نام همدان که به گوش می‌رسد، اولین تصوری که از این استان سردسیری به ذهن متبادر می‌شود، آسمان دست و دلباز و پربارش، آبشارهای زیبا و حیات‌بخش و رودهای پرآب و زلال است، اما این فقط یک روی سکه از این خطه بوده و واقعیت این روزهای همدان چیز دیگری است؛ کم‌آبی ناشی از خشکسالی‌های بیش از یک دهه، فرونشست برخی دشت‌ها و رودهایی که نه تنها دیگر به پرآبی گذشته نیست، بلکه ورود بخش اعظمی از فاضلاب‌های شهری به درونشان، حیات آنها را در معرض تهدید و نابودی قرار داده است؛ توصیفی از شرایط امروز منابع آبی همدان است.
کد خبر: ۹۱۶۸۶۰
ورود فاضلاب به رودهای بی‌رمق همدان

استان همدان سرزمین رودها و سراب‌هاست. وجود بیش از ده رود در استان و سراب‌های متعدد در شهر نهاوند این استان، گواه این ادعاست؛ رودهایی که البته بسیاری از آنها فصلی بوده و در تابستان خشک شده یا به پایین‌ترین حد خود می‌رسد، با این حال برخی از همین رودهای کم‌جان نیز در مواجهه با حجم زیادی از فاضلاب قرار دارد. فاضلابی که چون شبکه فاضلاب این شهر تکمیل نشده و نیمه‌کاره است، به جای هدایت و تصفیه شدن، مستقیما راهی رودهای همدان می‌شود که به گونه‌ای سلامت آب شرب شهروندان این شهر را تحت تاثیر قرارداده است.

بازهم کمبود اعتبار...

معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب همدان در این باره می‌گوید: تا زمانی که شبکه فاضلاب شهر همدان تکمیل نشده، تخلیه فاضلاب در رودخانه‌های همدان امری طبیعی است.

فرهاد بختیاری‌فر درعین حال از پیشرفت 50 درصدی شبکه اصلی و فرعی فاضلاب همدان خبر می‌دهد و می‌افزاید: برای این که شهر همدان به طور کامل تحت پوشش شبکه فاضلاب قرار گیرد، به 120 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد . وی یادآور می‌شود: پساب تصفیه‌خانه همدان برای تزریق در سفره‌های زیرزمینی طراحی شده و هدف اولیه از این طرح رسیدن به کیفیتی از پساب است که قابلیت تزریق به منابع آب زیرزمینی داشته و دارای نیترات و فسفات استانداردی باشد.

بختیاری‌فر، ظرفیت تولید تصفیه‌خانه فاضلاب همدان را 1100 لیتر در ثانیه عنوان و تصریح می‌کند که 470 لیتر در ثانیه از این پساب معادل 15 میلیون مترمکعب در سال نیاز نیروگاه مفتح است و بقیه را می‌توان برای تغذیه سفره‌های زیرزمینی مصرف کرد.

فاضلاب وارد قنوات همدان می‌شود

معاون بهره‌برداری آب و فاضلاب استان همدان نیز در تائید ورود فاضلاب همدان به رودخانه‌های این شهر می‌گوید: در گذشته همدان دارای شبکه سنتی فاضلاب بود و لوله‎کشی فاضلاب به درون رودخانه‌ها وصل می‌شد و در نهایت به خارج از شهر می‌رسید، که این پدیده متاسفانه اکنون نیز وجود دارد و منکر این که فاضلاب وارد قنوات و رودخانه می‌شود، نیستیم.

حمیدرضا نیکداد می‌افزاید: شبکه مدرن فاضلاب همدان هنوز تکمیل نشده، اما قرار است با اعتباراتی که اختصاص می‌یابد تکمیل شود، ولی تا آن زمان فاضلاب را نمی‌توان از رودخانه‌ها جمع کرد. وی با بیان این که هیچ انشعابی از طریق آبفا به رودخانه‌ها و مسیل‌ها هدایت نشده است، درخصوص آن نقطه از شهرک مدنی که فاضلابش به درون رودخانه هدایت می‌شود، می‌گوید: در شهرک مدنی آن منطقه‌‎ توسط آبفا اجرا نشده و اکنون هم فاضلاب به رودخانه تخلیه می‌شود که باید کسانی که این کار را کردند، پاسخگو باشند.

کم آبی در کنار فاضلاب

سیدهادی حسینی‌بیدار، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان نیز با اشاره به این که سال 94 سال بسیار سختی در شرکت آب و فاضلاب همدان بود، می‌گوید: استان همدان سال گذشته در خط قرمز و جزو استان‌های بحران دار توسط وزارت نیرو معرفی شد و امروز اگر چه امسال به دلیل بارندگی‌ها و لطف خداوندی، سطح آب‌های روان افزایش یافته و سدها سرریز شده، اما این موضوع حاکی از تامین آب سفره‌های زیرزمینی نیست و مردم باید همچنان در مصرف آب صرفه‌جویی کنند.

وی یادآور می‌شود: هم‌اکنون 32 درصد از شبکه آب استان همدان فرسوده است که اصلاح و بازسازی این شبکه به 120 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد؛ گرچه به دلیل این که همه ساله بر شبکه فرسوده استان افزوده می‌شود، با توجه به تخصیص نیافتن صددرصدی اعتبارات، بازسازی کامل آن زمانبر است.

بحران کم‌آبی و مشترکان پرمصرف

اما مشکل دیگر استان همدان علاوه بر ورود فاضلاب به منابع آبی، کم‌آبی و الگوی نادرست مصرف آب است که بخشی از آن به نوع مصرف شهروندان برمی‌گردد. سعید عبدالله‌زاده، معاون خدمات مشترکین شرکت آب و فاضلاب دراین باره می‌گوید: 65 هزار مشترک پرمصرف (کسانی که دو برابر الگوی آب مصرف می‌کنند)، در همدان شناسایی شده است.

فتانه ازانی

جام‌جم همدان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها