سخنوری آداب خاص خودش را دارد. شاید در کلام ساده باشد، اما فرد با توجه به موقعیتی که در آن قرار می‌گیرد، متوجه دشواری و پیچیدگی کار می‌شود بنابراین اگر مجریان تلویزیون را به عنوان ویترین یک برنامه در نظر بگیریم، آن وقت است که متوجه سختی کارشان می‌شویم، بویژه در برنامه‌های زنده، چراکه به همان نسبت حساسیت‌ها بیشتر خواهد شد.
کد خبر: ۹۴۵۱۴۳
ادبیات گفتاری مجری‌ها

در این برنامه‌ها مخاطب انتظار دارد به ازای زمانی که برای تلویزیون می‌گذارد، اطلاعات خوب و کافی از مجری و مهمان برنامه دریافت کند. حال اگر یک مجری شهیر به عنوان مهمان به یک برنامه تلویزیونی دعوت شود و مقابل یک مجری دیگر قرار بگیرد، انتظار بینندگان بیشتر می‌شود. آنها توقع دارند شاهد یک برنامه بسیار مناسب و مفید باشند. به همین دلیل شیوه صحبت کردن مجریان در برنامه‌های مختلف تلویزیونی اقتضائات خودش را دارد و متناسب با طیف مخاطبان تفاوت دارد و تعریف می‌شود.

با توجه به این‌که دایره مخاطبان رسانه تلویزیون هم گسترده است، مجری باید به گونه‌ای صحبت کند که بتواند نظر مخاطبان عام و خاص را جذب کند. تلویزیون به عنوان یک رسانه فراگیر در همه خانه‌ها شخصیتی مستقل دارد و حتی می‌شود گفت به عنوان مونس افراد مطرح است، بنابراین مجری برنامه باید سیر کلامش را به گونه‌ای انتخاب کند که از نقطه صفر به نقطه صد برسد. مجری باید دانش و سواد خود را در رسانه بالا ببرد، زیرا اگر سناریوی اشتباهی را در پیش بگیرد، مسلما نمی‌تواند نظر مخاطب را جلب کند و بیننده برنامه را پس می‌زند. حتی اگر غرور در یک مجری و برنامه‌ساز وجود داشته باشد، بعید نیست صحبت‌هایی در برنامه مطرح شود که خیلی خوشایند برای مخاطب نباشد. اصولا مردم علاقه‌مند نیستند درباره زندگی شخصی عوامل برنامه‌ساز بدانند، بلکه ترجیح می‌دهند مباحثی را بشنوند که به آنها برای حل دغدغه‌ها و معضلات زندگی‌شان، راهکار بدهد.

مجری نباید هر حرفی را حتی به شوخی روی آنتن بزند، زیرا به تعداد مجریان راه و شیوه برای اجراها ی متفاوت و انتقال پیام به مخاطبان وجود دارد. بنابراین مجریان باید تلاش کنند با بهره بردن از توانمندی‌هایشان طوری برنامه را اجرا کنند که هم مخاطب حس صمیمیت داشته باشد و هم این‌که اطلاعات کاربردی دریافت کند.

فاطمه عودباشی

رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها