است، می‌افزاید: گلزار شهدای بهشت زهرای تهران با 30 هزار شهید پیش از این در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده، اما پرونده 35 گلزار شهدا، نخستین پرونده‌های یادمانی استانی است که در تعامل با بنیاد شهید و امور ایثارگران و از سوی اداره‌کل ساماندهی گلزار شهدا وابسته به این بنیاد تهیه و به دفتر ثبت ارسال شده است.

نشان‌های مظلومیت ایرانیان

رئیس اداره ساماندهی گلزارهای شهدا نیز با بیان این‌که ثبت ملی گلزارهای شهدا از دو سال پیش به عنوان یک طرح تحولی در بنیاد شهید و امور ایثارگران مطرح شد، به جام‌جم می‌گوید: بر این اساس، قرار شد گلزارهای شهدا پس از اتمام ساماندهی به ثبت ملی برسند. نخستین گلزاری که به عنوان پایلوت پرونده آن آماده شد و به ثبت ملی رسید، گلزار شهدای جیلارد دماوند بود و پس از آن دستورالعمل ثبت گلزارهای شهدا به استان‌ها ارسال شد تا پرونده گلزارهای ساماندهی‌شده برای ثبت آماده شود. به گفته حسن‌‌خانی، در کشور حدود 19 هزار و 700 گلزار شهدا وجود دارد که کار ساماندهی 12 هزار و 800 گلزار به پایان رسیده است. خانی با اشاره به این‌که گلزارها در کارگروه‌های ساماندهی گلزار شهدا در استانداری‌ها، اولویت‌بندی و پرونده آن آماده می‌شود، می‌افزاید: برخی از این گلزارها تک یا دو مزاره هستند که در اولویت ثانویه قرار می‌گیرند.

او با بیان این‌که ساماندهی گلزار شهدا با هدف ماندگارسازی این گلزارها برای نسل‌های آیند با استفاده از طرح‌های معماری ایرانی ـ ‌اسلامی، فراهم آوردن امکانات مورد نیاز برای زوار، ارتقای فضای سبز و... است، می‌گوید: با پرهیز از یکسان‌سازی، سعی شده ویژگی‌های اقلیمی هر منطقه و نظرات خانواده شهدا در طرح ساماندهی گلزارها لحاظ شود.

به گفته خانی، با ثبت ملی گلزار شهدا هرگونه دخل و تصرف و تغییر در آن بدون مجوز سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، غیرقانونی است.

به باور رئیس اداره ساماندهی گلزارهای شهدا، ثبت ملی این گلزارها نشانی از مظلومیت ملت ایران است تا جهانیان متوجه شوند در هشت سال دفاع مقدس چه ظلم‌ها بر آنها رفته است. او در این زمینه به گلزار شهدای سردشت اشاره می‌کند. خانی با اشاره به این‌که متولی گلزارهای شهدا بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس است، در پاسخ به این ‌که آیا برای ثبت ملی گلزارهای شهدای گمنام هم اقدامی صورت گرفته است، می‌‌گوید: در دستورالعمل ثبت ملی گلزار شهدا، معرفی هر یک از شهدا کلیدی است. بر این اساس، ثبت ملی گلزارهای شهدای گمنام از دستور کار ما خارج است.

قم، پیشتاز ثبت گلزارهای شهدا

به گفته فرهاد نظری، مدیرکل دفتر ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی، 35 گلزار شهدا در استان‌های قم، اردبیل، قزوین، آذربایجان غربی، تهران و کهگیلویه و بویراحمد واجد ارزش ثبت در فهرست انقلاب اسلامی و دفاع مقدس شناخته‌ شده‌اند که استان قم با 27 گلزار، استان قزوین با چهار گلزار، استان آذربایجان غربی با دو گلزار و استان‌های تهران و کهگیلویه و بویراحمد هر یک با یک گلزار در این فهرست پیشتازند.

کمیل انتظاری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها